How to “be a man”? Investigating discourses about masculinities
DOI:
https://doi.org/10.5902/1983734815098Keywords:
Cultural pedagogies, Advertising, Postmodernism, IdentityAbstract
In the present article we aim to discuss the representations of masculinities created and disseminated by commercials. To the achievement of this objective we conduct analyses on two automobile advertisements addressed to consumer’s men. To this end, we based on authors of cultural studies (CUNHA, 2008; GREGOLIN, 2007; HALL, 2001; 2006; HERNÁNDEZ, 2007; KELLNER, 2001; NUNES, 2010; 2012 SABAT, 2001; SILVA, 2001) ) to assist us in the understanding and questioning of cultural pedagogies which are intrinsic to everyday life images. Finally, we argue about the need for teachers to develop pedagogical strategies to promote critical visual studies in schools.Downloads
References
BALISCEI, João Paulo; SOUZA, Michely Calciolary; TERUYA, Teresa Kazuko. Representações visuais na modernidade líquida: o que os manequins falam de nós?. IN: Semana de pedagogia da UEM,XXI, 2014, Maringá. Anais do XXI Semana de Pedagogia da UEM. Maringá: Eduem, 2014. 12 p.
GREEN, Bill; BIGUN, Chris. Alienígenas na sala de aula.IN: SILVA, Tomaz Tadeu da (Org.). Alienígenas na sala de aula. – Petrópolis, RJ: Vozes, 2012, p. 203-237.
GREGOLIN, Maria do Rosário. Análise do discurso e mídia: a (re)produção de identidades. Revista comunicação mídia e consumo, São Paulo, v.04, n.11, p.11-25, nov.2007.
CUNHA, Susana Rangel Vieira da. Infância e Cultura Visual. In: ANPED, 31 reunião, 2008, Caxambu. Constituição Brasileira, Direitos Humanos e Educação. Rio de janeiro: Associação Nacional de Pesquisadores em Educação, 2008. p 102-132.
HALL, Stuart. Quem precisa de identidade?. IN: SILVA, Tomas Tadeu da.Identidade e diferença: a perspectiva dos estudos culturais/ Tomaz Tadeu da Silva (org.). – 10º ed – Petrópolis, RJ: Vozes, 2001. p.103 - 131
HERNÁNDEZ, Fernando. Catadores da cultura visual: transformando fragmentos em nova narrativa educacional. Tradução de Ana Duarte. – Porto Alegre: Mediação, 2007. p 127.
KELLNER, Douglas. Lendo imagens criticamente: em direção a uma pedagogia pósmoderna. IN: SILVA, Tomaz Tadeu (Org.). Alienígenas na sala de aula. – Petrópolis, RJ: Vozes, 2012. p. 104-131.
KELLNER, Douglas. A Cultura da Mídia - estudos culturais: identidade e política entre o moderno e o pós-moderno/ Douglas Kellner ; tradução de Ivone Castilho Benedetti. Bauru, SP; EDUSC, 2001. p. 295 - 334
NUNES, Luciana Borre. As imagens que invadem as salas de aula: reflexões sobre Cultura Visual. - Aparecida, SP: Idéias & Letras, 2010.
SABAT, Ruth. Pedagogia cultural, gênero e sexualidade. Revista Estudos Feministas, Florianópolis (SC), v. 09, n.01, p. 09-21, 2001.
SILVA, Tomaz Tadeu da. A produção social da identidade e da diferença. In: SILVA, Tomaz Tadeu da.Identidade e diferença: a perspectiva dos estudos culturais/ Tomaz Tadeu da Silva (org.). – 10º ed – Petrópolis, RJ: Vozes, 2001. p.73 - 102