The degrees of ambiguity and conflict of an educational policy in the perspective of frontline agents: the case of the Saerj

Authors

  • Diego Mota Colégio Pedro II
  • Maria Océlia Mota PUC-Rio

DOI:

https://doi.org/10.5902/2318133842425

Keywords:

políticas educacionais, avaliação em larga escala, avaliação da educação

Abstract

This paper focuses on the educational policy adopted by the state of Rio de Janeiro in the period 2008-2016. The objective of the study is to know its implementation process according to the teachers. For this, we analyzed the assessments system used by the Secretaria de Educação from the perspective of bureaucratic agencies and Matland's analytical model. The research results indicate that the high degree of conflict related to the instruments of action contributed significantly to bring their implementation closer to a political perspective. The means of policy regulation had negative inductive effects, according to the implementing agents. This condition was one of the demands manifested in the teachers strike agenda, contributing to the discontinuity of educational policy.

Key-words: educational policies; large-scale evaluation; education assessment.

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Author Biographies

Diego Mota, Colégio Pedro II

Sou professor do Colégio Pedro II e Doutorando em Educação na PUC-Rio. Na UFRJ, fiz graduação em Biologia, especialização em Educação e mestrado em Biologia Geral. Minha linha de pesquisa envolve currículo, avaliação da aprendizagem e representações sociais.

Maria Océlia Mota, PUC-Rio

Possui graduação em Pedagogia pela Faculdade de Educação da Baixada Fluminense -FEBF/UERJ. Especialização em Educação Infantil pelo Centro Universitário Hermínio Ometto -UNIARARAS. Mestre em Educação,Comunicação e Periferias Urbanas pela FEBF/UERJ. Doutora em Educação pela Pontifícia Universidade Católica - PUC-Rio; Pesquisadora do Laboratório de Avaliação da Educação - LAED, coordenado pela Professora Alicia M. C. de Bonamino. Membro da Rede de Estudos sobre a Implementação de Políticas Públicas Educacionais - REIPPE; Orientadora Educacional das redes de ensino de Duque de Caxias e São João de Meriti -RJ. Áreas de interesse: Políticas Públicas Educacionais. Implementação de Políticas Públicas. Desigualdades Educacionais. Avaliação na Alfabetização e Formação de Professores.

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Published

2021-01-08

How to Cite

Mota, D., & Mota, M. O. (2021). The degrees of ambiguity and conflict of an educational policy in the perspective of frontline agents: the case of the Saerj. Regae: Revista De Gestão E Avaliação Educacional, 9(18), 1–17. https://doi.org/10.5902/2318133842425