From assessment to intervention in autism spectrum disorder

Authors

  • Helena Isabel da Silva Reis Instituto Politécnico de Leiria
  • Ana Paula da Silva Pereira Instituto de Educação da Universidade do Minho
  • Leandro da Silva Almeida Instituto de Educação da Universidade do Minho

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984686X19423

Keywords:

Autism spectrum disorder, Assessment, Early Intervention.

Abstract

The evaluation of disorders characterized by atypical development and behavior patterns such as the Autism Spectrum Disorder is at least complex. From diagnosis to the sole discretion of PEA that contradiction, uncertainty and disagreement arise between the various professionals and, despite the Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders provide a thorough description of the child’s symptomatic profile with ASD, the observation, the use of checklists and standardized tests, together with the family, remains crucial for determining an individualized plan of intervention. The design quality of instruments determines the accuracy and reliability of the information and higher capacity in relevant information provided, the greater validity of the instrument and more complete information will be obtained by researchers and clinicians as they pretend. Despite the significant increase in research on the labor force and rapid advances in science, efficient evaluation of this disorder remains a challenge, especially to determine an effective early intervention.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Helena Isabel da Silva Reis, Instituto Politécnico de Leiria

Doutorada em Estudos da Criança-Educação Especial no Instituto de Educação na Universidade do Minho;Prof. Adjunta Convidada na Escola Superior de Saúde do Instituto Politécnico de Leiria; Terapeuta Ocupacional na Associação Portuguesa para as Perturbações do Desenvolvimento e Autismo

Ana Paula da Silva Pereira, Instituto de Educação da Universidade do Minho

Doutorada em Educação Especial pelo Instituto de Educação da Universidade do Minho. Membro efetivo do Centro de Investigação em Educação (CIEd), Professora Auxiliar do Departamento de Psicologia da Educação e Educação Especial, do Instituto de Educação da Universidade do Minho

Leandro da Silva Almeida, Instituto de Educação da Universidade do Minho

Doutorado em Psicologia, especialidade de Psicologia da Educação, na Universidade do Porto. Membro efetivo do Centro de Investigação em Educação (CIEd), Professor Catedrático de Psicologia da Educação no Instituto de Educação da Universidade do Minho

Published

2016-08-09

How to Cite

Reis, H. I. da S., Pereira, A. P. da S., & Almeida, L. da S. (2016). From assessment to intervention in autism spectrum disorder. Special Education Magazine, 29(55), 269–280. https://doi.org/10.5902/1984686X19423