Teaching Planning in the Context of Universal Design for Learning: Foundations and Strategies
DOI:
https://doi.org/10.5902/1984686X93528Keywords:
Access to Education, Inclusion (Education), Instructional DesignAbstract
This article addresses Universal Design for Learning (UDL) as an evidence-based approach that seeks to promote educational inclusion through the planning of flexible curricula, responding to student diversity. Based on the analysis of UDL’s evolution up to version 3.0 (2024), its three principles are highlighted: engagement, representation, and action and expression, reformulated to address structural barriers and biases in pedagogical practices. The text proposes a systematization of teaching planning according to UDL, which includes the identification of barriers, the definition of clear goals, the selection of flexible means and resources, and assessment strategies. To this end, it presents the initiative developed within the Study and Research Group in Education, Technologies, and Languages (GEPETeL) of the Federal University of Paraná (UFPR), Brazil, with discussion of how planning can be redesigned considering UDL. This organization provides practical support to teachers, fostering accessible, participatory, and equitable learning experiences. It concludes that UDL-guided planning represents an ethical and political commitment to educational justice, promoting practices that recognize and value the uniqueness of each student.
Downloads
References
BZUNEK, Diovana. Práticas docente com abordagem em geometria para fomentar a empatia: a educação matemática inclusiva planejada por meio do desenho universal para aprendizagem. Dissertação (Mestrado em Educação em Ciências e em Matemática) – Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2024. Disponível em: https://acervodigital.ufpr.br/xmlui/handle/1884/93715. Acesso em: 26 ago. 2025.
CASSANO, A. R. A construção de jogos na perspectiva do desenho universal para aprendizagem: caminhos possíveis para experiências de aprendizagem na educação infantil. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2022. 194 f. Disponível em: https://acervodigital.ufpr.br/handle/1884/80579. Acesso em: 26 ago. 2025.
GÓES, Anderson Roges Teixeira; COELHO, José Ricardo Dolenga Coelho; COSTA, Priscila Kabbaz Alves da Costa; GÓES, Heliza Colaço. Desenho Universal para aprendizagem – versão 3.0. In: GÓES, Anderson Roges Teixeira; COSTA, Priscila Kabbaz Alves da. (Orgs.). Desenho Universal e Desenho Universal para Aprendizagem: fundamentos, práticas e propostas para Educação Inclusiva – vol. 3. São Carlos: Pedro & João Editores, 2024. p. 25-48.
GÓES, Anderson Roges Teixeira; COSTA, Priscila Kabbaz Alves; GÓES, Heliza Colaço. A proposal for initialandcontinuingeducationbasedonthe Universal Design for Learning approach: anexperience in Brazilianhighereducation. The Educational Review, USA, 2025. Disponível em: http://www.hillpublisher.com/journals/er. Acesso em: 13 mar. 2025.
GÓES, Heliza Colaço. Aproximações entre pensamento complexo e processos didáticos: tessitura pelas vozes de professores que ensinam matemática. Tese (Doutorado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2021. 253 f.
MORIN, Edgar. Introdução ao Pensamento Complexo. Tradução de LISBOA, E. 4. ed. Porto Alegre: Sulina, 2011. Título original: Introduction à lapensée complexe.
RAKSA, Paula Regina. O Desenho Universal para Aprendizagem na educação matemática inclusiva à luz do pensamento complexo. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2024. 189 f. Disponível em: https://acervodigital.ufpr.br/handle/1884/93761. Acesso em: 26 ago. 2025.
RAPHALSKI, Daiane Figura; GOLOMBIESKI, Débora; NOGUEIRA, Clelia Maria Ignatius; GÓES, Anderson Roges Teixeira. Proposta didática para o ensino de medidas de comprimento na perspectiva do Desenho Universal para Aprendizagem. In: Encontro Nacional De Educação Matemática – ENEM, 2025, Manaus. Anais... Manaus: SBEM, 2025. p. 1-20.
SEBASTIAN-HEREDERO, Eladio. Diretrizes para o Desenho Universal para Aprendizagem. Rev. Bras. Ed. Esp., Bauru, v. 26, n. 4, p. 733-768, out.-dez., 2020.
SEBASTIAN-HEREDERO, Eladio; GÓES, Anderson Roges Teixeira; GÓES, Heliza Colaço. Desenho Universal para Aprendizagem: da evolução do DUA ao docente. In: MARTINS, Bárbara Amaral et al. (Orgs.). Práticas de ensino na educação inclusiva: múltiplos enfoques e contextos. Campos dos Goytacazes (RJ): Encontrografia Editora, 2024. pp. 16-28.
SEBASTIAN-HEREDERO, Eladio; PRAIS, Jacqueline Lidiane de Souza; VITALIANO, Célia Regina. Desenho Universal para Aprendizagem (DUA): Uma abordagem curricular inclusiva. São Carlos: Ed. Castro, 2022.
SUANNO, Marilza Vanessa Rosa. Didática Transdisciplinar. In: Encontro Nacional de Didática e Prática de Ensino – ENDIPE, Anais... 2014, Ceará. Livro 03. p. 01-13.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Special Education Magazine

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Declaration of originality
We declare that all articles present in the journal Revista Educação Especial (UFSM) are originals and were not submitted for publishing on any other publication, as a whole or a fraction. We also declare that, after being published by Revista Educação Especial (UFSM), a paper will not be submitted to another journal within two years. After this time, our journal transfers the publishing rights to the authors, with a permit granted by the Editorial Council.
We also acknowledge that the originals’ submission to Revista Educação Especial (UFSM) implies on a transference of copyright for physical and digital publishing to the journal. In case of noncompliance, the violator will receive sanctions and penalties predicted by the Brazilian Copyright Protection Law (n. 9610, dated 19/02/98).


