Item Response Theory to analyze academic attitudes and conceptions in the Statistics Discipline

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/2179460X40543

Keywords:

Likert Scale, Two-parameter Logistic Model, Conceptions, Attitudes, Feelings

Abstract

The research aimed to analyze the attitudes and the conception of undergraduate students of the Federal University of Santa Maria in relation to the discipline of Statistics. Were interviewed 256 academics from various undergraduate courses who attended the discipline of Statistics. The applied questionnaire adopted the Likert scale, composed of 20 statements about Statistics, where 10 were positive statements and 10 negative statements, and for data analysis used the Two Parameter Logistic Model of Item Response Theory. The results showed that all 20 items have a good quality and can adequately estimate the level of feeling of students who have a medium feeling in relation to Statistics, between about 1.5 standard deviation around the average. However, there is a lack of items to adequately measure those students who have extreme feelings about Statistics, that is, those who are positioned 1.5 standard deviation above or below average.

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Author Biographies

Rosebel Trindade Cunha Prates, Universidade Estadual do Oeste do Paraná, Francisco Beltrão

Graduada em Matemática Licenciatura Plena - Habilitação em Física - pelo Centro Universitário Franciscano - UNIFRA, Santa Maria/RS. Especializada em Estatística e Modelagem Quantitativa na Universidade Federal de Santa Maria/ UFSM. Mestre em Modelagem Matemática pela Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul - UNIJUÍ (2005). Cursou a graduação a nível de Bacharelado em Estatística pela Universidade Federal de Santa Maria/ UFSM

Fernando de Jesus Moreira Junior, Universidade Federal de Santa Maria

Graduado em Estatística (UFRGS), Mestre em Engenharia de Produção (UFRGS), Doutor em Engenharia de Produção (UFSC)

Angela Isabel dos Santos Dullius, Universidade Federal de Santa Maria

Possui Graduação em Matemática Licenciatura Plena com Habilitação em Física Licenciatura (FIC-UFN), Mestrado em Métodos Quantitativos (UFSM), Mestrado em Engenharia de Produção (UFSM) e Especialização em Estatística Aplicada (UNOPAR)

Angela Pelegrin Ansuj, Universidade Federal de Santa Maria

Graduada em Ciências Contábeis pela Universidade Federal de Santa Maria, Licenciada em Estatística, Organização e Técnicas Comerciais e Contabilidade Geral pela Universidade Federal de Santa Maria, Mestre em Engenharia de Produção pela Universidade Federal de Santa Maria e Doutora em Engenharia de Produção pela Universidade Federal de Santa Maria

Rafaella Trindade Cunha Prates, Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Ponta Grossa

Graduada em Licenciatura em Informáticas na Universidade Tecnológica Federal do Paraná no campus de Francisco Beltrão. Atualmente cursa o Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciência e Tecnologia na UTFPR-Ponta Grossa

Maria Emília Camargo, Universidade de Caxias do Sul

Licenciada em Estatística pela Universidade Federal de Santa Maria (UFSM), Licenciada em Administração e Controle pela UFSM, Bacharel em Ciências Administrativas pela UFSM, Bacharel em Ciências Econômicas pela UFSM, Licenciada em Economia e Mercado pela UFSM, Mestre em Engenharia de Produção pela UFSM e Doutora em Engenharia de Produção pela Universidade Federal de Santa Catarina. Pós-doutorado em Controle Estatístico de Processo pela Universidade Estatal Técnica de Kazan. Pós-doutorado em Métodos Quantitativos Aplicados à Gestão pela Universidade do Algarve Portugal

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Published

2020-12-29

How to Cite

Prates, R. T. C., Moreira Junior, F. de J., Dullius, A. I. dos S., Ansuj, A. P., Prates, R. T. C., & Camargo, M. E. (2020). Item Response Theory to analyze academic attitudes and conceptions in the Statistics Discipline. Ciência E Natura, 42, e40. https://doi.org/10.5902/2179460X40543

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