The exhibition space as a laboratory of knowledge in art based on the Triangular Approach
DOI:
https://doi.org/10.5902/1983734888063Keywords:
Triangular approach, Art/education, Exhibition space, Cultural and social mediation, Artistic mediationAbstract
The contributions of the systematization of the Triangular Approach to the teaching of Art in Brazil resulted from the outbreak of postmodern discourses at the end of the 20th century and currents of thought in art teaching, influencing the structuring of the three axes that underlie it, contextualization, making and reading images. Considering the triangular approach proposed by Ana Mae Barbosa, this research aims to discuss its application as an artistic, cultural and social mediation strategy, understanding the exhibition space as a Knowledge Laboratory. In this way, the methodology used is characterized as research with a qualitative approach of an exploratory nature. It is concluded that by treating the Triangular Approach as a strategy for social and artistic cultural mediation, it is possible for subjects to interact with art based on experience, the appreciation of the cultural repertoire, and reflection on cultural and social aspects.
Downloads
References
BARBOSA, Ana Mae. (Org.). Arte-educação: leitura no subsolo. São Paulo. Editora: Cortez 1997.
BARBOSA, Ana Mae. Tópicos Utópicos. Belo Horizonte: Editora C/ Arte, 1998.
BARBOSA, Ana Mae. Mediação cultural é social. In Arte/educação como mediação cultural e social. Editora UNESP. – São Paulo, pág. 13-22, 2009.
BARBOSA, Ana Mae. A imagem no ensino da arte. 9° edição. Editora Perspectiva. - São Paulo, 2014.
BARBOSA, Ana Mae. John Dewey e o ensino da arte no Brasil. 8ª edição. São Paulo. Editora: Cortez 2015a.
BARBOSA, Ana Mae. Redesenhando o desenho: educadores, política e história. – São Paulo. [livro eletrônico] Editora: Cortez. 2015b.
BROOKE, Donald. Stanford Professor Elliot Eisner, champion of arts education, dies. Stanford graduate school of education. Sessão: News and Media, 16 de janeiro de 2014. Disponível em: <https://ed.stanford.edu/news/elliot-eisner-champion-arts-education-dead-80>. Acesso em: fev. 2024.
COUTINHO, Rejane Galvão. Estratégias de mediação e a abordagem triangular. In Arte/educação como mediação cultural e social. Editora UNESP. – São Paulo, pág. 171–186, 2009.
COUTINHO, Rejane Galvão. Tecendo histórias do ensino de artes: conversas com Ana Mae Barbosa. Revista ARJ: Art Reseach Journal. v. 2, n 2. P. 123 – 140. Jul/dez. 2015. Disponível em: <https://periodicos.ufrn.br/artresearchjournal/article/view/7619>. Acesso em: set. 2024. DOI: https://doi.org/10.36025/arj.v2i2.7619
D’AGOSTINO. Adriana. Ana Mae Barbosa no MAC/USP. Ano de defesa, 2023, 214 f., Tese Doutorado no Programa de Pós-Graduação Interunidades em Estética e História da Arte. Universidade de São Paulo, São Paulo, 2022. Disponível em: < https://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/93/93131/tde-23122022-131219/pt-br.php>. Acesso em: set. 2024.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 74ª ed. – Rio de Janeiro: Editora Paz e Terra, 2022.
GADOTTI, Moacir. (Org.). Paulo Freire: uma biografia. São Paulo. – Cortez Editora, 1996. Disponível em: < https://acervoapi.paulofreire.org/server/api/core/bitstreams/010c2d36-b5ef-446b-8234-c4b4b806d0e5/content>. Acesso em: set 2024.
HENNING, Leoni Maria Padilha. Experiência, arte e educação pela perspectiva de Dewey. In Experiências Dissidentes no Ensino de Artes Visuais. Revista Apotheke. v. 9 n. 2, pág. 152-167, 2023. Disponível em: <https://revistas.udesc.br/index.php/apotheke>. Acesso em: set. 2024. DOI: https://doi.org/10.5965/24471267922023152
RIZZI, Maria Christina de Souza Lima; SILVA, Mauricio da. Abordagem Triangular do Ensino das Artes e Culturas Visuais: uma teoria complexa em permanente construção para uma constante resposta ao contemporâneo. Revista GEARTE, Porto Alegre, v. 4, n. 2, p. 220-230, maio/ago. 2017. Disponível em: http://seer.ufrgs.br/gearte>. Acesso em: set 2024. DOI: https://doi.org/10.22456/2357-9854.71934
SEROTA, Nicholas. Experience or Interpretation – The dilema of Museums of Modern Art. Editora: Thames and Hudson. - Italy, 2005.

