The degrees of ambiguity and conflict of an educational policy in the perspective of frontline agents: the case of the Saerj
DOI:
https://doi.org/10.5902/2318133842425Keywords:
políticas educacionais, avaliação em larga escala, avaliação da educaçãoAbstract
This paper focuses on the educational policy adopted by the state of Rio de Janeiro in the period 2008-2016. The objective of the study is to know its implementation process according to the teachers. For this, we analyzed the assessments system used by the Secretaria de Educação from the perspective of bureaucratic agencies and Matland's analytical model. The research results indicate that the high degree of conflict related to the instruments of action contributed significantly to bring their implementation closer to a political perspective. The means of policy regulation had negative inductive effects, according to the implementing agents. This condition was one of the demands manifested in the teachers strike agenda, contributing to the discontinuity of educational policy.
Key-words: educational policies; large-scale evaluation; education assessment.
Downloads
References
BONAMINO, Alícia; SOUZA, Sandra Zákia. Três gerações de avaliação da educação básica no Brasil: interfaces com o currículo da/na escola. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 38, n. 2, 2012, p. 373-388.
BOURDIEU, Pierre. Structures, habitus, power: Basis for a theory of symbolic power. Culture/power/history: A reader in contemporary social theory, 1994, p. 155-199.
BRASIL. Índice de desenvolvimento da educação básica. Brasília: MEC, 2006.
BRASIL. Sinopses estatísticas da educação básica. Brasília: MEC, 2014.
BROOKE, Nigel. O futuro das políticas de responsabilização educacional no Brasil. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 36, n. 128, 2006, p. 377-401.
CAMARGO, Brígido Vizeu; JUSTO, Ana Maria. IRAMUTEQ: um software gratuito para análise de dados textuais. Temas em Psicologia, Ribeirão Preto, v. 21, n. 2, 2013, p. 513-518.
ESTEBAN, Maria. Tereza; FETZNER, Andrea. A redução da escola: a avaliação externa e o aprisionamento curricular. Educar em Revista, Curitiba: 2015, p. 75-92.
FLICK, Uwe. Introdução à pesquisa qualitativa. Porto Alegre: Artmed, 2008.
HILL, Michael; HUPE, Peter. The multi-layer problem in implementation research. Public Management Review, London, 2003, p. 471-490.
LEFÈVRE, Fernando; LEFÈVRE, Ana. O sujeito coletivo que fala o que fala. Interface-Comunic, Saúde, Educ, Botucatu, v. 10, n. 20, 2006, p. 517-524.
LEFÈVRE, Fernando. Discurso do sujeito coletivo, complexidade e auto-organização. Ciências e Saúde Coletiva, Rio de Janeiro, v. 14, n. 4, 2009, p. 93-120.
LEFÈVRE, Fernando. Discurso do sujeito coletivo: representações sociais e intervenções comunicativas. Texto & Contexto Enfermagem, Santa Catarina, v. 23, n. 2, 2014 p. 502-507.
LIPSKY, Michael. Street-level bureaucracy: dilemmas of the individual in public services. Nova York: Russel Sage Foundation, 1980.
LOTTA, Gabriela S. Implementação de políticas públicas: o impacto dos fatores relacionais e organizacionais sobre a atuação dos burocratas de nível de rua no Programa Saúde da Família. São Paulo: USP, 2010. 295f. Tese (doutorado em Ciências Políticas). Universidade de São Paulo.
LOTTA, Gabriela S. O papel das burocracias do nível da rua na implementação de políticas públicas: entre o controle e a discricionariedade. In: FARIA, Carlos Aurélio Pimenta de (org.). Implementação de políticas públicas: teoria e prática. Belo Horizonte: PUCMinas, 2012, p. 20-49.
MACHADO, Cristiane; ALAVARSE, Ocimar M; ARCAS, Paulo Henrique. Sistemas estaduais de avaliação: interfaces com qualidade e gestão da educação. Revista Brasileira de Política e Administração da Educação, Rio de Janeiro, v. 31, n. 3, 2015, p. 667-680.
MATLAND, Richard. Synthesizing the implementation literature: the ambiguity-conflict model of policy implementation. Journal of Public Administration Research and Theory, Lawrence, v. 5, n. 2, abr. 1995, p. 145-174.
MOSCOVICI, Serge. Representações sociais: investigações em psicologia social. Petrópolis: Vozes, 2007, p. 404.
MOSCOVICI, Serge. A psicanálise, sua imagem e seu público. Petrópolis: Vozes, 2012.
MOTA, Diego; LANNES, Denise Rocha Correa. A centralidade das representações sociais de um currículo de habilidades entre professores. Revista Espaço do Currículo, João Pessoa, v. 10, n. 3, 2017, p. 429-447.
NAJJAR, Jorge. A gestão da educação fluminense e as implicações do modelo gerencialista. Revista online de Política e Gestão Educacional, Araraquara, v. 22, 2018, p. 49-66.
REINERT, Max. Classification descendante hierarchique et analvse lexicale par contexte-application au corpus des poesies D'A. Rihbaud. Bulletin of Sociological Methodology/Bulletin de Méthodologie Sociologique, Paris, 1987, p. 53-90.
RIO DE JANEIRO. O Saerj: apresentação, 2008. Caed-Ufjf. Disponível em http://www.avaliacaoexternasaerj.caedufjf.net/matriz-de-referencia/. Acesso em 26 nov. 2019.
RIO DE JANEIRO. Melhores alunos da rede são premiados com notebooks, 2011. Disponível em: http://www.avaliacaoexternasaerj.caedufjf.net/. Acesso em 03/11/2019.
RIO DE JANEIRO. Planejamento estratégico da Seeduc, 2011. Disponível em: http://www.avaliacaoexternasaerj.caedufjf.net/. Acesso em 03/11/2019.
RIO DE JANEIRO. Gestão integrada da escola, 2011. Disponível em: http://download.rj.gov.br/documentos/10112/553225/DLFE-37306.pdf/InformativoGIDE.pdf. Acesso em 7 nov. 2019.
RIO DE JANEIRO; Currículo mínimo, 2012. Disponível em http://www.rj.gov.br/web/seeduc/exibeconteudo?article-id=759820. Acesso em 11 out. 2019.
RIO DE JANEIRO. Revista do Sistema de Avaliação - Saerj 2016. Disponível em http://www.avaliacaoexternaSaerj.caedufjf.net/wp-content/uploads/2016/04/RJ-SAERJ-2015-RS-RE_WEB.pdf. Acesso em 11 out. 2019.
RIO DE JANEIRO. Últimas avaliações de 2015 do sistema estadual são aplicadas, 2016. Disponível em http://www.avaliacaoexternasaerj.caedufjf.net/2015/11/24/ultimas-avaliacoes-de-2015-do-sistema-estadual-sao-aplicadas/. Acesso em 4 dez. 2019.
SOUSA, Sandra Zákia. Possíveis impactos das políticas de avaliação no currículo escolar. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, n. 119, 2003, p. 175-190.
SOUSA, Sandra Zákia. Concepções de qualidade da educação básica forjadas por meio de avaliações em larga escala. Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior, Campinas, 2014, p. 407-420.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors keep copyright and concede to the magazine the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution 4.0 International, non-commercial license with no derivative work, which allows to share the work with no author recognition and initial publication in this magazine.
Authors has authorization to overtake additional contracts separately, to distribute a non-exclusive version of the work published in this magazine: For example: to publish in an institutional repository or as a chapter of a book, with authorial recognition and initial publication in this magazine.
Authors are allowed and are encouraged to publish and distribute their work online. For example: in institutional repositories or in their own personal page – at any point before or during the editorial process, because this can result in productive changes, as well as increase the impact and the mention to the published work.