How to “be a man”? Investigating discourses about masculinities

Authors

  • João Paulo Baliscei Universidade Estadual de Maringá
  • Teresa Kazuko Teruya Universidade Estadual de Maringá
  • Vinícius Stein Universidade Estadual de Maringá

DOI:

https://doi.org/10.5902/1983734815098

Keywords:

Cultural pedagogies, Advertising, Postmodernism, Identity

Abstract

In the present article we aim to discuss the representations of masculinities created and disseminated by commercials. To the achievement of this objective we conduct analyses on two automobile advertisements addressed to consumer’s men. To this end, we based on authors of cultural studies (CUNHA, 2008; GREGOLIN, 2007; HALL, 2001; 2006; HERNÁNDEZ, 2007; KELLNER, 2001; NUNES, 2010; 2012 SABAT, 2001; SILVA, 2001) ) to assist us in the understanding and questioning of cultural pedagogies which are intrinsic to everyday life images. Finally, we argue about the need for teachers to develop pedagogical strategies to promote critical visual studies in schools.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

João Paulo Baliscei, Universidade Estadual de Maringá

Possui graduação em Artes Visuais (2009) e especialização em Arte-Educação (2010) e Educação Especial (2011) e mestrado (2014) pelo Programa de Pós-Graduação de Educação da Universidade Estadual de Maringá. Atualmente é professor da Universidade Estadual de Maringá e doutorando no Programa de Pós-Graduação em Educação da referida instituição. É membro do GEPAC - Grupo de Estudos e Pesquisas em Psicopedagogia, Aprendizagem e Cultura, , e desenvolve pesquisas sobre Pedagogias Culturais, Ensino de Arte e Estudos Visuais Críticos.

Teresa Kazuko Teruya, Universidade Estadual de Maringá

Possui graduação em Ciências Sociais pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (1982), graduação em História pela Faculdade Auxilium de Lins (1996), mestrado (1995) e doutorado em Educação(2000) pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho -UNESP/Marília/SP. Atuou como pesquisadora colaboradora sênior da Universidade de Brasília 2009-2010. É professora Associado da Universidade Estadual de Maringá. Tem experiência na área de Educação, atuando principalmente nos seguintes temas: educação, formação de professores, mídia na educação, didática e escola pública.

Vinícius Stein, Universidade Estadual de Maringá

Graduado em Arte-Educação pela Universidade Estadual do Centro-Oeste (2011). Mestre em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Estadual de Maringá (2014). Integra o Grupo de Pesquisa e Estudos em Educação Infantil - GEEI. É professor da Universidade Estadual de Maringá e do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Paraná - Câmpus Paranavaí. Pesquisa sobre ensino de Arte, Educação Estética e Educação Infantil.

References

BALISCEI, João Paulo; SOUZA, Michely Calciolary; TERUYA, Teresa Kazuko. Representações visuais na modernidade líquida: o que os manequins falam de nós?. IN: Semana de pedagogia da UEM,XXI, 2014, Maringá. Anais do XXI Semana de Pedagogia da UEM. Maringá: Eduem, 2014. 12 p.

GREEN, Bill; BIGUN, Chris. Alienígenas na sala de aula.IN: SILVA, Tomaz Tadeu da (Org.). Alienígenas na sala de aula. – Petrópolis, RJ: Vozes, 2012, p. 203-237.

GREGOLIN, Maria do Rosário. Análise do discurso e mídia: a (re)produção de identidades. Revista comunicação mídia e consumo, São Paulo, v.04, n.11, p.11-25, nov.2007.

CUNHA, Susana Rangel Vieira da. Infância e Cultura Visual. In: ANPED, 31 reunião, 2008, Caxambu. Constituição Brasileira, Direitos Humanos e Educação. Rio de janeiro: Associação Nacional de Pesquisadores em Educação, 2008. p 102-132.

HALL, Stuart. Quem precisa de identidade?. IN: SILVA, Tomas Tadeu da.Identidade e diferença: a perspectiva dos estudos culturais/ Tomaz Tadeu da Silva (org.). – 10º ed – Petrópolis, RJ: Vozes, 2001. p.103 - 131

HERNÁNDEZ, Fernando. Catadores da cultura visual: transformando fragmentos em nova narrativa educacional. Tradução de Ana Duarte. – Porto Alegre: Mediação, 2007. p 127.

KELLNER, Douglas. Lendo imagens criticamente: em direção a uma pedagogia pósmoderna. IN: SILVA, Tomaz Tadeu (Org.). Alienígenas na sala de aula. – Petrópolis, RJ: Vozes, 2012. p. 104-131.

KELLNER, Douglas. A Cultura da Mídia - estudos culturais: identidade e política entre o moderno e o pós-moderno/ Douglas Kellner ; tradução de Ivone Castilho Benedetti. Bauru, SP; EDUSC, 2001. p. 295 - 334

NUNES, Luciana Borre. As imagens que invadem as salas de aula: reflexões sobre Cultura Visual. - Aparecida, SP: Idéias & Letras, 2010.

SABAT, Ruth. Pedagogia cultural, gênero e sexualidade. Revista Estudos Feministas, Florianópolis (SC), v. 09, n.01, p. 09-21, 2001.

SILVA, Tomaz Tadeu da. A produção social da identidade e da diferença. In: SILVA, Tomaz Tadeu da.Identidade e diferença: a perspectiva dos estudos culturais/ Tomaz Tadeu da Silva (org.). – 10º ed – Petrópolis, RJ: Vozes, 2001. p.73 - 102

Published

2015-04-30

How to Cite

Baliscei, J. P., Teruya, T. K., & Stein, V. (2015). How to “be a man”? Investigating discourses about masculinities. Revista Digital Do LAV, 8(4), 088–104. https://doi.org/10.5902/1983734815098

Most read articles by the same author(s)