Codas' bilingual growth: childhood memories in school

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984686X67637

Keywords:

Codas, Identity, School

Abstract

The article aims to identify the identity marks of hearing children of deaf parents - Codas, as bilingual and bicultural subjects, who settle in school. This is an excerpt of the statements produced from a doctoral research in the area of ​​Education, in the researcher's meeting with four Codas, from different Brazilian states. The method used in the production of data is anchored in the conception of the biographical-narrative methodology, with its analysis and discussion being organized into meaning cores. The investigation evidenced identity marks that constitute the singularity of the researched subjects. In the light of Bakhtinian studies, the materiality of the apprehension of the object of analysis outlines the formation of the Codas being through alterity, on the border of two languages ​​and cultures of different social prestige, in their memories of/in school. However, the identity contours circumscribe statements of an “early adult world” that focuses on childhood, outside the school walls. Such aspects invite education professionals to reflect on other meanings, in the time and space of the experiences of those who recognize themselves or not, in the visuality of sign language with their deaf parents.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ricardo Ernani Sander, Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Campo Mourão, PR

Professor doutor da Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Campo Mourão, PR, Brasil.

Sandra Eli Sartoreto Martins, Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Marília, SP

Professora pós-doutora da Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Marília, SP, Brasil.

References

AGUIAR, Wanda Maria Junqueira de. (Org.). Sentidos e significados do professor na perspectiva sócio-histórica: relatos de pesquisa. São Paulo: Casa do Psicólogo, 2006.

AGUIAR, Wanda Maria Junqueira de; OZELLA, Sergio. Apreensão dos sentidos: aprimorando a proposta dos núcleos de significação. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, Brasília, v. 94, n. 236, p. 299-322, jan./abr. 2013.

AMORIM, Marilia. O pesquisador e seu outro: Bakhtin nas Ciências Humanas. São Paulo: Musa, 2001.

BAKHTIN, Mikhail. Problemas da poética de Dostoiévski. Trad. Paulo Bezerra. 5. ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2010.

BAKHTIN, Mikhail. Estética da criação verbal. São Paulo: Martins Fontes, 2011.

BAKHTIN, Mikhail. Glossário termos de Bakhtin. Palavras e Contrapalavras - Cadernos de Estudos I – Grupo de Estudos do Gênero do Discurso – GEGE, da Universidade Federal de São Carlos - UFSCAR. S o Carlos: Pedro& João Editores, 2013. Disponível em: http://linguagenseminteracao.blogspot.com/2012/11/glossario-bakhtin.html. Acesso em: 9 ago. 2021.

BAKHTIN, Mikhail.; VOLOCHINOV, Valentin Nikoláievitch. Marxismo e filosofia da linguagem. 16. ed. São Paulo: Hucitec, 2014.

BAUMAN, Zygmund. Fronteiras do pensamento. 2011. (30m25s). Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=POZcBNo-D4A. Acesso em: 7 ago. 2021.

BURGE, Jess. Children of deaf adults: interpreting identity. Dissertação em Sociologia da Infância e dos Direitos da Criança. UCL Institute of Education. September 2018. Disponível em: https://www.academia.edu/37497366/Children_of_Deaf_Adults_Interpreting_Identity. Acesso em: 18 jul. 2021.

CAMPAROTO, Silvia Vitória. Maringá, 19 mar., 2018. Facebook: Silvia Vitória. Disponível em: https://www.facebook.com/profile.php?id=100003656084762. Acesso em: 11 ago. 2021.

FARACO, Carlos Alberto. Linguagem e diálogo: as ideias linguísticas do círculo de Bakhtin. São Paulo: Parábola, 2009.

LADD, Padd. Understanding Deaf Culture. Search of Deafhood. Londres: Channel View Publications. Edição do Kindle. 2003.

HALL, Stuard. A identidade cultural na pós-modernidade. Tradução Thomaz Tadeu da Silva, Guaracira Lopes Louro. 11. ed. 1. reimp. Rio de Janeiro: DP&A, 2011.

HALL, Stuard. Quem precisa de identidade? In: SILVA, T. T. (Org.). Identidade e diferença: a perspectiva dos estudos culturais. 15. ed. Petrópolis: Vozes, 2014. p. 103-133.

MARX, Karl.; ENGELS, Friedrich. A ideologia alemã. São Paulo: Centauro, 2004.

MORIÑA, Anabel. Investigar con historias de vida: metodogía biográfico-narrativa. Madrid: Narcea, 2017.

PRATT, Mary Louise. Arts of the contact zone. Academic Discourse: Readings for Argument and Analysis. Ed. Gall Stygall. Fort Worth: Harcourt College Publishers, 2000, p. 573-587.

PRESTON, Paul. Mother father deaf: living between sound and silence. EUA: Harvard, 1994.

PRESTON, Paul. Prefácio. In: BISHOP, Michele; HICKS, Sherry. (Ed.). Hearing, mother father deaf: hearing people in deaf families. Washington, D.C.: Gallaudet University Press, 2008. (E-book).

QUADROS, Ronice Müller. Língua de herança. Porto Alegre: Penso, 2017.

QUADROS, Ronice Müller; MASSUTTI, Mara. Codas brasileiros: libras e português em zonas de contato. In: QUADROS, Ronice Müller; PERLIN, Gladis. (Org.). Estudos surdos II. Petrópolis: Arara Azul, 2007.

REGIS, Lourenço. Identidades consumidas. Revista Ambivalências, Sergipe, v. 3, n. 5, p. 290-295, 2015. Disponível em: https://seer.ufs.br/index.php/Ambivalencias/article/view/3932/3295. Acesso em: 20 jul. 2021.

RODRIGUERO, Celma Regina Borghi; YAEGASHI, Solange Franci Raimundo. A família e o filho surdo: uma investigação acerca do desenvolvimento psicológico da criança segundo a abordagem histórico-cultural. 1. ed. Curitiba: CRV, 2013.

SANDER, Ricardo Ernani. Narrativas de Filhou Ouvintes de Pais Surdos – Codas, sobre o crescer bilíngue. 2020. 273 f. Tese (doutorado) - Universidade Estadual Paulista (Unesp), Faculdade de Filosofia e Ciências, Marília, SP, 2020. Disponível em: https://repositorio.unesp.br/handle/11449/202404 Acesso em: 24 de jul. 2021.

SILVA, Tadeu Tomaz (Org.). Identidade e diferença: a perspectiva dos estudos culturais. Rio de Janeiro: Petrópolis, 2014.

SKLIAR, Carlos (Org.). Educação e exclusão: abordagens sócio-antropológicas em educação especial. Porto Alegre: Mediação, 1997.

SKLIAR, Carlos (Org.). A surdez: um olhar sobre as diferenças. Porto Alegre: Mediação, 1998.

SOUZA, José Carlos Ferreira. Intérpretes Codas: construção de identidades. 2014. 148 f. Dissertação (Mestrado em Tradução) – Centro de Comunicação e Expressão, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2014. Disponível em: https://repositorio.ufsc.br/bitstream/handle/123456789/136479/336246.pdf?sequence=1. Acesso em: 24 jul. 2021.

VIGOTSKI, Lev Semionovitch. A construção do pensamento e da linguagem. São Paulo: Martins Fontes, 2001.

WOODWARD, Kathryn. Identidade e diferença: uma introdução conceitual. In: SILVA, Tomaz Tadeu da (Org.). Identidade e diferença: a perspectiva dos estudos culturais. 15. ed. Petrópolis: Vozes, 2000.

Published

2021-12-27

How to Cite

Sander, R. E., & Martins, S. E. S. (2021). Codas’ bilingual growth: childhood memories in school. Special Education Magazine, 34, e70/1–20. https://doi.org/10.5902/1984686X67637

Issue

Section

Dossiê – Deficiência e Interseccionalidade: culturas, políticas e práticas educacionais em debate

Most read articles by the same author(s)