Developing creativity in gifted and non-gifted students through English language supplementation

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984686X39344

Keywords:

Giftedness, Creativity, English language.

Abstract

Currently in Brazil, there are only few students identified with giftedness and even more problematic is offering enrichment activities to this public related to areas of their interest. Therefore, it was decided to carry out a supplementation program for gifted children who showed interest in learning English. This program was created with the objective of developing not only language but also the creativity of the participants. Non-gifted students with the same characteristics of the first group enrolled the project, totaling 12 participants, six boys and six girls. The research was carried out during the second semester of 2015 aiming to verify the development of creativity before and after the supplementation program and to compare the performance of the groups in order to analyze the intervention. Data was obtained through ten meetings of intervention and two for the creativity test (Teste de Criatividade Figural Infantil – TCFI). The results showed that the intervention program developed three of the five factors evaluated by the test, with statistical significance in the general comparison of students: Enrichment of ideas, Cognitive aspects and General Factor, with difference between the factors for gifted and non-gifted group results. Thus it was observed that providing an enriching environment benefited the development of the creativity of all those involved in the process in different ways.

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Author Biography

Taís Crema Remoli Ferreira, UNESP - Marília (doutorado em Educação)

Doutoranda em Educação pela UNESP de Marília. Mestra em Psicologia do Desenvolvimento e Aprendizagem
pela UNESP, Bauru (2017) - com bolsa FAPESP. Especialista em Docência no Ensino Superior pela Universidade
Cidade de São Paulo (2014), Especialista em Linguagem, Cultura e Mídia pela UNEPS de Bauru (2012). Graduada
em Letras Português e Inglês pela Universidade do Sagrado Coração (2008) e graduada em Pedagogia para
Licenciados pela Universidade Nove de Julho (2010). Atualmente, é coordenadora da escola bilíngue canadense
Maple Bear, na cidade de Bauru. Ministrou a disciplina "Motivação na Aprendizagem de Língua Estrangiera" para
o Curso de Especialização em Ensino de Línguas Estrangeiras - Inglês na USC. Participou do Programa de
Intercâmbio como "Au pair" nos Estados Unidos por um ano, onde cursou duas disciplinas do curso de verão na
Stanford University. É membro do grupo de estudos ?A inclusão da pessoa com deficiência, TGD ou
superdotação e os contextos de aprendizagem e desenvolvimento? desde jan./2015. Link de acesso ao Google
acadêmico: https://scholar.google.com.br/citations?hl=pt-BR&user=7iFqx3cAAAAJ&view_op=list_works (Texto
informado pelo autor)

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Published

2019-09-12

How to Cite

Ferreira, T. C. R., & Capellini, V. L. M. F. (2019). Developing creativity in gifted and non-gifted students through English language supplementation. Special Education Magazine, 32, e79/ 1–19. https://doi.org/10.5902/1984686X39344

Issue

Section

Prêmio Melhores Teses e Dissertações