Construction of the teaching identity in health

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984644485371

Keywords:

Narratives, Identity, Health

Abstract

This paper discusses the construction of the teaching identity in the post-graduation in health based on the narratives of seven educators of the Health Residency program in Bahia, in the Unified Health System (SUS) in Brazil. The objective was to understand the construction of teacher identity in the context of health. Using principles of (auto)biographical research, the qualitative study is configured as a narrative research. The training memorials written in two stages: in 2017 and 2021 were used as devices. It was concluded that, despite the low attractiveness of the teaching activity in this context, the construction of the teaching identity involves progressive recognition of the meaning of being a teacher, mediated by the interaction with more experienced health educators, the conciliation of teaching as a space of activism for the strengthening of the SUS, the peripheral option of teaching as a profession, the identification of the teaching action based on their previous experiences of banking education and the transformation of their practices in a transition of educational paradigms.

Author Biographies

Alessandra Martins dos Reis, Bahia State University

Doutora em Educação e Contemporaneidade pela Universidade do Estado da Bahia. Mestra em Saúde Coletiva e graduada em Enfermagem pela Universidade de São Paulo. Especialista em Saúde da Família pela Universidade Federal do Amapá e em Educação na Saúde pelo Instituto de Ensino e Pesquisa do Hospital Sírio Libanês. Educadora e gestora em Projetos do Programa de Apoio ao Desenvolvimento Institucional do Sistema Único de Saúde. Membro do Grupo de Pesquisa (Auto)Biografia, Formação e História Oral.

Elizeu Clementino de Souza, Bahia State University

Doutor em Educação pela Universidade Federal da Bahia. Pesquisador 1B-CNPq. Professor Titular da Universidade do Estado da Bahia (UNEB). Coordenador do Grupo de Pesquisa (Auto)Biografia, Formação e História Oral (GRAFHO). Membro do Comitê de Assessoramento da área de Educação do CNPq. Membro do Conselho de Administração da Associação Internacional das Histórias de Vida em Formação e da Pesquisa Biográfica em Educação (ASIHVIF/RBE)). Membro fundador do Colégio Internacional de Pesquisa Biográfica em Educação (CIRBE- França). Pesquisador Associado do Laboratório EXPERICE (Universidade Paris 13/França). Diretor Financeiro da Associação Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica - BIOgraph (2014-2018).  Editor Executivo da Revista Brasileira de Pesquisa (auto)biográfica (RBPAB). Editora da Revista Brasileira de Educação (RBE/ANPEd).

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Published

2024-05-13

How to Cite

Reis, A. M. dos, & Souza, E. C. de. (2024). Construction of the teaching identity in health. Education, 49(1), e83/1–30. https://doi.org/10.5902/1984644485371

Issue

Section

Dossiê: Educação, Narrativas e Saúde em tempos de refigurações

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