Teaching Planning in the Context of Universal Design for Learning: Foundations and Strategies

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984686X93528

Keywords:

Access to Education, Inclusion (Education), Instructional Design

Abstract

This article addresses Universal Design for Learning (UDL) as an evidence-based approach that seeks to promote educational inclusion through the planning of flexible curricula, responding to student diversity. Based on the analysis of UDL’s evolution up to version 3.0 (2024), its three principles are highlighted: engagement, representation, and action and expression, reformulated to address structural barriers and biases in pedagogical practices. The text proposes a systematization of teaching planning according to UDL, which includes the identification of barriers, the definition of clear goals, the selection of flexible means and resources, and assessment strategies. To this end, it presents the initiative developed within the Study and Research Group in Education, Technologies, and Languages (GEPETeL) of the Federal University of Paraná (UFPR), Brazil, with discussion of how planning can be redesigned considering UDL. This organization provides practical support to teachers, fostering accessible, participatory, and equitable learning experiences. It concludes that UDL-guided planning represents an ethical and political commitment to educational justice, promoting practices that recognize and value the uniqueness of each student.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Eladio Sebastian Heredero, Universidad de Alcalá

Graduado en Magisterio de Primera Enseñanza por la Escuela de Magisterio de Guadalajara (España), Graduado en Ciencias de la Educación por la Universidad Complutense de Madrid (España), Post-graduación en Ciencias de la Educación por la Universidad Complutense de Madrid (España), Doctorado en Educación por la Universidad de Alcalá (España) y Post-doctorado en Educación por la Universidade Estadual Paulista "Júlio Mesquita Filho"de São Paulo (Brasil). Es Cátedra Distinguida por el Centro de Enseñanza Técnica y Superior (CETYS) de México.

Anderson Roges Teixeira Góes, Universidade Federal do Paraná

Doutor e  Mestre em Métodos Numéricos em Engenharia pela Universidade Federal do Paraná (2012),  Especialista em Tecnologias em Educação pela Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (2010), Especialista em Desenho Aplicado ao Ensino da Expressão Gráfica pela Universidade Federal do Paraná (2003) e Licenciado em Matemática pela Universidade Federal do Paraná (2001). Atualmente é professor efetivo do Departamento de Expressão Gráfica, do Programa de Pós-Graduação em Educação - Teoria e Prática de Ensino e do Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciência e em Matemática, todos da Universidade Federal do Paraná. 

Heliza Colaço Góes, Instituto Federal do Paraná

Possui graduação em Licenciatura em Matemática pela Pontifícia Universidade Católica do Paraná (2006), mestrado em Programa de Pós-graduação em Ed. em Ciênc. e Mat pela Universidade Federal do Paraná (2012) e doutorado em Educação pela Universidade Federal do Paraná (2021). Atualmente é coordenação geral adjunta- uab/ifpr do Instituto Federal do ParanÃ, colaborador externo da Universidade Federal do Paraná, pesquisadora da Universidade Federal do Paraná, professor permanente pós-graduação da Universidade Federal do Paraná, coordenação geral adjunta- uab/ifpr do INSTITUTO FEDERAL DO PARANA e professor ebtt do INSTITUTO FEDERAL DO PARANA. , atuando principalmente nos seguintes temas: desenho universal para aprendizagem, educação matemática inclusiva, formação de professores, educação matemática e pensamento complexo.

References

BZUNEK, Diovana. Práticas docente com abordagem em geometria para fomentar a empatia: a educação matemática inclusiva planejada por meio do desenho universal para aprendizagem. Dissertação (Mestrado em Educação em Ciências e em Matemática) – Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2024. Disponível em: https://acervodigital.ufpr.br/xmlui/handle/1884/93715. Acesso em: 26 ago. 2025.

CASSANO, A. R. A construção de jogos na perspectiva do desenho universal para aprendizagem: caminhos possíveis para experiências de aprendizagem na educação infantil. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2022. 194 f. Disponível em: https://acervodigital.ufpr.br/handle/1884/80579. Acesso em: 26 ago. 2025.

GÓES, Anderson Roges Teixeira; COELHO, José Ricardo Dolenga Coelho; COSTA, Priscila Kabbaz Alves da Costa; GÓES, Heliza Colaço. Desenho Universal para aprendizagem – versão 3.0. In: GÓES, Anderson Roges Teixeira; COSTA, Priscila Kabbaz Alves da. (Orgs.). Desenho Universal e Desenho Universal para Aprendizagem: fundamentos, práticas e propostas para Educação Inclusiva – vol. 3. São Carlos: Pedro & João Editores, 2024. p. 25-48.

GÓES, Anderson Roges Teixeira; COSTA, Priscila Kabbaz Alves; GÓES, Heliza Colaço. A proposal for initialandcontinuingeducationbasedonthe Universal Design for Learning approach: anexperience in Brazilianhighereducation. The Educational Review, USA, 2025. Disponível em: http://www.hillpublisher.com/journals/er. Acesso em: 13 mar. 2025.

GÓES, Heliza Colaço. Aproximações entre pensamento complexo e processos didáticos: tessitura pelas vozes de professores que ensinam matemática. Tese (Doutorado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2021. 253 f.

MORIN, Edgar. Introdução ao Pensamento Complexo. Tradução de LISBOA, E. 4. ed. Porto Alegre: Sulina, 2011. Título original: Introduction à lapensée complexe.

RAKSA, Paula Regina. O Desenho Universal para Aprendizagem na educação matemática inclusiva à luz do pensamento complexo. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2024. 189 f. Disponível em: https://acervodigital.ufpr.br/handle/1884/93761. Acesso em: 26 ago. 2025.

RAPHALSKI, Daiane Figura; GOLOMBIESKI, Débora; NOGUEIRA, Clelia Maria Ignatius; GÓES, Anderson Roges Teixeira. Proposta didática para o ensino de medidas de comprimento na perspectiva do Desenho Universal para Aprendizagem. In: Encontro Nacional De Educação Matemática – ENEM, 2025, Manaus. Anais... Manaus: SBEM, 2025. p. 1-20.

SEBASTIAN-HEREDERO, Eladio. Diretrizes para o Desenho Universal para Aprendizagem. Rev. Bras. Ed. Esp., Bauru, v. 26, n. 4, p. 733-768, out.-dez., 2020.

SEBASTIAN-HEREDERO, Eladio; GÓES, Anderson Roges Teixeira; GÓES, Heliza Colaço. Desenho Universal para Aprendizagem: da evolução do DUA ao docente. In: MARTINS, Bárbara Amaral et al. (Orgs.). Práticas de ensino na educação inclusiva: múltiplos enfoques e contextos. Campos dos Goytacazes (RJ): Encontrografia Editora, 2024. pp. 16-28.

SEBASTIAN-HEREDERO, Eladio; PRAIS, Jacqueline Lidiane de Souza; VITALIANO, Célia Regina. Desenho Universal para Aprendizagem (DUA): Uma abordagem curricular inclusiva. São Carlos: Ed. Castro, 2022.

SUANNO, Marilza Vanessa Rosa. Didática Transdisciplinar. In: Encontro Nacional de Didática e Prática de Ensino – ENDIPE, Anais... 2014, Ceará. Livro 03. p. 01-13.

Published

2025-12-19

How to Cite

Sebastian Heredero, E., Góes, A. R. T., & Góes, H. C. (2025). Teaching Planning in the Context of Universal Design for Learning: Foundations and Strategies. Special Education Magazine, 38(1), e84/01–24. https://doi.org/10.5902/1984686X93528

Issue

Section

Dossiê – Desenho universal para aprendizagem (DUA): da teoria à prática em múltiplos contextos