The uniqueness of congenital blindness the body perception

Authors

  • Everton Luiz Oliveira Centro Universitário Unifafibe
  • Fátima Elisabeth Denari Programa de Pós-Graduação em Educação Especial da Universidade Federal de São Carlos

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984686X28535

Keywords:

Body, Congenital blindness, Beauty.

Abstract

Noting that congenitally blind people have unique processes of learning and symbolizations, it leads to a concern that they might or might not present concepts of beauty in a world ruled by visual/imagery forms. Thus, this qualitative and descriptive study intended to investigate and understand body social representations from conceptions of people with congenital blindness. For data acquisition we chose a semi-structured interview, allowing the entire content to be analyzed by content analysis. The results indicated the generalizing way that the physical beauty is captured by blind people on daily practices. Finally, touch, language and hearing proved to be important mechanisms for development of both body social representations and the approach to the sensible world which presents beauty on practices and social objectifications of people with blindness.

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Author Biographies

Everton Luiz Oliveira, Centro Universitário Unifafibe

Possui graduação em Educação Física pela Universidade Estadual Paulista – UNESP. Graduação em Pedagogia pela Uninove. Especialista em Educação Física para Prof. Ensino Fundamental e Médio pela Universidade Estadual de Campinas - UNICAMP. Mestre em Educação Especial pela UFSCar e Doutorando pelo mesmo programa - PPGEES/UFSCAR. Atualmente, é docente dos cursos de Educação Física e Pedagogia no Centro Universitário UNIFAFIBE/Bebedouro. Professor efetivo de Educação Básica II da Secretaria da Educação do Estado de São Paulo e membro do Grupo de Estudos e Pesquisas em Educação Especial - GÉFYRA/UFSCAR.

Fátima Elisabeth Denari, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial da Universidade Federal de São Carlos

Possui graduação em Estudos Sociais pela Associação de Escolas Reunidas de São Carlos (1976), graduação em Complementação Pedagógica pela Faculdade Sâo Luiz (1986), mestrado em Educação Especial (Educação do Indivíduo Especial) pela Universidade Federal de São Carlos (1984) e doutorado em Metodologia do Ensino pela Universidade Federal de São Carlos (1997). Atualmente, é professora associado junto ao departamento de Psicologia da Universidade Federal de São Carlos e professor e orientador de mestrado e doutorado junto ao Programa de Pós Graduação em Educação Especial.

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Published

2018-12-11

How to Cite

Oliveira, E. L., & Denari, F. E. (2018). The uniqueness of congenital blindness the body perception. Special Education Magazine, 32, e17/ 1–18. https://doi.org/10.5902/1984686X28535

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