Extensão universitária da conscientização ambiental em escolas de educação básica
DOI:
https://doi.org/10.5902/2236130818747Palabras clave:
Conscientização ambiental, Compostagem, Resíduos orgânicos, Educação ambientalResumen
A conscientização ambiental da população em estratégias de gestão vem se mostrando de fundamental importância para a preservação de recursos naturais. Ações de Educação Ambiental estimulam a diminuição da geração descontrolada de resíduos, da degradação e da contaminação do Meio Ambiente, melhorando as relações socioambientais. Sendo assim, visando à formação de uma identidade sustentável em alunos de Ensino Fundamental, iniciaram-se atividades de extensão universitária com intuito de difundir a conscientização ambiental através de práticas sustentáveis, como compostagem, reaproveitamento de água da chuva, cultivo de hortaliças orgânicas e separação adequada de resíduos sólidos. Os trabalhos foram realizados com alunos de três escolas da região de abrangência da UFSM – Campus de Frederico Westphalen, sendo elas: Escola Estadual de Ensino Médio Cardeal Roncalli, Instituto Estadual de Educação Madre Tereza e Escola Estadual de Ensino Fundamental Waldemar Sampaio Barros. Os resultados mostram a sensibilização, através das práticas realizadas nas escolas, e o ganho de conhecimento dos alunos. Houve uma significativa diminuição na geração de resíduos sólidos e, ainda, uma obtenção de grande quantidade de composto orgânico, proveniente de trabalhos com compostagem nos pátios das escolas envolvidas no projeto. Ressalta-se, também, o aproveitamento do composto orgânico na construção de hortas, que, posteriormente, geraram hortaliças saudáveis, disponibilizadas nas merendas escolares.Descargas
Citas
COSTA, C. A.; COSTA, F. G. A Educação como Instrumento na Construção da Consciência Ambiental. Nucleus, São Paulo, v. 8, n. 2, p.421-440, out. 2011.
FERREIRA, J. A.; ANJOS, L. A. Aspectos de saúde coletiva e ocupacional associados à gestão dos resíduos sólidos municipais. In: Public And Occupational Health Issues Related To Municipal Solid Waste Management, Rio de Janeiro, v. 3, n. 17, p.689-696, maio, 2001.
JACOBI, P. Educação Ambiental, Cidadania e Sustentabilidade. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 1, n. 118, p.189-205, mar. 2003.
PHILIPPI JR., A.; PELICIONI, M. C. F. Educação Ambiental e Sustentabilidade. 2.ed. São Paulo: Manole, 2014.
NECKEL, A.; GOELLNER, E.; SOSSMEIER, S. G. Nascidos após 1972: Uma geração com consciência de educação ambiental. In: OS RECURSOS HÍDRICOS E A EDUCAÇÃO AMBIENTAL. Passo Fundo: Editora Goellner, 2013. Cap.1. p.14-21.
RODRIGUES, A. C.; CAMARGO, M.; RODRIGUES, P. Manual Didático sobre Compostagem. Santa Maria: FACOS-UFSM, 2014.28 p.
SANTOS N. C. B; MATEUS G. P. Visão ambiental da produção orgânica de alimentos. 2012.
VIEGAS, S. F. S.; CABRAL, E. R. Práticas de Sustentabilidade em Instituições de Ensino Superior: Evidências de Mudanças na Gestão Organizacional. In: Sustainability Practices in Higher Education Institutions: Evidence of Changes in Organizational Management. Gual, Florianópolis, v. 8, n. 1, p.236-259, jan. 2015.
Descargas
Publicado
Cómo citar
Número
Sección
Licencia
Ethical guidelines for journal publication
The REMOA is committed to ensuring ethics in publication and quality of articles.
Conformance to standards of ethical behavior is therefore expected of all parties involved: Authors, Editors, Reviewers, and the Publisher.
In particular,
Authors: Authors should present an objective discussion of the significance of research work as well as sufficient detail and references to permit others to replicate the experiments. Fraudulent or knowingly inaccurate statements constitute unethical behavior and are unacceptable. Review articles should also be objective, comprehensive, and accurate accounts of the state of the art. The authors should ensure that their work is entirely original works, and if the work and/or words of others have been used, this has been appropriately acknowledged. Plagiarism in all its forms constitutes unethical publishing behavior and is unacceptable. Submitting the same manuscript to more than one journal concurrently constitutes unethical publishing behavior and is unacceptable. Authors should not submit articles describing essentially the same research to more than one journal. The corresponding author should ensure that there is a full consensus of all co-authors in approving the final version of the paper and its submission for publication.
Editors: Editors should evaluate manuscripts exclusively on the basis of their academic merit. An editor must not use unpublished information in the editor's own research without the express written consent of the author. Editors should take reasonable responsive measures when ethical complaints have been presented concerning a submitted manuscript or published paper.
Reviewers: Any manuscripts received for review must be treated as confidential documents. Privileged information or ideas obtained through peer review must be kept confidential and not used for personal advantage. Reviews should be conducted objectively, and observations should be formulated clearly with supporting arguments, so that authors can use them for improving the paper. Any selected referee who feels unqualified to review the research reported in a manuscript or knows that its prompt review will be impossible should notify the editor and excuse himself from the review process. Reviewers should not consider manuscripts in which they have conflicts of interest resulting from competitive, collaborative, or other relationships or connections with any of the authors, companies, or institutions connected to the papers.