Writing with what stays and escapes in research

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1983734884110

Keywords:

Visual arts, Education, Pictures, Research

Abstract

This text tries to think with what escapes a research and remains in the paths of life, both teaching and artistic, of two researchers. How to make visible what remains suspended along the way, collected or hidden, which was left aside in the works carried out? It was the question that spurred the writing of these authors in research processes in the areas of art and education. These remnants or leftovers of research made possible a writing that rejects hierarchical and dominant attacks. It proposes inventions of new problems in sensible compositions, entangled with different practices in a minor key (traces in photos, embroidery, and other things). What was intended was the tracking of sleeping pictures and points in the cabinets and drawers, left on the sidelines, in research carried out by the researchers in the field of visual arts.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Elaine Schmidlin, Santa Catarina State University

Professora do Programa de Pós-Graduação em Artes Visuais do Centro de Artes da Universidade do Estado de Santa Catarina (CEART/UDESC) e vice-líder do Grupo de Pesquisa [entre]paisagens CNPq/UDESC

Sandra Maria Correia Favero, Santa Catarina State University

Professora da Universidade do Estado de Santa Catarina - UDESC, no Centro de Artes, Design e Moda - CEART, Departamento de Artes Visuais, Graduação e Pós - Graduação na Linha de Pesquisa Processos Artísticos Contemporâneos, com ênfase em Gravura, atuando principalmente nos seguintes temas: gravura, memória, natureza, caminhadas, poéticas contemporâneas. Linguagens artísticas: gravura; livro de artista; instalação. Integra o Grupo de Pesquisa Articulações Poéticas vinculado a UDESC.

References

DELEUZE, Gilles. Espinosa: filosofia prática. São Paulo: Escuta, 2002.

DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. Kafka: por uma literatura menor. Belo Horizonte: Autêntica, 2014.

DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. Mil platôs: capitalismo e esquizofrenia. Vol. 1. Rio de Janeiro, 1995.

DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. O que é a filosofia? Rio de Janeiro: Editora 34, 2004.

DELIGNY, Fernand. O aracniano e outros textos. São Paulo: n-1 edições, 2018.

FURTADO, Beatriz. O intensivo como ato de resistência. In: FURTADO, Beatriz; LINS, Daniel. (Org.). Fazendo rizoma: pensamentos contemporâneos. São Paulo: Hedra, 2008.

LAPOUJADE, David. As existências mínimas. São Paulo: n-1 edições, 2017.

LAPOUJADE, David. Deleuze: os movimentos aberrantes. São Paulo: n-1 edições, 2015.

PELBART, Peter Pál. A potência de não. In: FURTADO, Beatriz; LINS, Daniel. (Org.). Fazendo rizoma: pensamentos contemporâneos. São Paulo: Hedra, 2008.

PEREIRA, Marcos Villela. Estética da professoralidade: um estudo crítico sobre a formação do professor. Santa Maria: Ed. da UFSM, 2013.

ROLNIK, Suely. Geopolítica da cafetinagem. In: FURTADO, Beatriz; LINS, Daniel. (Org.). Fazendo rizoma: pensamentos contemporâneos. São Paulo: Hedra, 2008.

SOLNIT, Rebecca. A história do caminhar. São Paulo: Martins Fontes – selo Martins, 2016.

SOURIAU, Éthienne. Diferentes modos de existência. São Paulo: n-1 edições, 2020.

Published

2023-08-12

How to Cite

Schmidlin, E., & Favero, S. M. C. (2023). Writing with what stays and escapes in research. Revista Digital Do LAV, 16(1), e4/1–14. https://doi.org/10.5902/1983734884110

Similar Articles

1 2 3 4 5 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.