Experiences of deaf students in Basic Education: from dependence to autonomy
dalla dipendenza all'autonomia
DOI:
https://doi.org/10.5902/1984686X71509Keywords:
Qualitative research, Educational inclusion, DeafAbstract
This research has a qualitative nature and, through the application of Grounded Theory (GT) – in Strauss and Corbin's perspective – aims to analyze the perceptions of deaf students about their schooling process when narrating their experiences in Basic Education. This investigation it's justified considering that, in Brazil, there are laws and public policies that recognize the linguistic right of the deaf population to access Brazilian sign language (BSL) and to access bilingual education, although there are still barriers and difficulties for the deaf people have access to quality education, for instance, the lack of curriculum and pedagogical practices contextualized with their special educational needs. Reports from four deaf people, aged between 20 and 25, were collected from conversation circles held in 2019, promoted by the Núcleo de Educação e Diversidade na Amazônia/NEDAM-UFRA, at Belém-PA. About the results, the macro categories 'Schools and learning perspectives', 'Filling the learning gaps', and 'From dependence to the search for autonomy' were obtained to explain the 'Experience of the deaf in Basic Education' phenomenon. The data reveal regular school as the environment where the greatest difficulties were experienced by deaf students, which the type of accessibility offered was decisive for the creation of strategies. A large part of the difficulties affected the students' contact with BSL, the learning of the Portuguese, and affected the autonomy and independence of these persons – also had an impact on their identity formation.
Downloads
References
BENTES, José Anchieta de Oliveira; BENTES, Rita de Nazareth Souza. Materiais do Ministério de Educação do Brasil: das concepções de linguagem às políticas linguísticas para o ensino de surdos. Revista Educação Especial. Santa Maria, RS, v. 32, out. 2019. Disponível em: http://dx.doi.org/10.5902/1984686X38402. Acesso em: 07 ago. 2022. DOI: https://doi.org/10.5902/1984686X38402
BERNARDINO, Elidéa Lúcia Almeida; PEREIRA, Maria Cristina da Cunha. Desafios no ensino-aprendizagem da segunda língua numa proposta bilíngue de educação para surdos. Línguas & Letras. Cascavel, n. 48, jan. 2019. DOI: 10.5935/1981-4755.20190046. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/linguaseletras/article/view/23943/pdf. Acesso em: 12 ago. 2022. DOI: https://doi.org/10.5935/1981-4755.20190046
BERNIERI-SOUZA, Rosemeri; VASCONCELOS, Cassio Eduardo Batista. Ensino e aprendizagem de português como segunda língua para surdos: (Acessível em Libras). Trem de Letras. Alfenas, n. 1, fev. 2021. Disponível em: https://publicacoes.unifal-mg.edu.br/revistas/index.php/tremdeletras/article/view/695. Acesso em: 18 nov. 2021.
BRASIL. Decreto nº 5.626, de 22 de dezembro de 2005. Regulamenta a Lei nº 10.436, de 24 de abril de 2002, que dispõe sobre a Língua Brasileira de Sinais – Libras, e o art. 18 da Lei nº 10.098, de 19 de dezembro de 2000. Brasília, DF, 2005.
BRASIL. Lei nº 10.436, de 24 de abril de 2002. Dispõe sobre a Língua Brasileira de Sinais – Libras e dá outras providências. Brasília, DF, 2002.
BRASIL. Lei nº 13.146, de 6 de julho de 2015. Institui a Lei Brasileira de Inclusão da Pessoa com Deficiência (Estatuto da Pessoa com Deficiência). Brasília, DF, 2015.
CANDAU, Vera Maria. Direitos Humanos, educação e interculturalidade: tensões entre igualdade e diferenças. Revista Brasileira de Educação (online), v. 13, n. 37, mai. 2008. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S1413-24782008000100005. Acesso em: 08 ago. 2022. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-24782008000100005
CAVALCANTE, Eleny Brandão. Concepção de educação de surdos nas teses e dissertações em pesquisas em educação. Revista Periferia: Educação, Cultura e Comunicação. Rio de Janeiro, v. 9, ed. 1, jun. 2017. Disponível em: https://doi.org/10.12957/periferia.2017.29406. Acesso em: 27 jul. 2022. DOI: https://doi.org/10.12957/periferia.2017.29406
CHIELLA, Vânia Elizabeth. Libras e Cultura Surda em foco: reflexões sobre identidades culturais. In: LOPES, Maura Corcini (org.). Cultura surda & Libras. São Leopoldo, RS: Editora Unisinos, 2015, p. 101-110.
FERREIRA, Alessandra Teles Sirvinskas. et al. Libras interpretation and mediation: a post-graduate case study. Research, Society and Development. [S. l.], v. 10, n. 12, set. 2021. Disponível em: https://rsdjournal.org/index.php/rsd/article/view/20196. Acesso em: 30 mar. 2021.
GOMES, Ellen Midiã Lima da Silva; SOUZA, Flávia Faissal. Pedagogia Visual na educação de surdos. Revista Docência e Cibercultura. Rio de Janeiro, RJ, v.4, n.1, jan./abr. 2020. Disponível em: https://doi.org/10.12957/redoc.2020.49323. Acesso em: 10 ago. 2022. DOI: https://doi.org/10.12957/redoc.2020.49323
GONÇALVES, Arlete Marinho. NASCIMENTO, Ivany Pinto; LOBATO, Huber Kline Guedes. O futuro acadêmico e profissional nas representações sociais de jovens surdos do ensino médio. Reflexão e Ação. Santa Cruz do Sul, RS, v. 23, n. 3, dez. 2015. Disponível em: https://doi.org/10.17058/rea.v23i3.6393. Acesso em: 15 ago. 2022. DOI: https://doi.org/10.17058/rea.v23i3.6393
HALL, Stuart. A identidade cultural na pós-modernidade. 12. ed. Rio de Janeiro: Lamparina, 2019.
LACERDA, Cristina Borges Feitosa de. Intérprete de Libras: em atuação na educação infantil e no ensino fundamental. 9. ed. Porto Alegre: Editora Mediação, 2017.
MOREIRA, Antonio Flávio; CANDAU, Vera Maria (org.). Multiculturalismo. Diferenças e práticas pedagógicas. 10. ed. Petrópolis, RJ: Editora Vozes, 2013.
NUNES, Márcia Vidal; PORTELA, Marina Gomes. As representações sociais da identidade surda e o direito ao reconhecimento. Revista Mídia e Cotidiano. Niterói, RJ, v. 11, n.1, mai. 2017. Disponível em: https://doi.org/10.22409/ppgmc.v11i1.9813. Acesso em: 10 ago. 2022. DOI: https://doi.org/10.22409/ppgmc.v11i1.350
PARTELLI, Isabela Borgo; MENGALES, Râyni Maíki Soares. Família e escola na aprendizagem do aluno surdo. Nova Venécia, ES: Faculdade Capixaba de Nova Venécia, 2017. Disponível em: https://multivix.edu.br/wp-content/uploads/2019/04/familia-e-escola-na-aprendizagem-do-aluno-surdo.pdf. Acesso em: 13 nov. 2021.
PEREIRA, Indiamaris; SEHNEM, Paulo Roberto. Interculturalidade na Educação de Surdos em 5 anos de pesquisa no Brasil: pesquisa de revisão integrativa. Cadernos de Pesquisa. São Paulo, v. 26, n. 2, abr./jun. 2019. Disponível em: https://doi.org/10.18764/2178-2229.v26n2p169-193. Acesso em: 10 ago. 2022. DOI: https://doi.org/10.18764/2178-2229.v26n2p169-193
PINHEIRO, Rodrigo Carlos; ROSA, Milton. Promovendo a educação financeira de alunos surdos bilíngues fundamentada na perspectiva etnomatemática e na cultura surda. Educ. Matem. Pesq., São Paulo, v. 22, n.2, ago. 2020. Disponível em: https://doi.org/10.23925/1983-3156.2020v22i2p360-389. Acesso em: 08 ago. 2022. DOI: https://doi.org/10.23925/1983-3156.2020v22i2p360-389
PRATES, Claudia Aparecida; LINO, Carla Cristine Tescaro Santos. Percepções de estudantes surdos sobre o processo de escolarização em escola comum e escola bilíngue. Revista Humanidades e Inovação. Palmas, TO, v. 8, n. 37, jul. 2021. Disponível em: https://revista.unitins.br/index.php/humanidadeseinovacao/article/view/3186. Acesso em: 08 ago. 2022.
QUADROS, Ronice Müller. Libras - Linguística para o ensino superior 5. 1a ed. São Paulo: Parábola Editorial, 2019.
RIBEIRO, Camila Brito; SILVA, Daniele Nunes Henrique. Trajetórias escolares de surdos: entre práticas pedagógicas e processos de desenvolvimento bicultural. Psicologia: Teoria e Pesquisa. Brasília, DF, v. 33, 2017. Disponível em: https://doi.org/10.1590/0102.3772e3339. Acesso em: 16 set. 2021. DOI: https://doi.org/10.1590/0102.3772e3339
ROCHA, Kátia Quele Ferreira da Silva Rocha. SILVA, Ludmila Borges Lira e. O professor e os desafios no ensino de língua portuguesa para surdos. Revista Encantar. Bom Jesus da Lapa, BH, v. 1, n. 2, fev. 2019. Disponível em: http://www.revistas.uneb.br/index.php/encantar/article/view/7994. Acesso em: 16 set. 2021. DOI: https://doi.org/10.5935/encantar.v1.n2.005
ROSÁRIO, Hilda Rosa Moraes de Freitas; MEDEIROS, Marcelo; SILVA, Simone Souza Costa. Go to Fight! parents' experiences in caring for their disabled child. Brazilian Journal of Development. Curitiba, PR, v. 17, n. 12, jan. 2022. Disponível em: https://doi.org/10.34117/bjdv7n12-771. Acesso em: 10 ago. 2022. DOI: https://doi.org/10.34117/bjdv7n12-771
SANTOS, Makswell Sanatana dos; MORALES, Silvana Delli Colli. Sala de recursos multifuncionais-surdez: lugar de aprendizagem, autoestima e interação. Brazilian Journal of Development. Curitiba, PR, v. 6, n. 7, jul. 2020. Disponível em: https://doi.org/10.34117/bjdv6n7-063. Acesso em: 12 ago. 2022. DOI: https://doi.org/10.34117/bjdv6n7-063
SKLIAR, Carlos. Uma perspectiva sócio-antropológica sobre a psicologia e a educação dos surdos. In: Carlos Skliar (Ed.). Educação & Exclusão: abordagens sócio-antropológicas em educação especial. Porto Alegre, RS: Mediação, 2004.
STRAUSS, Anselm; CORBIN, Juliet. Pesquisa Qualitativa: técnicas e procedimentos para o desenvolvimento de teoria fundamentada. 2. ed. Porto Alegre, RS: Artmed, 2008.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Special Education Magazine

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Declaration of originality
We declare that all articles present in the journal Revista Educação Especial (UFSM) are originals and were not submitted for publishing on any other publication, as a whole or a fraction. We also declare that, after being published by Revista Educação Especial (UFSM), a paper will not be submitted to another journal within two years. After this time, our journal transfers the publishing rights to the authors, with a permit granted by the Editorial Council.
We also acknowledge that the originals’ submission to Revista Educação Especial (UFSM) implies on a transference of copyright for physical and digital publishing to the journal. In case of noncompliance, the violator will receive sanctions and penalties predicted by the Brazilian Copyright Protection Law (n. 9610, dated 19/02/98).