Five proposals that can help operation school institutions of professional teaching

Authors

  • David Jorge Rodrigues Hatsek Colégio Marista Roque.
  • Franciele de Lima Machado Programa de Pós-Graduação em Educação Profissional e Tecnológica do Ctism/UFSM.
  • Patrícia Zanon Peripolli
  • Tatiana Cassol Belmonte Programa de Pós-Graduação em Educação Profissional e Tecnológica do Ctism/UFSM.
  • Valdoir Dutra Lira Colégio Estadual Emílio Zuñeda.
  • Claudemir de Quadros Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, Rio Grande do Sul http://orcid.org/0000-0002-1204-0355

DOI:

https://doi.org/10.5902/2318133828070

Abstract

This text presents the results of activities accomplished within the subject of School Management and Innovation, in the Post-Graduation Program of Vocational and Technological Education of the Industrial Technical College of Santa Maria. The goal of the discipline, based on the relationships between school management and innovation, was for the students to propose a product, service or work methodology that could help the functioning of Institutions of vocational education. In this sense, five proposals were submitted: Tools to assist managers in strategic decision-making; mobile education platform; digital mural; teaching through research and creation and management of study groups. At the end, it was noticed that the proposition of innovative ideas for schools requires exercise of creativity and thought, conceptual development and disposition to work.

Key-words: school, school management, innovation.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

David Jorge Rodrigues Hatsek, Colégio Marista Roque.

David Jorge Rodrigues Hatsek é especialista em Gestão Escolar e diretor do Colégio Marista Roque.
Endereço: Rua Saldanha Marinho, 563 - 96508-001 - Cachoeira do Sul - RS - Brasil.
E-mail: david.roque@maristas.org.br

Franciele de Lima Machado, Programa de Pós-Graduação em Educação Profissional e Tecnológica do Ctism/UFSM.

Franciele de Lima Machado é estudante no Programa de Pós-Graduação em Educação Profissional e Tecnológica do Ctism/UFSM.

Endereço: Tv. Visconde de Uruguai, 105 - 97045-500 - Santa Maria - RS - Brasil

E-mail: fran_lm20@hotmail.com.

Patrícia Zanon Peripolli

Patrícia Zanon Peripolli é estudante no Programa de Pós-Graduação em Educação Profissional e Tecnológica do Ctism/UFSM.
Endereço: Avenida Roraima,1000, bloco III, ap. 5232 - 97105-970 - Santa Maria - RS - Brasil.
E-mail: patriciazperipolli@gmail.com.

Tatiana Cassol Belmonte, Programa de Pós-Graduação em Educação Profissional e Tecnológica do Ctism/UFSM.

Tatiana Cassol Belmonte é estudante no Programa de Pós-Graduação em Educação Profissional e Tecnológica do Ctism/UFSM.
Endereço: Rua Pedro Santini, 3331 casa 42B - 97060-480 - Santa Maria - RS - Brasil.
E-mail: casstaty@hotmail.com.

Valdoir Dutra Lira, Colégio Estadual Emílio Zuñeda.

Valdoir Dutra Lira é professor e diretor do Colégio Estadual Emílio Zuñeda.
Endereço: Rua Negrinho do Pastoreio, 230 - 97544-350 - Alegrete - RS - Brasil.
E-mail: valdoir.lira@gmail.com.

Claudemir de Quadros, Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, Rio Grande do Sul

Licenciado em História pela Universidade de Passo Fundo, mestrado em Educação pela Universidade de Passo Fundo e doutorado em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul. É professor adjunto na Universidade Federal de Santa Maria - UFSM.

References

EGGER, Daniel. Habilidades do futuro. São Paulo: Descola, 2016.

ESTEVÃO, Carlos. Gestão estratégica nas escolas. Lisboa: Instituto de Inovação Educacional, 1998.

MARTINS, E. Contabilidade de custos: inclui o ABC. São Paulo: Atlas, 2001.

MESSINA, Graciela. Mudança e inovação educacional: notas para reflexão. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, n. 114, 2001, p. 225-233. Disponível em http://www.scielo.br/pdf/cp/n114/a10n114.pdf. Acesso em 5 abr. 2017.

MORAN, José Manuel. Ensino e aprendizagem inovadores com tecnologias. Informática na educação: teoria & prática, Porto Alegre, v. 3, n. 1, 2000, p. 137-144.

MORÁN, José. Mudando a educação com metodologias ativas. In: SOUZA, Carlos Alberto de; MORALES, Ofelia Elisa Torres (orgs.). Convergências midiáticas, educação e cidadania: aproximações jovens. Ponta Grossa: UEPG, 2015, p. 15-33. Disponível em http://www2.eca.usp.br/moran/wp-content/uploads/2013/12/mudando_moran.pdf. Acesso em 12 abr. 2017.

NAVARRO, Manuel Rivas. Innovación educativa: teorías, procesos e estrategias. Madrid: Síntesis, 2014.

RAMAL, Andrea Cecilia. Por que o e-learning vem crescendo tanto? Jornal do Commercio, 28 maio 2004. Disponível em http://www.educadores.diaadia.pr.gov.br/arquivos/File/2010/artigos_teses/EAD/POR_QUE_E_LEARNING_CRESCEND.PDF. Acesso em 25 out. 2016.

SCHUMPETER, Joseph A. Teoria do desenvolvimento econômico. São Paulo: Nova Cultural, 1997.

Published

2017-09-26

How to Cite

Hatsek, D. J. R., Machado, F. de L., Peripolli, P. Z., Belmonte, T. C., Lira, V. D., & Quadros, C. de. (2017). Five proposals that can help operation school institutions of professional teaching. Regae: Revista De Gestão E Avaliação Educacional, 6(13), 53–66. https://doi.org/10.5902/2318133828070

Issue

Section

Artigos

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>