Internship as a teacher practice in geography at the Tatakti Kyikatêjê indigenous school: reports in indigenous education
DOI:
https://doi.org/10.5902/2236499466726Keywords:
Teacher training, Teaching Placement, Geography teachingAbstract
The teaching internship is a fundamental space for the process of relating theory and practice in the initial training of teachers. In Geography Degree courses it is also important to produce geographical knowledge in dialogue with the contexts in which the training courses are inserted. In this sense, we seek to report and reflect on a teaching internship experience in Geography in Indigenous School Education, from the Teaching Internship III that took place at the Universidad Federal do Sul e Sudeste do ParáUNIFESSPA in 2018, which was carried out in an indigenous school located in the municipality of MarabáPA. The reflections raised do not indicate a final point, but they invite future trainees and supervisors from other teaching internships to dialogue with the social contexts in which the Licentiate courses are inserted, as they have much to contribute.
Downloads
References
BARROS, Gabriel Renan Neves; MARTINS, Alan Bizerra; SILVA, Kassia Raylene Sousa da. A experiência do estágio docente em geografia na Escola Família agrícola Jean Hébette no município de Marabá/PA. Revista Ensino de Geografia, (Recife), v. 3, n. 1, 2020. Disponível em: https://periodicos.ufpe.br/revistas/ensinodegeografia/article/view/244375. Acesso em: 21 jun. 2021.
BEZERRA, Amélia Cristina. O papel da pesquisa e da experiência na formação dos professores de geografia: reflexões a partir dos estágios supervisionados. Revista de Geografia, (UFPE), v. 30, n. 1, 2013. p. 40-54. Disponível em: https://periodicos.ufpe.br/revistas/revistageografia/article/view/229069/0. Acesso em: 21 jun. 2021.
BORSSOI, Berenice Lurdes. O estágio na formação docente: da teoria à prática, ação-reflexão. Cascavel- PR, 2008. In: SIMPÓSIO NACIONAL DE EDUCAÇÃO, 1º; SEMANA DA PEDAGOGIA, XX. 2008. Cascavel/PR. Anais [...]. Cascavel/PR, 2008, p. 1-11.
BRASIL. Lei N. 10.639, de 9 de janeiro de 2003. Altera a Lei N. 9. 394, de 20 de dezembro de 1996. Diário Oficial da União, Poder Executivo, Brasília-DF. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/2003/l10.639.htm. Acesso em 21 de junho 2021.
BRASIL. Presidência da República. Lei N. 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em 21 jun. 2021.
BRASIL. Lei n. 11.645/2008, de 10 de março de 2008. Altera a lei n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996, modificada pela lei n. 10.639, de 9 de janeiro de 2003. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 11 mar. 2008. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2008/lei/l11645.htm. Acesso em: 21 jun. 2021.
MENESES, Victória Sabbado; KAERCHER, Nestor André. A formação docente em Geografia: por uma mudança de paradigma científico. Giramundo, Rio de Janeiro, v. 2, n. 4, p. 47-59, jul./dez. 2015. Disponível em: https://www.cp2.g12.br/ojs/index.php/GIRAMUNDO/article/view/544. Acesso em: 21 jun. 2021.
MENEZES, Sabrina Padilha de. Cultura estética indigena híbrida: uma abordagem interdisciplinar acerca da pintura corporal Parkatêjê. 2016 (Dissertação de Mestrado) -Universidade Federal do Sul e Sudeste do Pará-UNIFESSPA, Marabá, 2016.
PASSINI, Elza Yasuko; PASSINI, Romão; MALYSZ, Sandra Terezinha. Práticas de ensino e estágio supervisionado. In: PASSINI, Elza Yasuko; PASSINI, Romão; MALYSZ, Sandra Terezinha. (org.). A prática de ensino e o estágio supervisionado. 2. ed. São Paulo: Contexto, 2013, pág. 26-31.
PEIXOTO, Clebson de Sousa. Análise da produção de material indígena didático para a escola kỳikatêjê. 2016. (Dissertação de Mestrado) - Escola Superior de Educação Almeida Garrett, Universidade de Lisboa, Portugal. 2016.
PIMENTA, Selma Garrido; LIMA, Maria Socorro Lucena. Estágio e docência: diferentes concepções. Revista Poíesis Pedagógicas, v. 3, n. 3-4, p. 5-24, 2005-2006. Disponível em: https://www.revistas.ufg.br/poiesis/article/view/10542. Acesso em: 21 jun. 2021.
PUREZA, Marcelo Gaudêncio Brito. O território etnoeducacional como horizonte para a educação escolar das comunidades da terra indígena Mãe Maria-PA. (Tese de Doutorado) -Universidade de São Paulo, São Paulo- SP. 2021.
SANTOS, Maria Francineila Pinheiro dos. Estágio supervisionado em Geografia: discurso e práticas. In: CASTELLAR, Sonia Maria Vanzella; CAVALCANTI, Lana de Souza; CALLAI, Helena Copetti. (org.). Didática da Geografia: aportes teóricos e metodológicos. 1.ed. São Paulo: Xamã, 2012, v. 1, p. 189-198.
TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional. Petrópolis – RJ: Vozes, 2014.
THEVES, Denise Wildner; CARDOSO, Daniela; TONETTO, Élida Pasini. Trilhando novos caminhos na educação: escuta, partilha e negociação no diálogo entre o curso de Licenciatura em Geografia da UFRGS e a Escola Municipal Porto Alegre (EPA). In: Geremias, Agnaldo Aparecido et al. (org.). Questões e práticas educacionais em tempos de pandemia. São Paulo: BT Acadêmica, 2021. p. 15-26.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Geografia Ensino & Pesquisa

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
The journal Geografia – Ensino & Pesquisa will obtain the auctorial rights for all published texts. This also implies that the text can be published anywhere in the world, including all rights on renewal, expansion and dissemination of the contribution, as well as other subsidiary rights. The author’s get permission to publish the contribution in other medias, printed or digital, may be in Portuguese or translation, since the publication is credited to Revista Geografia – Ensino & Pesquisa.The journal Geografia – Ensino & Pesquisa will obtain the auctorial rights for all published texts. This also implies that the text can be published anywhere in the world, including all rights on renewal, expansion and dissemination of the contribution, as well as other subsidiary rights. The author’s get permission to publish the contribution in other medias, printed or digital, may be in Portuguese or translation, since the publication is credited to Revista Geografia – Ensino & Pesquisa.


