Higher education students with Autism Spectrum Disorder: an integrative review of brazilian literature
DOI:
https://doi.org/10.5902/1984686X64322Keywords:
Special education, University education, Autistic Spectrum Disorder.Abstract
According to the growing number of students diagnosed with Autistic Spectrum Disorder (ASD) reaching Higher Education, this Integrative Literature Review aimed to analyze the process of university education of students with ASD with an emphasis on their access, admission and permanence in Higher Education in institutions Brazilian educational institutions. Taking into account the mentioned objective of the research, the databases VHL Regional Portal, SciELO and CAPES Journals were consulted, using the following descriptors to search for studies: higher education, higher education, university, autism, autistic spectrum, autistic disorder. In the sample obtained, 7 articles were retrieved that met the inclusion and exclusion criteria, which were considered suitable for analysis. From reading the studies, barriers were identified for the inclusion and permanence of students diagnosed with ASD in the academic context, as well as, possible strategies were pointed out to improve accessibility. Therefore, a gap is concluded in the national literature on evidence-based interventions specifically designed for university students with ASD in Brazil.Downloads
References
AMERICAN PSYCHIATRIC ASSOCIATION. Manual Diagnóstico e Estatístico de Transtornos Mentais - DSM-5-TR. Porto Alegre: Artmed, 2013.
ANDERSON, Anastasia H. et al. A Systematic Literature Review of Empirical Research on Postsecondary Students with Autism Spectrum Disorder. J Autism Dev. Disord, 2019. DOI: https://doi.org/10.1007/s10803-018-3840-2
ANDERSON, Connie; BUTT, Catherine. Young Adults on the Autism Spectrum at College: Successes and Stumbling Blocks. J Autism Dev. Disord, 2017. DOI: https://doi.org/10.1007/s10803-017-3218-x
BOLOURIAN, Yasamine; ZEEDYK, Sasha M.; BLACHER, Jan. Autism and the University Experience: Narratives from Students with Neurodevelopmental Disorders. J Autism Dev Disord, 2018. DOI: https://doi.org/10.1007/s10803-018-3599-5
BRASIL. Secretaria de Educação Superior e Secretaria de Educação Especial. Política de acessibilidade plena de pessoas com deficiência na educação superior. Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, DF, maio de 2008, p.39-40. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/sesu/arquivos/pdf/Incluir/incluir2008.pdf. Acesso em: 07 ago. 2020.
BRASIL. Secretaria Geral. Lei Brasileira de Inclusão da Pessoa com Deficiência (Estatuto da Pessoa com Deficiência). Brasília, DF, 2015. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2015-2018/2015/Lei/L13146.htm. Acesso em: 24 jul. 2020.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Especial. Política nacional de educação especial na perspectiva da educação inclusiva. Brasília: MEC/SEESP, 2008b.
BRASIL. Ministério da Educação. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Referenciais de acessibilidade na educação superior e a avaliação in loco no sistema nacional de avaliação da educação superior (SINAES). Brasília, DF: MEC/INEP, 2013a.
BRASIL. Ministério da Educação. Diretrizes Nacionais para a Educação Especial na Educação Básica. Brasília, DF: MEC/SEESP, 2001. Disponível em: www.mec.gov.br/seesp. Acesso em: 09 abr. 2021.
BRASIL. Presidência da República. Lei nº11.096, de 13 de janeiro de 2005. Programa Universidade para todos (PROUNI). Brasília, DF: Presidência da República, 2005a. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2004-2006/2005/lei/L11096.htm. Acesso em: 09 abr. 2021.
BRASIL. Lei nº 11.552, de 19 de novembro de 2007. Altera a Lei nº 10.260, de 12 de julho de 2001, que dispõe sobre o Fundo de Financiamento ao Estudante do Ensino Superior (FIES). Brasília, DF: Presidência da República, 2007. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2007/Lei/L11552.htm. Acesso em: 14 abr. 2021.
CIANTELLI, Ana Paula Camilo; LEITE, Lúcia Pereira. Ações Exercidas pelos Núcleos de Acessibilidade nas Universidades Federais Brasileiras. Rev. bras. educ. espec., Marília , v. 22, n. 3, p. 413-428, set. 2016. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-65382016000300413&lng=en&nrm=iso. Acesso em: 12 abr. 2021. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-65382216000300008
DONATI, Greice Cristina Ferreira; CAPELLINI, Vera Lucia Messias Fialho. Consultoria colaborativa no ensino superior, tendo por foco um estudante com Transtorno do Espectro Autista. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, [S.l.], p. 1459-1470, sep. 2018. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11655. Acesso em 07 ago. 2020. DOI: https://doi.org/10.21723/riaee.v13.nesp2.set2018.11655
ERCOLE, Flávia Falci; MELO Laís Samara de; AlCOFORADO, Carla Lúcia Goulart Constant. Revisão Sistemática versus Revisão Integrativa. Reme Rev. Min. Enfermagem, Belo Horizonte, v. 18, n. 1, 1-260. jan./mar. 2014. Disponível em: REME - Revista Mineira de Enfermagem - Revisão integrativa versus revisão sistemática. Acesso em: 17 jul. 2020.
FISCHER, Marta Luciane. Tem um Estudante Autista na minha Turma! E Agora? O Diário Reflexivo Promovendo a Sustentabilidade Profissional no Desenvolvimento de Oportunidades Pedagógicas para Inclusão. Rev. bras. educ. espec., Bauru, v. 25, n. 4, p. 535-552, dez. 2019. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-65382019000400535&lng=en&nrm=iso. Acesso em: 07 ago. 2020. DOI: https://doi.org/10.1590/s1413-65382519000400001
FRIEDMAN, Nora D. B.; WARFIELD, Marji Erickson; PARISH, Susan L. Transition to adulthood for individuals with autism spectrum disorder: Current issues and future perspectives. Neuropsychiatry, v. 3, n. 2, p. 181-192, 2013. DOI: https://doi.org/10.2217/npy.13.13
GALVÃO, Taís Freire; PANSANI, Thais de Souza Andrade; HARRAD, David. Principais itens para relatar Revisões sistemáticas e Meta-análises: A recomendação PRISMA. Epidemiol. Serv. Saúde, Brasília, v. 24, n. 2, p. 335-342, jun. 2015. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2237-96222015000200335&lng=en&nrm=iso. Acesso em: 18 jul. 2020. DOI: https://doi.org/10.5123/S1679-49742015000200017
GURBUZ, Emine; HANLEY, Mary; RIBY, Deborah M. University Students with Autism: The Social and Academic Experiences of University in the UK. J Autism Dev Disord, v. 49, p. 617-631, 2019. DOI: https://doi.org/10.1007/s10803-018-3741-4
HAMILTON, Josette; STEVENS, Gillian; GIRDLER, Sonya. Becoming a Mentor: The Impact of Training and the Experience of Mentoring University Students on the Autism Spectrum. PLoS ONE, v. 11, n. 4, e0153204, 2016. DOI: https://doi.org/10.1371/journal.pone.0153204
HILLIER Ashleigh et al. Supporting university students with autism spectrum disorder. Autism, v. 22, n. 1, p. 20-28, 2018. DOI: https://doi.org/10.1177/1362361317699584
JANSEN, Dorien et al. Functioning and participation problems of students with ASD in higher education: Which reasonable accommodations are effective? European Journal of Special Needs Education, v. 32, n. 1, p. 71-88, 2017. DOI: https://doi.org/10.1080/08856257.2016.1254962
KUDER, S. Jay; ACCARDO, Amy. What Works for College Students with Autism Spectrum Disorder. J Autism Dev Disord., v. 48, n. 3, p. 722-731, 2018. DOI: https://doi.org/10.1007/s10803-017-3434-4
LARA, P. T.; SEBASTIÁN-HEREDERO, E. Organização do acesso e permanência das pessoas com deficiência no ensino superior a partir da instauração do Programa INCLUIR. Revista on line de Política e Gestão Educacional, Araraquara, v. 24, n. esp2, p. 1137-1164, 2020. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/rpge/article/view/14337. Acesso em: 12 abr. 2021. DOI: https://doi.org/10.22633/rpge.v24iesp2.14337
MCKEON, Barbara; ALPERN, Carol S.; ZAGER, Dianne. Promoting academic engagement for college students with autism spectrum disorder. Journal of Postsecondary Education and Disability, v. 26, p. 353-366, 2013.
OLIVATI, Ana Gabriela; LEITE, Lucia Pereira. Experiências Acadêmicas de Estudantes Universitários com Transtornos do Espectro Autista: uma Análise Interpretativa dos Relatos. Rev. bras. educ. espec., Bauru, v. 25, n. 4, p. 729-746, dez. 2019. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-65382019000400729&lng=en&nrm=iso. Acesso em: 07 ago. 2020. DOI: https://doi.org/10.1590/s1413-65382519000400012
ROSA, Fernanda Duarte; MATSUKURA, Thelma Simões; SQUASSONI, Carolina Elisabeth. Escolarização de pessoas com Transtornos do Espectro Autista (TEA) em idade adulta: relatos e perspectivas de pais e cuidadores de adultos com TEA. Cad. Bras. Ter. Ocup. [on-line], v. 27, n. 2, 2019. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2526-89102019000200302&lng=en&nrm=iso. Acesso em: 07 ago. 2020. DOI: https://doi.org/10.4322/2526-8910.ctoAO1845
SANTOS, Vivian; ELIAS, Nassim Chamel. Caracterização das Matrículas dos Alunos com Transtorno do Espectro do Autismo por Regiões Brasileiras. Rev. bras. educ. espec., Bauru, v. 24, n. 4, p. 465-482, dez. 2018. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-65382018000400465&lng=en&nrm=iso. Acesso em: 09 set. 2020. DOI: https://doi.org/10.1590/s1413-65382418000500001
SILVA, Solange Cristina da et al. Perfil acadêmico dos estudantes com Transtorno do Espectro Autista matriculados no Ensino Superior. Rev. educ. espec. [on-line]. Santa Maria, v. 32, 2019. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/educacaoespecial/article/view/37699. Acesso em: 07 ago. 2020. DOI: https://doi.org/10.5902/1984686X37699
SILVA, Solange Cristina da et al. Estudantes com transtorno do espectro autista no ensino superior: analisando dados do INEP. Psicol. Esc. Educ., Maringá, v. 24, 2020. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-85572020000100333&lng=en&nrm=iso. Acesso em: 12 dez. 2020. DOI: https://doi.org/10.1590/2175-35392020217618
SILVEIRA, Patrícia Tusset da; DONIDA, Lais Oliva; SANTANA, Ana Paula. Inclusão e permanência de universitários com diagnóstico de transtorno do espectro autista: discussões acerca de barreiras linguísticas. Avaliação (Campinas), Sorocaba, v. 25, n. 3, p. 659-675, dez. 2020. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-40772020000300659&lng=en&nrm=iso. Acesso em: 12 dez. 2020. DOI: https://doi.org/10.1590/s1414-40772020000300008
SOUZA, Marcela Tavares de; SILVA, Michelly Dias da; CARVALHO, Rachel de. Revisão integrativa: o que é e como fazer. Einstein, São Paulo, v. 8, n. 1, p. 102-106, mar. 2010. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1679-45082010000100102&lng=en&nrm=iso. Acesso em: 18 jul. 2020.
TAVARES, A. P. P. Educação Especial no Ensino Superior: acessibilidade no processo de inclusão escolar, a partir de relatos de acadêmicos com deficiência. 2014. 141 f. Dissertação (Mestrado) – Universidade Estadual de Maringá, Maringá, 2014.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Declaration of originality
We declare that all articles present in the journal Revista Educação Especial (UFSM) are originals and were not submitted for publishing on any other publication, as a whole or a fraction. We also declare that, after being published by Revista Educação Especial (UFSM), a paper will not be submitted to another journal within two years. After this time, our journal transfers the publishing rights to the authors, with a permit granted by the Editorial Council.
We also acknowledge that the originals’ submission to Revista Educação Especial (UFSM) implies on a transference of copyright for physical and digital publishing to the journal. In case of noncompliance, the violator will receive sanctions and penalties predicted by the Brazilian Copyright Protection Law (n. 9610, dated 19/02/98).


