Testing practices at TESLLE as a summative-formative process

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/2176148589185

Keywords:

Summative-formative assessment, Washback effect, Legitimate peripheral participation, Proficiency test

Abstract

This research discusses the extent to which TESLLE can be defined as a process of summative-formative assessment that produces effects in participants beyond its target audience. The method involved data collection via questionnaire among representatives of the elaboration and administration committees, and teaching teams, as well as the analysis of TESLLE planning, designing, and application practices. We aimed at understanding how the members of this group understand their own cultural manifestations, the testing conceptions attributed to the process and the impacts of their participation in TESLLE-related activities for their own qualification and
professional practice in the field of Language Studies.

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Author Biographies

Roseli Gonçalves do Nascimento, Universidade Federal de Santa Maria

Doutora em Letras/Inglês pela Universidade Federal de Santa Catarina em regime de co-tutela com a University of Sydney, Austrália (2012). É professora Adjunto na Universidade Federal de Santa Maria, onde atua como membro do Laboratório de Pesquisa e Ensino de Leitura e Redação (LabLeR), Coordenadora do Projeto Línguas no Campus (LinC). Atualmente coordena o Teste de Suficiência em Leitura em Línguas Estrangeiras (TESLLE) e o Simpósio de Intercâmbio Acadêmico. Seus interesses de pesquisa incluem Análise Crítica do Discurso, Análise Crítica de Gêneros e suas interfaces com Multimodalidade, Linguística Sistêmico Funcional e pedagogias para os multiletramentos.

Angelica Micoanski Thomazine, Universidade Federal de Santa Maria

Professora no Departamento de Línguas Estrangeiras Modernas da Universidade Federal de Santa Maria , pesquisa na área de Estudos da Tradução, Literaturas Anglófonas e Ensino e Aprendizagem de Língua Inglesa.

Luciane Kirchhoff Ticks, Universidade Federal de Santa Maria

Professora do Curso de Graduação em Letras/Inglês e no Programa de Pós-Graduação em Letras da UFSM/RS. É orientadora pedagógica do LABLER-Laboratório de Pesquisa e Ensino de Leitura e Redação/UFSM e coordenadora do Núcleo de Estudos Colaborativos em Contextos Escolares (N.E.C.C.E). É Doutora em Letras pela Universidade Federal de Santa Maria e Mestre em Letras pela Universidade Federal de Santa Maria. É membro do Grupo de Pesquisa/CNPq Linguagem como Prática Social.

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Published

2025-07-04

How to Cite

Nascimento, R. G. do, Thomazine, A. M., & Ticks, L. K. (2025). Testing practices at TESLLE as a summative-formative process. Letras, 34(1), e89185. https://doi.org/10.5902/2176148589185

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