An application of item response theory in ENADE’s assessment of business administration

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/2179460X40196

Keywords:

Item response theory, ENADE, Educational assessment

Abstract

Traditionally considering gross or standardized scores as the result of an individual's assessment or selection is a common fact. However, the results obtained depend on the items or questions that compose the evaluation instruments. Model applications that provide a better interpretability of the evaluative instrument, the Item Response Theory (IRT) allows to measure the latent trait of individuals, that is, characteristics that cannot be directly observed. The National Assessment of Student Achievement (ENADE) aims to assess the performance of undergraduate students in relation to syllabus, their skills and competences. Its results provide important data in the educational field, building references that allow the definition of actions aimed at improving the quality of undergraduate courses. This article presents an analysis of the 2009 ENADE test that was answered by 231.531 new and graduating students of the Business Administration course of several institutions in the country through the IRT. It was possible to verify the feasibility of using the IRT as an instrument to measure ENADE items, as well as the occurrence of a latent trait gain between incoming and graduating students, showing that the graduates at the end of the academic period had average latent trait superior to newcomers and somehow built up academic skills.

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Author Biographies

Vinícius Teodoro Scher, Universidade Federal de Pernambuco

Doutorando do Programa de Pós-graduação em Estatística na Universidade Federal de Pernambuco. Mestre em Estatística pelo Programa de Pós-Graduação em Estatística da Universidade Federal de Pernambuco - PE, Bacharel em Estatística, pela Universidade Federal de Santa Maria - RS. Possui interesse nas áreas de Séries Temporais, Estatística Computacional e Aplicada, Métodos Estatísticos Computacionais e Inferência.

Fernando de Jesus Moreira Junior, Universidade Federal de Santa Maria

Possui graduação em Estatística pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2003), mestrado em Engenharia de Produção pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2005) e doutorado em Engenharia de Produção pela Universidade Federal de Santa Catarina (2011). Atualmente é professor Adjunto da Universidade Federal de Santa Maria e líder do Grupo de Estudos e Pesquisas em Teoria da Resposta ao Item - GEPTRI. Tem experiência nas áreas de Estatística, Qualidade e Pesquisa de Mercado, atuando principalmente nos seguintes temas: dados autocorrelacionados, controle estatístico de processo (CEP), modelos ARIMA, pesquisa de mercado, amostragem, Teoria da Resposta ao Item (TRI) e Testes Adaptativos Informatizados (TAI).

Angela Cristina Corrêa, Universidade Federal de Santa Catarina

Possui graduação em Administração de Empresas, pela Universidade Federal de Santa Maria - UFSM (1982), mestrado em Engenharia de Produção pela Universidade Federal de Santa Maria (1998) e doutorado em Engenharia de Produção pela Universidade Federal de Santa Catarina (2005). Integrante do banco de avaliadores de cursos de graduação do Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (INEP), período 2006- atual). Professora horista em instituições de educação superior privadas. Administradora em instituições federais de educação superior - período de 1984 - 2005 na UFSM e 2006 ao período atual na assessoria de projetos - CSE/UFSC. Pesquisadora colaboradora do CPGA/UFSC. Coordenadora do projeto MEES, financiado pelo edital PROADMINISTRAÇÃO/CAPES no período de outubro de 2009 a outubro de 2014. Atua na área de administração, engenharia de produção e sistemas, metodologia de pesquisa, elaboração e gestão de projetos. linhas de pesquisa: administração da educação superior, modelagem de sistemas organizacionais, avaliação do desempenho e do comportamento organizacional, gestão por competências, planejamento estratégico.

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Published

2020-12-29

How to Cite

Scher, V. T., Moreira Junior, F. de J., & Corrêa, A. C. (2020). An application of item response theory in ENADE’s assessment of business administration. Ciência E Natura, 42, e34. https://doi.org/10.5902/2179460X40196

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