Recognizing my habitat: analysis of patterns and student behavior in Mathematics and Environmental Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/2236130868386

Keywords:

Environment, Mathematics, Education

Abstract

In formal education, environmental complexity makes room for a non-linear interdisciplinary perspective, favoring dialogue amongst different areas of knowledge. The study proposed to investigate conceptions about mathematics and environmental issues related to the local reality, presented from the patterns and behaviors of students of the 6th and 9th grades of elementary school II (ensino fundamental II). The research uses a quantitative approach and exploratory character. The data collection instrument was a structured questionnaire applied to 88 students of an elementary school II unit, located in an Environmental Protection Area (APA), on the North Coast of the State of Bahia. The methodological proposal for detecting the behaviors and/or patterns shown by the students consisted of questions of socio-environmental nature correlated with the local community, in order to understand the students' environmental awareness of general and local environmental issues. The students have a positive outlook when they consider the fact that linking environmental issues to mathematics will likely contribute to a better understanding of the world. For 93% of 6th grade students and 100% of 9th grade students, everyone is responsible for taking care of the environment (No = 4; x = 1.091; Yes = ± 0.494). Thus, it is noted the importance of continuing studies on the proposed objective not only for monitoring, but also for the applicability in the empirical field.

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Author Biographies

Ana Cristina Silva de Souza Baqueiro, Catholic University of Salvador

Mestra em Planejamento Ambiental pela Universidade Católica do Salvador, Brasil. Atua na Educação Básica ensinando Matemática,
Secretaria de Educação do Estado da Bahia e Prefeitura Municipal de Camaçari/BA, Brasil.

Moacir Santos Tinôco, Catholic University of Salvador

Biólogo, graduado em Ciências Biológicas pela Universidade Católica do Salvador (1995), diplomado em Manejo de Espécie Ameaçadas pela Universidade de Kent, Reino Unido (apoio WWF/DWCT)(1998), especialização em Turismo Ecológico, Gerenciamento Ambiental e Educação Ambiental, 1994, 1997 e 1999, respectivamente, pela UCSAL, mestrado em Ecologia e Biomonitoramento pela Universidade Federal da Bahia (2004) e aperfeiçoamento em Biologia da Conservação de Anfíbios pela DWCT, Jersey (2006). Doutorado em Biologia da Conservação, com ênfase no Manejo da Biodiversidade do Durrell Institute for Conservation Ecology,Escola de Antropologia e Conservação na Universidade de Kent em Canterbury, Inglaterra, Reino Unido, o curso teve bolsa da UCSAL e da UKC. Pós Doutorado em Ecologia na Universidade Federal Rural de Pernambuco. Atualmente é Pró Reitor de Pesquisa e Pós Graduação e professor adjunto da graduação e de pós graduação da Universidade Católica do Salvador, coordenador do Centro de Ecologia e Conservação Animal - ECOA, membro do IUCN - Species Survival Commission / SSC e parceiro internacional do Amphibian Ark/UICN.

Patricia Carla Barbosa Pimentel, Catholic University of Salvador

Doutorado em Desenvolvimento e Meio Ambiente (2016) e Mestrado em Desenvolvimento Regional e Meio Ambiente (2006) pela Universidade Estadual de Santa Cruz. Graduação em Ciências Biológicas (2001) e Especialização em Gerenciamento Ambiental (2002) pela Universidade Católica do Salvador.

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Published

2023-12-29

How to Cite

Souza Baqueiro, A. C. S. de, Tinôco, M. S., & Pimentel, P. C. B. (2023). Recognizing my habitat: analysis of patterns and student behavior in Mathematics and Environmental Education. Monografias Ambientais, e68386. https://doi.org/10.5902/2236130868386

Issue

Section

EDUCATION, SOCIETY AND CULTURE

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