Written production and teacher training
DOI:
https://doi.org/10.5902/1984644430978Keywords:
Writing, Teacher training, AuthorshipAbstract
This article presents a discussion about the written as a training experience for students and teachers. Historically, the school has assumed the role of teaching to read and write, over time it has privileged reading over writing, which means that we leave without any more meaningful experiences or ability to write. This research is of a theoretical-bibliographic study with qualitative data analysis. The foray into the literature allowed authors to be found to theoretically support the reflection and interpretation of the proposed theme. Dialogue with works by scholars such as Barthes, Marques, Biachetti, Machado, made possible the deepening of writing as a practice of knowledge and authorship, as well as raise questions and build arguments in favor of writing and its relationship with teacher training. The findings allow us to affirm that writing is secondary in school and those teachers, for the most part, fear it and do not use it as an experience for their training and the training of students. Writing can be a powerful resource in favor of inclusion and political empowerment and the estrangement from writing can lead to loss of opportunities for personal growth and expression of ideas.References
BARTHES, Roland [et al.] Escrever ... para que? Para quem? Lisboa: Ed. 70, 1975, p. 255
BIANCHETTI, Lucídio. O processo da escrita: elementos inibidores e facilitadores. In: BIANCHETTI, Lucídio; MEKSENAS, Paulo. (Orgs.). A trama do conhecimento: Teoria, método e escrita em ciência e pesquisa. Campinas/SP: Papirus, 2008. p.334
BIANCHETTI, Lucídio. Trama e Texto: leitura crítica: escrita criativa. Vol. 1. São Paulo: Summus, 2002, p. 198
BIANCHETTI, Lucídio; MACHADO, Ana Maria Netto. A bússola do escrever: desafios e estratégias na orientação de teses e dissertações. Florianópolis/SC: UFSC, 2000, p. 408
BRASIL. Ministério da Educação. CNE. Conselho Pleno. Resolução nº 2, de 1º de julho de 2015. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/escola-de-gestores-da-educacao-basica/323-secretarias-112877938/orgaos-vinculados-82187207/21028-resolucoes-do-conselho-pleno-2015. Acesso em: 15 de janeiro de 2018, p.16
CALVINO, Ítalo. Por que ler os clássicos? São Paulo: Companhia das Letras, 1993, p. 279
DEMO, Pedro. Saber pensar. São Paulo: Cortez, 2000, p. 159.
DEMO, Pedro. Pesquisa: princípio científico e educativo. 9. ed. São Paulo: Cortez, 2002, p. 119
EVANGELISTA, Olinda. Devem os alunos escrever? In: EVANGELISTA, Olinda. Trama e Texto: leitura crítica: escrita criativa. Vol. 1. São Paulo: Summus, 2002, p. 198
FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 32. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2002, p. 184
GIRARDELLO, Gilka. A escrita antes do texto: de cozinhas, teares e ateliês. In: BIANCHETTI, Lucídio; MEKSENAS, Paulo. (Orgs.). A trama do conhecimento: Teoria, método e escrita em ciência e pesquisa. Campinas/SP: Papirus, 2008, p. 287-300.
GNERRE, Maurizio. Linguagem, escrita e poder. São Paulo: Martins Fontes, 1998, p. 115
KAHNEMAN, Daniel. Rápido e devagar: duas formas de pensar. Rio de Janeiro: Objetiva, 2012.
KLEIMAN, Angela. Texto e leitor: aspectos cognitivos da leitura. 11.ed. Campinas: Pontes, 2013.
KRAMER, Sonia. Escrita, experiência e formação – múltiplas possibilidades de criação de escrita. In: Linguagens, espaços e tempos no ensinar e aprender. ENDIPE. Rio de Janeiro: DP&A, 2000, p. 105-121.
KRAMER, Sonia. Leitura e escrita de professores: da prática de pesquisa à prática de formação. Revista Brasileira de Educação, n. 7, p. 19-41, Jan/Fev/Mar/Abr, 1998. Disponível em: http://nead.uesc.br/arquivos/Biologia/modulo_6/situacaoes_de_aprendizagem/material_apoio/texto_leitura_e_escrita_de_professores.pdf. Acesso em: 15 de janeiro de 2018.
MECEDO, Lino de; BRESSAN, Rodrigo A. Desafios da aprendizagem: como as Neurociências podem ajudar pais e professores. Campinas/SP: Papirus 7 Mares, 2016, p. 122
MACHADO, Ana Maria Netto. Pânico da folha em branco: para entender e superar o medo de escrever. In: BIANCHETTI, Lucídio; MEKSENAS, Paulo. (Orgs.). A trama do conhecimento: Teoria, método e escrita em ciência e pesquisa. Campinas/SP: Papirus, 2008, p. 267-286.
MARQUES, Mário Osório. Escrever é preciso: o princípio da pesquisa. Ijuí: Unijuí, 2001, p. 163
NÓVOA, António; MARCELINO, Francisco; RAMOS, do Ó Jorge. Sérgio Niza: escrito sobre educação. Lisboa: Tinta da China, 2012, p. 709
SOARES, Magda. Letramento: um tema em três gêneros. Belo Horizonte: Autêntica, 1998.
VEIGA-NETO, Alfredo. É preciso ir aos porões. Revista Brasileira de Educação, v. 17 n. 50, p. 267-282, maio-ago./2012.
VYGOTSKY, Lev S.; LURIA, Alexander R.; LEONTIEV, Alex N. Linguagem, desenvolvimento e aprendizagem. São Paulo: Ícone: USP, 1988, p. 228
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Declaration of originality
We declare that all articles present in the journal Educação (UFSM) are originals and were not submitted for publishing on any other publication, as a whole or a fraction. We also declare that, after being published by Educação (UFSM), a paper will not be submitted to another journal within two years. After this time, our journal transfers the publishing rights to the authors, with a permit granted by the Editorial Council.
We also acknowledge that the originals’ submission to Educação (UFSM) implies on a transference of copyright for physical and digital publishing to the journal. In case of noncompliance, the violator will receive sanctions and penalties predicted by the Brazilian Copyright Protection Law (n. 9610, dated 19/02/98).
Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)
This license lets others remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially, and copy and redistribute the material in any medium or format.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)