Desafios e perspectivas das questões ambientais na Escola Municipal Almirante Ernesto de Mourão Sá no município de Salvador-BA
DOI:
https://doi.org/10.5902/2236130843899Palavras-chave:
Meio ambiente, Escola, Interdisciplinaridade, Agenda 21Resumo
A еduсаçãо аmbіеntаl é considerada uma abordagem para a concretização, nо âmbіtо еmрírісо, dо Eѕtаdо de Dіrеіtо Ambіеntаl, afinal, сіdаdãоѕ com acesso à іnfоrmаçãо têm melhores соndіçõеѕ dе atuar ѕоbrе a ѕосіеdаdе, dе articular suas іdеіаѕ e dе agir frеntе àѕ саuѕаѕ dе ѕеu interesse. Dentro desse contexto este trabalho teve como principal objetivo demоnѕtrаr соmо аѕ questões ambіеntаіѕ роdеm ѕеr uma excelente fеrrаmеntа реdаgógіса para educação сrítіса no ensino fundаmеntаl. A presente pesquisa tem como linha metodológica a investigação qualitativa, pois enfatiza a descrição, a indução, a teoria fundamentada e o estudo das percepções pessoais. A Escola Municipal Almirante Ernesto de Mourão Sá faz parte da rede pública, sendo possível contar com seu espaço para a realização da pesquisa, além de sua localização próxima a área de estudo, é uma das escolas onde o programa “Escola da Família” atua o que permitiu a adesão dos alunos deste programa ao projeto. Verificou-se que as concepções produzidas na escola analisada focalizam, prioritariamente, os decorrentes problemas ambientais mais estreitamente integrados a uma vertente do ambiente local, pautadas nas temáticas tradicionais como os ruídos, resíduos, o desmatamento e a poluição do ar e das águas, muito embora não se separe da efetivação de ações comprometidas com as mudanças ambientais e sociais mais abrangentes.
Downloads
Referências
ANDREOLI, Cleverson V.; et al. Uma leitura para os temas transversais: ensino fundamental. Serviço Nacional de aprendizagem Rural (SENAR), Curitiba, 2012.
AZEVEDO, P. F. de. Ambiente e direito no limiar da vida. São Paulo: Revista dos Tribunais, 2015.
BELLIA, Vitor. Introdução à economia do meio ambiente. Brasília: IBAMA, 2016.
BIGLIARI, R.V.; CRUZ, R. G. Currículo escolar, pensamento crítico e educação ambiental. Revista Eletrônica do Mestrado de Educação Ambiental. Fundação Universidade Federal do Rio Grande. v. 21, p. 332-340, jul/dez de 2011.
BRASIL. Congresso Nacional. Constituição da República Federativa do Brasil Promulgada em 5 de outubro de 1988. São Paulo: Saraiva, 2007.
_____. Secretária de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: terceiro e quarto ciclos - temas transversais. Brasília: MEC/SEF, 1998.
CARVALHO, R. M. Da economia da beleza à beleza da economia. Rio de Janeiro: IPPUR, 1997.
RUSCHEINSKY, A. Educação ambiental: abordagens múltiplas. Porto Alegre: Artmed, 2012.
VIZENTIN, Caroline R.; FRANCO, Rosemary C. Meio Ambiente: do conhecimento cotidiano ao científico, metodologia ensino fundamental do 1º ao 5º ano. Curitiba: Base Editorial, 2013.
ZITZKE, Valdir Aquino. Educação Ambiental e ecodesenvolvimento. Revista eletrônica do Mestrado em Educação, v. 9, p.175-188, jul./dez., 2012.
Publicado
Como Citar
Edição
Seção
Licença
Ethical guidelines for journal publication
The REMOA is committed to ensuring ethics in publication and quality of articles.
Conformance to standards of ethical behavior is therefore expected of all parties involved: Authors, Editors, Reviewers, and the Publisher.
In particular,
Authors: Authors should present an objective discussion of the significance of research work as well as sufficient detail and references to permit others to replicate the experiments. Fraudulent or knowingly inaccurate statements constitute unethical behavior and are unacceptable. Review articles should also be objective, comprehensive, and accurate accounts of the state of the art. The authors should ensure that their work is entirely original works, and if the work and/or words of others have been used, this has been appropriately acknowledged. Plagiarism in all its forms constitutes unethical publishing behavior and is unacceptable. Submitting the same manuscript to more than one journal concurrently constitutes unethical publishing behavior and is unacceptable. Authors should not submit articles describing essentially the same research to more than one journal. The corresponding author should ensure that there is a full consensus of all co-authors in approving the final version of the paper and its submission for publication.
Editors: Editors should evaluate manuscripts exclusively on the basis of their academic merit. An editor must not use unpublished information in the editor's own research without the express written consent of the author. Editors should take reasonable responsive measures when ethical complaints have been presented concerning a submitted manuscript or published paper.
Reviewers: Any manuscripts received for review must be treated as confidential documents. Privileged information or ideas obtained through peer review must be kept confidential and not used for personal advantage. Reviews should be conducted objectively, and observations should be formulated clearly with supporting arguments, so that authors can use them for improving the paper. Any selected referee who feels unqualified to review the research reported in a manuscript or knows that its prompt review will be impossible should notify the editor and excuse himself from the review process. Reviewers should not consider manuscripts in which they have conflicts of interest resulting from competitive, collaborative, or other relationships or connections with any of the authors, companies, or institutions connected to the papers.