People with disabilities in pandemic times of COVID-19: some reflections
DOI:
https://doi.org/10.5902/1984686X64354Keywords:
Special Education, Disabled students, COVID-19.Abstract
The COVID-19 pandemic comes at a time when several countries are supported by a neoliberal policy and led by far-right governments. The Brazilian context is part of this world scenario, standing out among the countries with the highest number of cases and deaths. The dismantling of the single health system and public education, prior to the pandemic, increased the challenges for maintaining life and schooling. These conditions are aggravated when we think about people with disabilities. Thus, the objective of this study is to problematize the living conditions of the Brazilian population, especially those with disabilities, in the face of the pandemic and the impact on their schooling. The descriptive research based on official data from the public authorities points out three points for reflection about the person with disabilities with regard to the presence of this population in the geographical space, the relationship with risk groups and indicators of poverty and extreme poverty. Finally, we point out the possible impacts of the pandemic on the lives and education of people with disabilities. In view of the socio-cultural barriers experienced by this population and its invisibility, in the data about the pandemic, it is extremely important to address this issue so that there is the possibility of planning and implementing policies to guarantee the life and education of this population at this time.Downloads
References
ALVES, Cláudia Regina Lindgren et al. Por que ainda não é o momento para flexibilizar o Isolamento Social em Minas Gerais? 9 argumentos com embasamento científico. Comitê Permanente de enfrentamento do Novo Coronavírus da UFMG. 2020.
BANCO MUNDIAL. Quase Metade do Mundo Vive com Menos de USD $5.50 por Dia. Disponível em: https://www.worldbank.org/pt/news/pressrelease/2018/10/17/nearly-half-the-world-lives-on-less-than-550-a-day-brazilian-portuguese. Acesso em: 08 out. 2019.
BRASIL. Relatório mundial sobre a deficiência (World Health Organization, The World Bank). Tradução de Lexicus Serviços Linguísticos. São Paulo: SEDPcD, 2012. 334 p.
BRASIL. Lei nº 13.146, de 6 de Julho de 2015. Institui a Lei Brasileira de Inclusão da Pessoa com Deficiência (Estatuto da Pessoa com Deficiência). Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2015/lei/l13146.htm. Acesso em: 11 maio 2020.
BRASIL. Medida provisória nº 934, de 1º de Abril de 2020. Estabelece normas excepcionais sobre o ano letivo da educação básica e do ensino superior decorrentes das medidas para enfrentamento da situação de emergência de saúde pública de que trata a Lei nº 13.979, de 6 de fevereiro de 2020. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 01 abr. 2020a. Seção 1, p. 1.
BRASIL. Ministério da Saúde. Sobre a Doença. Disponível em: https://coronavirus.saude.gov.br/sobre-a-doenca#o-que-e-covid. Acesso em: 11 maio 2020b.
BRASIL. Ministério da Saúde. COVID-19 Painel Coronavírus. Disponível em: https://covid.saude.gov.br. Acesso em: 18 fev. 2021.
BATISTA, Amanda et al. Análise socioeconômica da taxa de letalidade da COVID-19 no Brasil - Nota Técnica 11. Núcleo de Operações e Inteligência em Saúde 2020; 25 mai. Disponível em: https://drive.google.com/file/d/1tSU7mV4OPnLRFMMY47JIXZgzkklvkydO/view Acesso em: 06 out. 2020.
BUENO, José Geraldo Silveira; MELETTI, Silvia Márcia Ferreira. Educação infantil e educação especial: uma análise dos indicadores educacionais brasileiros. Contrapontos, v.11, p. 65-80, 2011. Disponível em: https://siaiap32.univali.br/seer/index.php/rc/article/view/2938. Acesso em: 06 nov. 2020.
CARVALHO, Carla Beatriz et al. Ensino Remoto e Necessidades Específicas: o papel da escola e das famílias. Braz. J. of Develop. Curitiba, v.6, n.10, p.74345-74355, out. 2020. Disponível em: https://www.brazilianjournals.com/index.php/BRJD/article/view/17636/14315. Acesso em: 17 maio 2021. DOI: https://doi.org/10.34117/bjdv6n10-020
CONDE, Patricia Santos; CAMIZÃO, Amanda Costa; VICTOR, Sonia Lopes. Pandemia e atividades remotas: possibilidades e desafios para a educação especial. Revista Cocar. v.14 n.30 set./dez. p.1-16, 2020. Disponível em: https://periodicos.uepa.br/index.php/cocar/article/view/3744. Acesso em: 17 maio 2021.
CUYPERS, Maarten et al. Mortality of people with intellectual disabilities during the 2017/2018 influenza epidemic in the Netherlands: potential implications for the COVID-19 pandemic. Journal of Intellectual Disability Research, v.64, n.7, p. 482-488, jul. 2020. Disponível em: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1111/jir.12739. Acesso em: 29 ago. 2020. DOI: https://doi.org/10.1111/jir.12739
DE CAUWER, Harald; SPAEPEN, Ann. Are patients with Down syndrome vulnerable to life-threatening COVID-19? Acta Neurologica Belgica, p. 1-3, maio 2020. Disponível em: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7243430/#:~:text=Patients%20with%20Down%20syndrome%20are,an%20outbreak%20of%20COVID%2D19. Acesso em: 29 ago. 2020.
FERRARO, Alceu Ravanello. Quantidade e qualidade na pesquisa em educação, na perspectiva da dialética marxista. Pro-Posições, Campinas, v.23, n.1, p. 129-146, abril de 2012. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-73072012000100009&lng=en&nrm=iso. Acesso em: 18 de fev. 2021. DOI: https://doi.org/10.1590/S0103-73072012000100009
FORTES, Alexandre; OLIVEIRA, Leandro Dias de; SOUSA, Gustavo Mota. A COVID-19 na Baixada Fluminense: Colapso e apreensão a partir da periferia metropolitana do Rio de Janeiro. Espaço e Economia [on-line], v.18, p. 1-19, 2020. Disponível em: https://journals.openedition.org/espacoeconomia/13591. Acesso em: 17 jun. 2020. DOI: https://doi.org/10.4000/espacoeconomia.13591
GATTI, Bernadete Angelina. Estudos quantitativos em educação. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 30, n. 1, p. 11-30, jan-abr. 2004. DOI: https://doi.org/10.1590/S1517-97022004000100002
GIL, A. C. Natureza das ciências sociais. In: GIL, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6. São Paulo: Atlas, 2008.
HECKSHER, Marcos; SILVA, Pedro Luis do Nascimento; CORSEUIL, Carlos Henrique. A contribuição dos ricos para a desigualdade de renda no Brasil. IPEA. Texto para discussão. Brasília 2018. Disponível em: http://repositorio.ipea.gov.br/bitstream/11058/8695/1/td_2411.pdf. Acesso em: 06 nov. 2020.
IBGE. Censo Demográfico. Disponível em: file:///E:/Coleta_p%C3%B3s%20doc/Extra%C3%A7%C3%A3o%20dados%20Sidra_IBGE/Dados%20IBGE/censo_demogr%C3%A1fico_2010.pdf. Acesso em: 11 maio 2020.
MARIN, Alda Junqueira; ALBUQUERQUE, Helena Machado de Paula. Facetas de formas de organização escolar e presença da exclusão na escola In: MARIN, Alda Junqueira; BUENO, José Geraldo Silveira (Org.). Excluindo sem saber. Araraquara, SP: Junqueira & Marin; Brasília, DF: CNPQ, 2010.
MARTINS, José de Souza. A sociedade vista do abismo: novos estudos sobre exclusão, pobreza e classes sociais. Petrópolis, RJ: Vozes, 2002.
MARX, Karl. Contribuição à crítica da economia política. Tradução de Maria Helena B. Alves. São Paulo: Martins Fontes, 1983.
MICHELS, Maria Helena. Caminhos da exclusão: a política para a educação e a educação especial nos anos de 1990. Ponto de Vista, Florianópolis, n.3/4, p. 073-086, 2002. Disponível em: file:///C:/Users/PC/Downloads/1313-4987-1-PB.pdf. Acesso em: 06 out. 2020.
OLIVEIRA NETA, Adelaide de Sousa; NASCIMENTO, Romária de Menezes do; FALCÃO, Giovana Maria Belém. A educação dos estudantes com deficiência em tempos de pandemia de covid-19: a invisibilidade dos invisíveis. Interacções, v.16, n.54, p. 25-48, 2020. Disponível em: https://revistas.rcaap.pt/interaccoes/article/view/21070. Acesso em: 17 maio 2021.
OPAS - Organização Panamericana de Saúde. Folha informativa COVID-19 - Escritório da OPAS e da OMS no Brasil. Disponível em: https://www.paho.org/bra/index.php?option=com_content&view=article&id=6101:covid19&Itemid=875#recomendacoes. Acesso em: 11 maio 2020.
ORLANDO, Rosimeire Maria; CAIADO, Katia Regina Moreno. Professores Universitários com Deficiência: trajetória escolar e conquista profissional. Educação & Realidade, Porto Alegre, v.39, n.3, p. 811-830, jul./set. 2014. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/45620. Acesso em: 06 out. 2020. DOI: https://doi.org/10.1590/S2175-62362014000300010
OZÓRIO, Francisca Janaina Dantas Galvão et al. Políticas públicas para o atendimento educacional especializado em Fortaleza durante a pandemia. Rev. Pemo, v.3, n.1, p. 313 864, 2020. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/3864. Acesso em: 22 mar. 2021. DOI: https://doi.org/10.47149/pemo.v3i1.3864
SACHS, Jeffrey. Por que a covid-19 se alastra nos EUA e o que pode ser feito? In: TOSTES, Anjuli; MELO FILHO, Hugo. Quarentena: reflexões sobre a pandemia e depois. 1.ed. – Bauru: Canal 6, 2020.
SANTOS, Boaventura de Sousa. A cruel Pedagogia do vírus. Edições Almedina, S.A. Portugal, 2020.
SAVIANI, Dermeval. Crise estrutural, conjuntura nacional, coronavírus e educação – o desmonte da educação nacional. Revista Exitus, [S. l.], v.10, n.1, p. e020063, 2020. DOI: 10.24065/2237-9460.2020v10n1ID1463. Disponível em: http://www.ufopa.edu.br/portaldeperiodicos/index.php/revistaexitus/article/view/1463. Acesso em: 23 ago. 2020. DOI: https://doi.org/10.24065/2237-9460.2020v10n1ID1463
SAVIANI, Dermeval; GALVÃO, Ana Carolina. Educação na pandemia: a falácia do “ensino” remoto. Universidade e Sociedade, n.67, p. 36-49, 2021. Disponível em: https://www.andes.org.br/img/midias/66ab954ec8f021a1b9ee3f68b131266d_1611672555.pdf. Acesso em: 14 maio 2021.
SENNA, Mônica de Castro Maia; COSTA, Brenda Luana Silva. Famílias e Assistência Social: reflexões sobre o BPC e o PBF. Em Pauta, v.16, n.42, p. 109-124, 2º semestre de 2018. DOI: https://doi.org/10.12957/rep.2018.39414
SENJAM, Suraj Singh. Impact of COVID-19 pandemic on people living with visual disability. Indian J Ophthalmol, v.68, n.7, p. 1367-1370. Disponível em: http://www.ijo.in. Acesso em: 28 ago. 2020. DOI: https://doi.org/10.4103/ijo.IJO_1513_20
SILVA, Karla Wunder da; BINS, Katiuscha Lara Genro; ROZEK, Marlene. A educação especial e a covid-19: aprendizagens em tempos de isolamento social. Interfaces Científicas - Educação, [S. l.], v. 10, n. 1, p. 124–136, 2020. Disponível em: https://periodicos.set.edu.br/educacao/article/view/8914. Acesso em: 21 mar. 2021 DOI: https://doi.org/10.17564/2316-3828.2020v10n1p124-136
SOUZA, Flavia Faissal de; DAINEZ, Débora. Educação especial e inclusiva em tempos de pandemia: o lugar de escola e as condições do ensino remoto emergencial. Práxis Educativa, Ponta Grossa, v.15, p. 1-15, 2020. Disponível em: https://revistas2.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/16303. Acesso em: 17 out. 2020. DOI: https://doi.org/10.5212/PraxEduc.v.15.16303.093
TOSTES, Anjuli; MELO FILHO, Hugo. Quarentena: reflexões sobre a pandemia e depois. Bauru: Canal 6, 2020.
WHO - World Health Organization. Coronavírus Disease (COVID-19). Situation Report - 156, 24 de Jun. 2020. Disponível em: https://covid19.who.int/. Acesso em: 18 fev. 2021.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Declaration of originality
We declare that all articles present in the journal Revista Educação Especial (UFSM) are originals and were not submitted for publishing on any other publication, as a whole or a fraction. We also declare that, after being published by Revista Educação Especial (UFSM), a paper will not be submitted to another journal within two years. After this time, our journal transfers the publishing rights to the authors, with a permit granted by the Editorial Council.
We also acknowledge that the originals’ submission to Revista Educação Especial (UFSM) implies on a transference of copyright for physical and digital publishing to the journal. In case of noncompliance, the violator will receive sanctions and penalties predicted by the Brazilian Copyright Protection Law (n. 9610, dated 19/02/98).


