Ideation of products and services from the viewpoint of innovation: proposals to school environments

Authors

  • Adriane Terezinha Filipetto Colégio Técnico Industrial de Santa Maria.
  • Ana Paula de Almeida Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul, campus de Ibirubá.
  • Marcos José Andrighetto Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Farroupilha, campus de Santo Augusto.
  • Tiago Saideles Colégio Técnico Industrial de Santa Maria.
  • Claudemir de Quadros Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, Rio Grande do Sul http://orcid.org/0000-0002-1204-0355

DOI:

https://doi.org/10.5902/2318133835707

Abstract

In this text are presented results of the activity developed in a course of School Management and Innovation, associated to Postgraduate Program in Professional and Technological Education, at Technical Industrial College, in Santa Maria. From the class’s content, the relationship between scholar management and innovation were studied, in order to the ideation of a product or service that can support the improvement of schools’ performances. Thus, four proposals were presented: a Platform to support academic text formatting at UFSM according to Thesis and Dissertation Manual; Mind Maps: learning support tool; Full-Time Trajectory: an auxiliary tool of educational management to follow up formative trajectory of students in the contemporaneity and Teaching and learning tool based on the gamification concept. Through the ideation were identified and approached issues, encouraged the development of creative thought, as well as it was achieved to devolve classes into engagers and motivational ones, to students in its teaching and learning process.

Key-words: school; scholar management; innovation.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Adriane Terezinha Filipetto, Colégio Técnico Industrial de Santa Maria.

Adriane Terezinha Filipetto é graduada em Farmácia e Bioquímica, especialista em Gestão de Recursos Humanos. É técnico-administrativa da Universidade Federal de Santa Maria e estudante do curso de mestrado em Educação Profissional e Tecnológica do Colégio Técnico Industrial de Santa Maria da UFSM.

Ana Paula de Almeida, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul, campus de Ibirubá.

Ana Paula de Almeida é bacharel em Serviço Social, com especialização em Educação Ambiental e Elaboração e Gestão de Projetos Sociais. Assistente Social no Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul, campus de Ibirubá.

Marcos José Andrighetto, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Farroupilha, campus de Santo Augusto.

Marcos José Andrighetto é graduado em Gestão Pública e estudante do curso de mestrado em Educação Profissional e Tecnológica do Colégio Técnico Industrial de Santa Maria da UFSM. É técnico-administrativo em educação no Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Farroupilha, campus de Santo Augusto.

Tiago Saideles, Colégio Técnico Industrial de Santa Maria.

Tiago Saidelles é graduado em Tecnologia em Redes de Computadores pela UFSM e estudante do curso de mestrado em Educação Profissional e Tecnológica do Colégio Técnico Industrial de Santa Maria.

Claudemir de Quadros, Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, Rio Grande do Sul

Licenciado em História pela Universidade de Passo Fundo, mestrado em Educação pela Universidade de Passo Fundo e doutorado em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul. É professor adjunto na Universidade Federal de Santa Maria - UFSM.

References

ALVES, Débora Pandolfi; SANCHEZ, Ricardo Nabinger; DAMASIO, Felipe W. Minicurso de LaTeX. São Leopoldo: Unisinos, 2005. Disponível em: <http://rnsanchez.wait4.org/pdf/UniInfo2004_slides.pdf>. Acesso em 26 maio 2018.

BUZAN, Toni; Buzan, Barry. The mind map book: how to use radiant thinking to maximize your brain's untapped potential. New York: Plume, 1996.

IBGE. Pesquisa nacional por amostra de domicílios contínua. Disponível em <https://biblioteca.ibge.gov.br/visualizacao/livros/liv101543.pdf>. Acesso em 30 jun. 2018.

KENSKI, Vani. Moreira. Educação e tecnologias: o novo ritmo da informação. São Paulo: Papirus, 2014.

MESSINA, Graciela. Mudança e inovação educacional: notas para reflexão. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, n. 114, 2001, p. 225-233.

NAVARRO, Manuel Rivas. Innovacion educativa: teoria, procesos y estratégias. Madrid: Síntesis, 2000.

SILINGOVSCHI, Regina Rita Liberati. A função pedagógica da biblioteca universitária enquanto organização e espaço educacional: estudo de caso. 2013. 162f. Dissertação (mestrado em Ciências Humanas). Universidade do Oeste Paulista, Presidente Prudente, 2013. Disponível em http://bdtd.unoeste.br:8080/tede/bitstream/tede/889/1/DISSERTACAO%20Regina%20DEFESA%203DEZ2013.pdf. Acesso em 13 jan. 2018.

TAKAHASHI, Tadão (org.). Sociedade da informação: livro verde. Brasília: Ministério da Ciência e Tecnologia, 2000.

Published

2019-01-06

How to Cite

Filipetto, A. T., Almeida, A. P. de, Andrighetto, M. J., Saideles, T., & Quadros, C. de. (2019). Ideation of products and services from the viewpoint of innovation: proposals to school environments. Regae: Revista De Gestão E Avaliação Educacional, 1(1), 1–15. https://doi.org/10.5902/2318133835707

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>