The thematic of health in Physical Education High School: a study with high school teachers from public state-run schools in Sombrio, Santa Catarina State – Brazil
DOI:
https://doi.org/10.5902/2316546438209Keywords:
Physical Education, High school, Health, Pedagogical treatmentAbstract
The field research had as main objective to analyze how the pedagogical treatment of the health theme occurs in the Physical Education classes of the High School of the public schools of Sombrio / SC State/Brazil. Interviews were conducted with all Physical Education teachers in High School. The results showed that, when health is addressed in Physical Education classes, its pedagogical approach is based on a biological bias subsidized by non-critical pedagogical proposals. According to the critical-overcoming methodological proposal, the theme of health in Physical Education classes must be treated simultaneously with the contents of body culture.
Downloads
References
BASTOS, Robson dos Santos; JUNIOR, Osvaldo Galdino dos Santos; FERREIRA, Marcelo Pereira de Almeida. Reforma do Ensino Médio e a Educação Física: um abismo para o futuro. Revista Motrivivência. Florianópolis/SC, v. 29, n. 52, p. 38-51, setembro de 2017. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/view/2175-8042.2017v29n52p38 Acesso em: 16 de setembro de 2018.
BISCONSINI, Camila Rinaldi; RINALDI, Wilson; BARBOSA-RINALDI, Ieda Parra. Viabilidade do trabalho com a temática saúde em aulas de Educação Física. Caderno de Educação Física. Marechal Cândido Rondon, v. 10, n. 18, p. 11-20, 1. Setembro de 2011
BRACHT. Valter. A constituição das teorias pedagógicas da educação física. Cadernos Cedes, 1999.
BRASÍLIA, Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Orientações curriculares para o Ensino Médio: linguagens, códigos e suas tecnologias. Brasília, 2006. 240 páginas. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/book_volume_01_internet.pdf Acesso em: 30 de abril de 2018.
COLETIVO DE AUTORES. Metodologia do Ensino de Educação Física. 4ª reimp. da 2. Ed. Perdizes, SP: Cortez editora, 2016.
DARIDO, Suraya Cristina. Educação física na escola: implicações para a prática pedagógica. 2 ed. Rio de Janeiro: Guanabara Koogan, 2011.
METZNER, Andreia Cristina, et al. Contribuição da Educação Física para o ensino médio: estudo a partir da prática docente de professores de Institutos Federais. Revista Motrivivência. Florianópolis/SC, v. 29, n. 52, p. 106-123, setembro de 2017. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/issue/view/2543/showToc Acesso em: 30 de abril de 2018.
MOLINA NETO, Vicente, et al. A Educação Física no Ensino Médio ou para entender a Era do Gelo. Revista Motrivivência. Florianópolis/SC, v. 29, n. 52, p. 87-105, setembro de 2017. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/issue/view/2543/showToc Acesso em: 30 de abril de 2018.
SOARES, Carmen Lúcia, Educação física: raízes europeias e Brasil. 4. Ed. Campinas, São Paulo, 2007.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The works must be submitted in the digital format of the SEER platform, via the electronic address: http://periodicos.ufsm.br/kinesis/index. In case of any doubts, contact the editorial team through the email kinesisrevista@ufsm.br. The authorship that publishes in the Kinesis journal agrees to the following terms:
- They retain copyright and grant the journal the right of first publication.
- They allow and are encouraged to publish and disseminate their work online (e.g., in institutional repositories or on their personal page) as this can cause positive alterations, as well as increase the impact and quotation of the published work.