Special Education, Inclusive Education and Pedagogy of Diversity: celebrating diversity! Exalting tolerance! Distinguishing respect! Preaching solidarity!

Authors

  • Márcia Lise Lunardi-Lazzarin Professora Associada do Departamento de Educação Especial da Universidade Federal de Santa Maria, Doutora em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Endereço: Rua Paraíba, nº 297, Apto. 201, Bairro Nossa Senhora de Lourdes, Santa Maria, Rio Grande do Sul. CEP: 97.060-470. Telefone: (55) 9131-7572. E-mail: lunazza@gmail.com
  • Simoni Timm Hermes Pedagoga da Universidade Federal de Santa Maria, Mestre em Educação e Doutoranda em Educação pela Universidade Federal de Santa Maria. Endereço: Rua Victor Denardim, nº 304, Bairro Camobi, Santa Maria, Rio Grande do Sul. CEP: 97.110-690. Telefone: (55) 9977-0276. E-mail: simoni.hermes@ufsm.br

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984686X18802

Keywords:

Special education, Inclusive education, Pedagogy of diversity.

Abstract

In the articulation between Special Education and Inclusive Education, this paper aims to problematize the way in which the Pedagogy of Diversity has impregnated teacher continuing education and curriculum practices taken as inclusive in the contemporary school. By considering the Foucauldian Educational Studies and Cultural Studies, the analytical materials consisted of reports from “Special Educational Assistance in Brazil: Reports of Teacher Professional Experience and Education”, deriving from the refresher/extension course in Specialized Educational Assistance offered by a southern public university in the National Network of  Continuing Education for Special Education Teachers. In that analytical materiality, the right to education is regarded as a right to diversity education, and this right potentializes the operations of the Specialized Educational Assistance in the so-called inclusive school. In this context, the National Special Education Policy from the Inclusive Education Perspective triggers the preparation for both receiving and handling diversity in order to intensify teacher continuing education rather than their initial education and produce information, opinion, generalization, promptness and pragmatism of the current Special Education service in those refresher/extension courses. Celebrating diversity! Exalting tolerance! Distinguishing respect! Preaching solidarity! By means of the tolerance, respect and solidarity triad, continuing education and curriculum practices of the so-called inclusive school have produced plural, inclusive modes of sociability under the domain of the neoliberal governmentality.

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Author Biographies

Márcia Lise Lunardi-Lazzarin, Professora Associada do Departamento de Educação Especial da Universidade Federal de Santa Maria, Doutora em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Endereço: Rua Paraíba, nº 297, Apto. 201, Bairro Nossa Senhora de Lourdes, Santa Maria, Rio Grande do Sul. CEP: 97.060-470. Telefone: (55) 9131-7572. E-mail: lunazza@gmail.com

Licenciada em Educação Especial pela Universidade Federal de Santa Maria (1993), Mestre em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (1998) e Doutora em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2003). Professora Associada do Departamento de Educação Especial, do Centro de Educação, da Universidade Federal de Santa Maria. Atualmente é professora credenciada no Programa de Pós-Graduação em Educação, na Linha de pesquisa: Educação Especial. Vice-líder do Grupo Interinstitucional de Pesquisa em Educação de Surdos-GIPES e líder do Grupo de Pesquisa Diferença, Educação e Cultura/DEC. Desenvolve pesquisa na área de Educação, com ênfase na Educação de Surdos e Educação Especial, nos seguintes temas: currículo, políticas de inclusão/exclusão, filosofia da diferença.

Simoni Timm Hermes, Pedagoga da Universidade Federal de Santa Maria, Mestre em Educação e Doutoranda em Educação pela Universidade Federal de Santa Maria. Endereço: Rua Victor Denardim, nº 304, Bairro Camobi, Santa Maria, Rio Grande do Sul. CEP: 97.110-690. Telefone: (55) 9977-0276. E-mail: simoni.hermes@ufsm.br

Licenciada em Pedagogia (2007) e em Educação Especial (2008), Especialista em Educação Ambiental (2009), Especialista em Tecnologias da Informação e da Comunicação Aplicadas à Educação (2010), Especialista em Gestão Educacional (2011), Mestre em Educação (2012), e Doutoranda em Educação pela Universidade Federal de Santa Maria (UFSM). Desde 2008, atua como servidora pública federal, investida no cargo de Pedagoga, sendo que desempenha suas atividades no Centro de Tecnologia, e exerce docência no Curso de Educação Especial - Licenciatura (a distância)/UFSM. Participa do Grupo Interinstitucional de Pesquisa em Educação de Surdos (GIPES/CNPq) e do Grupo de Pesquisa Diferença, Educação e Cultura (DEC/CNPq). Desenvolve pesquisa na área de Educação, com ênfase em Educação Especial e Pedagogia, atuando nos seguintes temas: políticas de in/exclusão, atendimento educacional especializado, docência e governamentalidade.

Published

2015-09-28

How to Cite

Lunardi-Lazzarin, M. L., & Hermes, S. T. (2015). Special Education, Inclusive Education and Pedagogy of Diversity: celebrating diversity! Exalting tolerance! Distinguishing respect! Preaching solidarity!. Special Education Magazine, 28(53), 531–544. https://doi.org/10.5902/1984686X18802

Issue

Section

Dossier: Difference, education and culture