Interaction mother infant with disability: a review study

Authors

  • Mariana de Freitas Pereira Pederro Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Faculdade de Ciências, campus de Bauru/SP
  • Olga Maria Piazentin Rolim Rodrigues Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Faculdade de Ciências, Departamento de Psicologia, campus de Bauru/SP

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984686X34939

Keywords:

Mother-infant interaction, Deficiency, Literature review.

Abstract

At birth, the baby and the mother go through an adaptation process, which requires adjustments in the routine. Mother-infant interaction is important for the quality of infant development. However, it can be damaged when the mother can not adapt to the demands of the new condition that usually requires other organizations and more elaborate routines. The objective of the present study was to analyze articles that address the mother-infant interaction with disability. The search for articles was conducted in online databases PubMed, SciELO, Capes, Google Scholar, VHL and Parthernon. We selected 28 articles, of which 71.44% were international, whichever is published in Speech magazines. As objective the articles: compared the interaction between mother and baby with and without hearing impairment; analyzed the maternal interactive behavior; identified the risk factors for the interaction; related mother-infant interaction with infant development and, tested the reliability of protocols that encode interaction. Of the articles, 35.71% evaluated one to 15 dyads, 53.57% were with children from 0 to 2 years old, and in 85.71% the mothers were the participants. As for the design, comparative studies prevailed (46.38%), the most used procedure was filming (85.71%), lasting from 16 to 30 minutes (60%), performing two to five episodes (40%) and the most frequent activities were food, hygiene, reading books and games. It is suggested that new studies approach the present theme, in order to assist in the development of interventions in the mother-infant interaction with deficiency.

Downloads

References

ANDRADE, C. J.; BACCELLI, M. S.; BENINCASA, M. O vínculo mãe-bebê no período de puerpério: uma análise winnicottiana. Vínculo, São Paulo , v. 14, n. 1, p. 1-13, 2017.

BORSA, J. C.; NUNES, M. L. T. Aspectos psicossociais da parentalidade: O papel de homens e mulheres na família nuclear. Psicol. Argum., v. 29, n. 64, p. 31-39, jan./mar. 2011.

BRANCO, A. P. S. C.; CIANTELLI, A. P. C. Interações familiares e deficiência intelectual: uma revisão de literatura. Pensando fam., Porto Alegre , v. 21, n. 2, p. 149-166, dez. 2017.

CAMPOS, B. C.; RODRIGUES, O. M. P. R. Depressão Pós-Parto Materna: Crenças, Práticas de Cuidado e Estimulação de Bebês no Primeiro Ano de Vida. Psico, Porto Alegre, v. 46, n. 4, pp. 483-492, out.-dez. 2015.

CANO, D. S.; SAMPAIO, I. T. A. O método de observação na psicologia: considerações sobre a produção científica. Interação em Psicologia, v. 11, n. 2, p. 199-210, 2007.

CHIODELLI, T. Temperamento e prematuridade: influências sobre a interação mãe bebê. 2016. 132 f. Dissertação (Mestrado em Psicologia do Desenvolvimento e Aprendizagem) – Faculdade de Ciências, Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”, Bauru, 2016.

DA SILVA, M. N. S. et al. Avaliação funcional do desenvolvimento psicomotor e ambiente familiar de crianças com Síndrome de Down/Functional assessment of psychomotor development and family environment of children with Down Syndrome. Revista Interinstitucional Brasileira de Terapia Ocupacional-REVISBRATO, v. 1, n. 2, p. 186-201, 2017.

ESPÍRITO-SANTO, C.S.O.; ARAUJO, M.A.N. Vínculo afetivo materno: processo fundamental à saúde mental. Revista Psicologia, Diversidade e Saúde, v. 5, n. 1, p. 65-73, 2016.

FERREIRA, T. S. Síndrome de Down: As influências na interação mãe-bebê. 2017. 89 f. Dissertação (Mestrado em Psicologia do Desenvolvimento e Aprendizagem) - Faculdade de Ciências, Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”, Bauru, 2017.

FLORES, M. R. et al. Associação entre indicadores de risco ao desenvolvimento infantil e estado emocional materno. Rev. CEFAC, v. 15, n. 02, p. 348-360, 2012.

GRADVOHL, S. M. O.; OSIS, M. J. D.; MAKUCH, M. Y. Maternidade e formas de maternagem desde a idade média à atualidade. Pensando familias, n. 18, v. 1, p.55-62, 2014.

GROSSI, F. R. S.; CRISOSTOMO, K. N.; Souza, R. S. Vivências de mães de filhos/as com deficiência: uma revisão sistemática. Revista das Ciências da Saúde do Oeste Baiano - Higia 2016; 1 (2):134-147.

KLEIN, V. C.; LINHARES, M. B. M. Prematuridade e interação mãe-criança: revisão sistemática da literatura. Psicologia em Estudo, Maringá, v. 11, n. 2, p. 277-284, mai./ago. 2006.

MEDEIROS, C. S.; SALOMÃO, N. M. R. Análise de dois contextos interativos em uma díade mãe-criança com deficiência visual. Temas em Psicologia, Ribeirão Preto, v. 22, n. 4, p. 701-713, dez. 2014.

MENEGATTI, C. L.; PIANOVSKI, M. A. D.; LÖHR, S. S. Interações iniciais entre pais, mães e bebês de 0 a 3 anos: Revisão de literatura. Estudos de Psicologia, v. 21, n. 4, p. 381-391, 2016.

NARDI, C. G. A. et al. Bebês com Sequência de Pierre Robin: saúde mental materna e interação mãe-bebê. Estudos de Psicologia, Campinas, v. 32, n. 1, p. 129-140, 2015.

OLIVEIRA, I. G.; POLETTO, M. Vivências emocionais de mães e pais de filhos com deficiência. Rev. SPAGESP, Ribeirão Preto, v. 16, n. 2, p. 102-119, 2015.

PARADIS, G.; KOESTER, L. S. Emotional Availability and Touch in Deaf and Hearing Dyads. Am Ann Deaf, v. 160, n. 3, p. 303-15, 2015.

PEREIRA-SILVA, N. L.; ALMEIDA, B. R. Reações, sentimentos e expectativas de famílias de pessoas com necessidades educacionais especiais. Psicologia Argumento, Curitiba, v. 32, n. 79, p. 111-122, 2014.

PERUCHI, R. C.; DONELLI, T. M. S.; MARIN, A. H. Ajustamento conjugal, relação mãe-bebê e sintomas psicofuncionais no primeiro ano de vida. Quaderns de Psicología, v. 18, n. 3, p. 55-67, 2016.

PINTANEL, A. C.; GOMES, G. C.; XAVIER, D. M. Mães de crianças com deficiência visual: dificuldades e facilidades enfrentadas no cuidado. Rev Gaúcha Enferm., v. 34, n. 2, p. 86-92, 2013.

SILVA, R.S.; PORTO, M.C. A importância da interação mãe-bebê. Ensaios Científicos em Ciência Biológicas, Agrárias e da Saúde, v. 20, n. 2, p. 73-78, 2016.

SILVEIRA, L. L.; BICHARA, I. D. Um estudo sobre a sensibilidade materna na interação mãe-criança com necessidades especiais. Revista de Saúde e Desenvolvimento, v 4, n. 2, p. 198-216, 2013.

STERLING, A. M.; WARREN, S. F. Maternal Responsivity in Mothers of Young Children with Down Syndrome. Dev Neurorehabil, v. 17, n. 5, p. 306–317, oct. 2014.

YAMADA, M. O. et al. A relação mãe-bebê com deficiência auditiva no processo de diagnóstico. Psicologia em Revista, Belo Horizonte, v. 20, n. 3, p. 460-478, 2014.

Published

2019-09-12

How to Cite

Pederro, M. de F. P., & Rodrigues, O. M. P. R. (2019). Interaction mother infant with disability: a review study. Special Education Magazine, 32, e78/ 1–27. https://doi.org/10.5902/1984686X34939

Most read articles by the same author(s)