School inclusion: educational and shool psychologists conceptions
DOI:
https://doi.org/10.5902/1984686X30410Keywords:
Inclusive Education, Special Education, Educational Psychology.Abstract
This study aimed to investigated the educational and school psychologist conception about school inclusion. The study was accomplished in a qualitative and descriptive field in which participated ten educational and school psychologists who worked in Basic Education in private schools. The data collected were made through a semi-structured schedule interview. They were analyzed from the content analysis method. Through the analysis, five categories were obtained: school inclusion as relevant and challenging; school inclusion as legal obligation; promotion of school inclusion; school as a space for learning and / or socialization; and benefits of school inclusion. The results have showed that educational and school psychologists watch the school inclusion as beneficial, challenging and relevant process for all those involved on it. The challenges approach aspects mainly related to necessity of a governmental human and pshysical support for and effective school. All those involved in the school ambit, studentes and profissionals earned benefits.Downloads
References
BARDIN, Laurence. Análise de Conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011.
BARROS, M. C. M. S.; BRITO, M. I. M. S.; GUEDES, J. T. Educação inclusiva: possibilidades e desafios. Encontro Internacional de Formação de Professores e Fórum Permanente de Inovação Educacional, v. 10, n. 1, mês/mês, 2017.
CARVALHO, D. R.; CUBAS, J. M.; HACK, N. S.; SILVA, V. A.; SCATOLIN, S. Crianças e adolescentes com deficiência: revisão da literatura (2009-2015) frente à garantia de direitos. Revista Uniandrade, v. 18, n. 2, p. 74-85, mês/mês, 2017. Disponível em: Acesso em:
CARVALHO, Rosita Edler. Das políticas de educação especial às políticas de orientação inclusiva. In: ______. Escola inclusiva: a reorganização do trabalho pedagógico. Porto Alegre: Mediação, 2008. Cap. 3, p. 41-52.
DIAS, Paulo; SOUZA, Juliana; GONÇALVES, Manuela; FLORES, Pedro; PÉREZ, Juliana Diáz. Atitudes dos pares sobre a inclusão: contributos da adaptação de um instrumento. Psicologia, v. 30, n. 2, p. 95-106, dez., 2016. Disponível em: < http://www.scielo.mec.pt/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S0874-20492016000200008>. Acesso em: 10 out. 2017.
DINIZ, M. Inclusão de pessoas com deficiência e/ou necessidades específicas: avanços e desafios. Autêntica, 2017.
FERREIRA, Maria Cecília Carareto; FERREIRA, Júlio Romero. Sobre inclusão, políticas públicas e práticas pedagógicas. In: GÓES, Maria Cecília Rafael de; LAPLANE, Adriana Lia Friszman de. Políticas e práticas de educação inclusiva. Campinas: Autores Associados, 2013. Cap. 2, p. 21-46.
FERNANDES, Sueli. Fundamentos para educação especial. Curitiba: InterSaberes, 2013.
GIL, Antonio Carlos. Como Elaborar Projetos de Pesquisa. 4. ed. São Paulo: Editora Atlas S.A, 2009.
GÓES, Maria Cecília Rafael de. Desafios da inclusão de alunos especiais: a escolarização do aprendiz e sua constituição como pessoa. In: GÓES, Maria Cecília Rafael de; LAPLANE, Adriana Lia Friszman de. Políticas e práticas de educação inclusiva. Campinas: Autores Associados, 2013. Cap. 4, p. 65-84.
GÓES, Maria Cecília Rafael de; LAPLANE, Adriana Lia Friszman de. Apresentação. In: _____. Políticas e práticas de educação inclusiva. Campinas: Autores Associados, 2013. Apresentação, p. 01-04.
JANNUZZI, Gilberta de Martino. A educação do deficiente no Brasil. Autores Associados, 2017.
KASSAR, Mônica de Carvalho Magalhães. Matrículas de crianças com necessidades educacionais especiais na rede de ensino regular: do que e de quem se fala? In: GÓES, Maria Cecília Rafael de; LAPLANE, Adriana Lia Friszman de. Políticas e práticas de educação inclusiva. Campinas: Autores Associados, 2013. Cap. 3, p. 47-64.
LUCCA, Josiele Giovana de; BAZON, Fernanda Vilhena Mafra; LOZANO, Daniele. A inclusão escolar no município de Araras: condições e perspectivas. Educação: Teoria e Prática, Rio Claro, v. 25, n. 49, p. 340-356, mai./ago. 2015. Disponível em: < http://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/7747/6859 >. Acesso em: 21 abr. 2016.
MACHADO, Laêda Bezerra; ALBUQUERQUE, Ednea Rodrigues de. Inclusão de alunos com deficiência na escola pública: as representações sociais de professoras. Revista Diálogo Educacional, v. 12, n. 37, p. 1085-1104, set./dez,, 2017. Disponível em: <http://www2.pucpr.br/reol/pb/index.php/dialogo?dd1=7431&dd99=view&dd98=pb> Acesso em: 10 out. 2017
MACHADO, Dalva Míssias; OLIVEIRA, Elisangela Sobreira de. Inclusão escolar: estratégia docente no processo de avaliação. Revista Farol, v. 2, n. 2, p. 81-97, set./, 2017. Disponível em: <http://www.revistafarol.com.br/index.php/farol/article/view/32>.Acesso em: 10 out. 2017.
MAGALHÃES, Rita de Cássia Barbosa Paiva. Contribuições para o debate sobre a aprendizagem da pessoa com deficiência na escola. In: MAGALHÃES, Rita de Cássia Barbosa Paiva (Org.) Educação inclusiva: escolarização, política e formação docente. Brasília: Liber Livro, 2011. Cap. 5, p. 91-106.
MAGALHÃES, Rita de Cássia Barbosa Paiva; CARDOSO, Ana Paula Lima Barbosa. Educação especial e educação inclusiva: conceitos e políticas educacionais. In: MAGALHÃES, Rita de Cássia Barbosa Paiva (Org.) Educação inclusiva: escolarização, política e formação docente. Brasília: Liber Livro, 2011. Cap. 1, p.13-34.
MANZINI, Eduardo José. Uso da entrevista em dissertações e teses produzidas em um programa de pós-graduação em educação. Revista Percurso, Maringá, v. 4, n. 2, p. 149-171, 2012. Disponível em: < http://periodicos.uem.br/ojs/index.php/Percurso/article/view/18577>. Acesso em: 27 jul. 2017.
MARIN, Alda Junqueira; ZEPPONE, Rosimeire Maria Orlando. O trabalho docente e a inclusão escolas: impactos e mudanças em sala de aula. Olhar de Professor, Ponta Grossa, v. 15, n. 1, p. 145-155, 2012. Disponível em: < http://www.uepg.br/olhardeprofessor>. Acesso em: 21 abr. 2016.
MENDES, Enicéia Gonçalves. A radicalização do debate sobre inclusão escolar no Brasil. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 11, n. 33, p. 387-559, set./dez. 2006. Disponível em: <http://www.scielo.br/scielo.php?pid=S1413-24782006000300002&script=sci_abstract&tlng=pt>. Acesso em: 17 out. 2015.
MENDES, Enicéia Gonçalves; RODRIGUES, Olga Maria Piazentin Rolim; CAPELLINI, Vera Lúcia Messias Fialho. O que a comunidade quer saber sobre educação inclusiva. Revista Brasileira de Educação Especial, Marília, v. 9, n. 2, p. 181-194, jul./dez. 2003. Disponível em: < http://www.abpee.net/homepageabpee04_06/artigos_em_pdf/revista9numero2pdf/5mendes_rodrigues_capellini.pdf>. Acesso em: 26 fev. 2016.
MIETO, Gabriela Sousa de Melo; BARBATO, Silviane; ROSA, Alberto. Professores em transição: produção de significados em atuação inicial na inclusão escolar. Psicologia: Teoria e Pesquisa, v. 32, n. 5, p. 1-10, 2017. Disponível em: < http://www.scielo.br/scielo.php?pid=S0102-37722016000500209&script=sci_abstract&tlng=pt>. Acesso em: 10 out. 2017.
PLETSCH, Márcia Denise; SOUZA, Flávia Faissal de; ORLEANS, Luis Fernado. A diferenciação e o desenho universal na aprendizagem como princípios para a inclusão escolar. Revista Educação e Cultura Contemporânea, v. 14, n. 35, p. 264-281, 2017. Disponível em: < http://periodicos.estacio.br/index.php/reeduc/article/viewArticle/3114>. Acesso em: 10 out. 2017.
RODRIGUES, Maria Marilê. As contribuições de Vygotsky para o desenvolvimento das crianças com deficiência. Id on Line Revista de Psicologia, v. 10, n. 33, p. 320-228, jan., 2017. Disponível em: < https://idonline.emnuvens.com.br/id/article/view/657/926>. Acesso em: 10 out. 2017.
SANTOS, Geandra Cláudia Silva. O professor e a educação de alunos com desenvolvimento atípico: reflexões e pistas de ações significativas. In: MAGALHÃES, Rita de Cássia Barbosa Paiva (Org.) Educação inclusiva: escolarização, política e formação docente. Brasília: Liber Livro, 2011. Cap. 6, p.107-134.
SILVA, Aline Maira da. A filosofia da normalização e o movimento de integração escolar. In: ______. Educação especial e inclusão escolar: histórias e fundamentos. Curitiba: Ibpex, 2010. Cap. 2, p. 49-89.
SOUZA, F. S. A atuação do psicólogo no contexto escolar em uma perspectiva crítica. Colloquium Humanarum, v. 14, n. 1, p. 01-06, março, 2017.
ZUCCHETTI, Dinora Tereza. A inclusão escolar vista sob a ótica de professores da escola básica. Educação em Revista, Belo Horizonte, v. 27, n. 02, p. 197-218, ago. 2011. Disponível: <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-46982011000200010>. Acesso em: 24 mar. 2016.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Declaration of originality
We declare that all articles present in the journal Revista Educação Especial (UFSM) are originals and were not submitted for publishing on any other publication, as a whole or a fraction. We also declare that, after being published by Revista Educação Especial (UFSM), a paper will not be submitted to another journal within two years. After this time, our journal transfers the publishing rights to the authors, with a permit granted by the Editorial Council.
We also acknowledge that the originals’ submission to Revista Educação Especial (UFSM) implies on a transference of copyright for physical and digital publishing to the journal. In case of noncompliance, the violator will receive sanctions and penalties predicted by the Brazilian Copyright Protection Law (n. 9610, dated 19/02/98).


