Contribuições da Praxiologia Motriz para a formação de professores de Educação Física
DOI:
https://doi.org/10.5902/2316546484703Keywords:
Formação, Praxiologia Motriz, Educação físicaAbstract
In defense of a perspective of continuing teacher education as a permanent process, which develops over time and which arises from the interest of this group of professionals, two training initiatives on Motor Praxiology were carried out. Thus, the purpose of this article is to present and reflect on the development and interactions between teachers in these two training scenarios. Twenty Physical Education teachers participated in the study, 12 from the training initiative 1 and eight from the training initiative 2. The data collection techniques were the recordings of the synchronous meetings and the written records of the activities carried out in the asynchronous format. Teachers revealed expectations that escape the limits of praxiological theory. They also demonstrated understanding to analyze body practices, especially by accessing the concepts of internal logic, motor interaction and CAI. Such knowledge provided preliminary approximations with the daily teaching action. The duration of the two courses proved to be insufficient for deepening the ludomotor universals and the articulations between Motor Praxiology and pedagogical theories.
Downloads
References
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Educação é a Base. Brasília: MEC/CONSED/UNDIME, 2018.
FERREIRA, Lilian Aparecida; RAMOS, Glauco Nunes Souto. Contribuições ao ensino da Educação Física na escola: análise das práticas motrizes por meio da Praxiologia Motriz. Ambiente: Gestão e Desenvolvimento. Dossiê: Possibilidades e desafios da Educação Física no Ensino Médio. Boa Vista/Roraima, p. 1-19, maio de 2023.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática docente. 52. ed. Rio 2015a.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 59. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2015b.
GALINDO, Camila José.; INFORSATO, Edson do Carmo. Formação continuada de professores: impasses, contextos e perspectivas. Revista on-line de Política e Gestão Educacional, p. 463-477, 2016. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/rpge/article/view/9755. Acesso em: 26 mar. 2023.
HERNECK, Helena R.; MIZUKAMI, Maria da Graça Nicoletti Desenvolvimento e aprendizagem profissional da docência: impacto de um programa de formação continuada. In: MIZUKAMI, Maria da Graça Nicoletti; REALI, Aline Maria de Medeiros Rodrigues Reali (orgs.). Formação de professores, práticas pedagógicas e escola. São Carlos: EDUFSCAR, 2010, p. 316-337.
LOUREIRO, Walk; CAPARROZ, Francisco Eduardo; BRACHT, Valter. A representação social de formação continuada de professores de Educação Física da rede estadual do Espírito Santo. Revista Brasileira de Educação Física e Esporte, v. 29, p. 571-581, 2015.
MEDRI, Waldir. Análise exploratória de dados. Londrina: Universidade Estadual de Londrina, 2011.
MINAYO, Maria Cecília de Souza. (Org.). Pesquisa social: teoria, método e criatividade. 21. ed. Petrópolis: Vozes, 2002.
MORICONI, Gabriela Miranda. et al. Formação continuada de professores: contribuições da literatura baseada em evidências. São Paulo, Textos FCC: relatório técnico, 59 p., 2017.
PARLEBAS, Pierre. Juego deporte y sociedad: léxico de praxiología motriz. Barcelona: Paidotribo, 2008.
PARLEBAS, Pierre. La aventura praxiológica: ciencia, acción y educación física. Tradução: Raúl Martínez de Santos. Sevilla: Consejeria de Turismo y Deporte, 2017.
RIBAS, João Francisco Magno. Contribuições da praxiologia motriz para a Educação Física Escolar: ensino fundamental. 2002. 226f. Tese (Doutorado em Educação Física) - Faculdade de Educação Física, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, SP, 2002.
RIBAS, João Francisco Magno. Praxiologia Motriz: instrumentalizando a prática pedagógica para o ensino dos esportes coletivos. Motriz, Rio Claro, v.16, n.1, p. 240-250, jan./mar. 2010.
RIBAS, João Francisco Magno; FRANCO, Flávia. Praxiologia Motriz, a Organização do Trabalho Pedagógico e da Didática na Educação Física: Entrevista com Pierre Parlebas. Movimento, v. 26, p. e26008, 2020.
SAVIANI, Dermeval. Pedagogia Histórico-Crítica: primeiras aproximações. 11. ed. Campinas, SP: Autores Associados, 2013.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Rodrigo Gonçalves Vieira Marques, Flavio Henrique Lara da Silveira Zaghi, Glauco Nunes Souto Ramos, Lílian Aparecida Ferreira
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-sa/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
The works must be submitted in the digital format of the SEER platform, via the electronic address: http://periodicos.ufsm.br/kinesis/index. In case of any doubts, contact the editorial team through the email kinesisrevista@ufsm.br. The authorship that publishes in the Kinesis journal agrees to the following terms:
- They retain copyright and grant the journal the right of first publication.
- They allow and are encouraged to publish and disseminate their work online (e.g., in institutional repositories or on their personal page) as this can cause positive alterations, as well as increase the impact and quotation of the published work.