Ethnoeducational workshop: an interdisciplinary proposal for socio-environmental awareness in the coastal area

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/2236130843899

Keywords:

Environment, School, Interdisciplinarity, Agenda 21

Abstract

The аmbіеntаl is considered an approach to achieving, selling scopes tо еmрirіс, of state of ambіеntаl law, after all, сіtizenѕ with access to іnfоrmation have better соndіtionѕ оf Act on ѕосіеty, оf articulate their іdеіаѕ and оf Act front aѕ саuѕeѕ оf your interest. Within this context, this work had as main objective demоnѕtrate became the questions ambіеntаіѕ can be an excellent educational tool for Сrhythіса Education in the fundаmеntаl teaching. This research has as methodological line the qualitative research, because it emphasizes the description, the induction, the grounded theory and the study of personal perceptions. The Municipal school Almirante Ernesto de Mourão Sá is part of the public network, and it is possible to count on its space for the realization of the research, besides its location close to the area of study, is one of the schools where the program "School of the Family" acts which allowed the Adherence of the students of this program to the project. It was found that the conceptions produced in the school analyzed focus, primarily, on the resulting environmental problems more closely integrated to a strand of the local environment, based on traditional themes such as noise, waste, Deforestation and air and water pollution, although they do not separate from the realization of actions committed to the broader environmental and social changes.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

José Carlos Lima, Universidade Católica do Salvador, Salvador, BA

Mestre em Planejamental Ambiental; Licenciado em Pedagogia - UFBA e Matemática - UFSC; Professor da Educação Básica

Marcelo Cesar Peres, Universidade Católica do Salvador, Salvador, BA

Doutor em Ecologia pela Universidade Federal da Bahia. Professor no Mestrado Profissional em Planejamento Ambiental da Universidade Católica do Salvador (UCSal).

Katia Regina Benatti, Universidade Católica do Salvador, Salvador, BA

Doutora em Ecologia pela UFBA. Atualmente é professora da graduação e da pós graduação da Universidade Católica do Salvador (UCSal).

References

ANDREOLI, Cleverson V.; et al. Uma leitura para os temas transversais: ensino fundamental. Serviço Nacional de aprendizagem Rural (SENAR), Curitiba, 2012.

AZEVEDO, P. F. de. Ambiente e direito no limiar da vida. São Paulo: Revista dos Tribunais, 2015.

BELLIA, Vitor. Introdução à economia do meio ambiente. Brasília: IBAMA, 2016.

BIGLIARI, R.V.; CRUZ, R. G. Currículo escolar, pensamento crítico e educação ambiental. Revista Eletrônica do Mestrado de Educação Ambiental. Fundação Universidade Federal do Rio Grande. v. 21, p. 332-340, jul/dez de 2011.

BRASIL. Congresso Nacional. Constituição da República Federativa do Brasil Promulgada em 5 de outubro de 1988. São Paulo: Saraiva, 2007.

_____. Secretária de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: terceiro e quarto ciclos - temas transversais. Brasília: MEC/SEF, 1998.

CARVALHO, R. M. Da economia da beleza à beleza da economia. Rio de Janeiro: IPPUR, 1997.

RUSCHEINSKY, A. Educação ambiental: abordagens múltiplas. Porto Alegre: Artmed, 2012.

VIZENTIN, Caroline R.; FRANCO, Rosemary C. Meio Ambiente: do conhecimento cotidiano ao científico, metodologia ensino fundamental do 1º ao 5º ano. Curitiba: Base Editorial, 2013.

ZITZKE, Valdir Aquino. Educação Ambiental e ecodesenvolvimento. Revista eletrônica do Mestrado em Educação, v. 9, p.175-188, jul./dez., 2012.

Published

2020-05-18

How to Cite

Lima, J. C., Peres, M. C., & Benatti, K. R. (2020). Ethnoeducational workshop: an interdisciplinary proposal for socio-environmental awareness in the coastal area. Monografias Ambientais, 1, e15. https://doi.org/10.5902/2236130843899

Issue

Section

EDUCATION, SOCIETY AND CULTURE