Use of recyclable materials in school gardens

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/2179460X40656

Keywords:

Extension, Sustainability, Environmental education

Abstract

The use of recyclable materials is an alternative for the preparation of school gardens and for the teaching of environmental education. In addition to being a facilitating tool for learning, the garden, when combined with the themes of environmental education, becomes fundamental for the formation of citizens aware that natural resources can be degraded or depleted. Thus, this study aimed to implement gardens with the use of recyclable material. The vegetable gardens were implemented in The Importance of Planning of Garden at School child education, elementary and high schools. The schools involved were Escola Municipal de Educação Infantil Sol Criança (Santiago-Rio Grande do Sul), Escola Estadual de Ensino Fundamental Bairro Carvalho (Cachoeira do Sul- Rio Grande do Sul), Colégio Estadual Cerro Branco (Cerro Branco- Rio Grande do Sul) e Colégio Totem (Cachoeira do Sul- Rio Grande do Sul). The recyclable materials used to prepare beds and support plants were pet bottles, tires, pallets and shingles. The activities were carried out by the members of the Living Garden Extension Project at School, together with the students and teachers of the schools. The garden space was used as an environment for teaching different subjects and allowed the development of playful and pleasurable activities.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Marisa Menezes Leal, Universidade Federal de Santa Maria, Cachoeira do Sul, RS

Universidade Federal de Santa Maria - Campus Cachoeira do Sul, Cachoeira do Sul, Brasil

Bianca Motta Dolianitis, Universidade Federal de Santa Maria, Cachoeira do Sul, RS

Universidade Federal de Santa Maria - Campus Cachoeira do Sul, Cachoeira do Sul, Brasil

Jaqueline Rambo Anschau, Universidade Federal de Santa Maria, Cachoeira do Sul, RS

Universidade Federal de Santa Maria - Campus Cachoeira do Sul, Cachoeira do Sul, Brasil

Janessa Aline Zappe, Universidade Federal de Santa Maria, Cachoeira do Sul, RS

Universidade Federal de Santa Maria - Campus Cachoeira do Sul, Cachoeira do Sul, Brasil

Rosana Santos de Moraes, Universidade Federal de Santa Maria, Cachoeira do Sul, RS

Universidade Federal de Santa Maria - Campus Cachoeira do Sul, Cachoeira do Sul, Brasil

Marcelito Cavalheiro, Universidade Federal de Santa Maria, Cachoeira do Sul, RS

Universidade Estadual do Rio Grande do Sul – Unidade em Cachoeira do Sul, Cachoeira do Sul, Brasil

Jean Carlos Robattini, Universidade Federal de Santa Maria, Cachoeira do Sul, RS

Universidade Federal de Santa Maria - Campus Cachoeira do Sul, Cachoeira do Sul, Brasil

Bruno Luan da Rosa Machado, Universidade Federal de Santa Maria, Cachoeira do Sul, RS

Universidade Federal de Santa Maria - Campus Cachoeira do Sul, Cachoeira do Sul, Brasil

Kelen Dal-Souto Frescura, Secretaria Municipal de Educação, Esporte e Cultura de Santiago

Secretaria Municipal de Educação, Esporte e Cultura de Santiago, Santiago, Brasil

Viviane Da-Souto Frescura, Universidade Federal de Santa Maria, Cachoeira do Sul, RS

Universidade Federal de Santa Maria - Campus Cachoeira do Sul, Cachoeira do Sul, Brasil

References

ANSCHAU, J. R. et al. Projeto Horta Viva na Escola, Ciência e Natura. 2018, 40: 148-155.

ARRUDA, R. F.; MARQUES, M. R.; REIS, J. T. Implantação de horta escolar utilizando materiais recicláveis como alternativa de ensino de educação ambiental. Interdisciplinary Scientific Journal, v. 4, n. 3, p. 158-176, 2017.

BRASIL, Lei N° 12.305 de 02 de agosto de 2010 - Política Nacional de Resíduos Sólidos (PNRS).

CAMPIOTO, G.M.C. Horta didática: uma abordagem interdisciplinar. [monography]. Viçosa: Departamento de Química/UFV; 2015.

DOLIANITIS, B. M. et al. O papel da horta nas escolas de Educação Infantil. 2018, 40: 63-68.

LEAL, M. M. et al. A horta como laboratório vivo para trabalhar a interdisciplinaridade no ensino médio. 2018, 40: 243-248.

MORGADO, F. S. A horta escolar na educação ambiental e alimentar: experiência do Projeto Horta Viva nas escolas municipais de Florianópolis, Trabalho de Conclusão de Curso. Universidade Federal de Santa Catarina. Florianópolis, 2006.

Published

2020-02-07

How to Cite

Leal, M. M., Dolianitis, B. M., Anschau, J. R., Zappe, J. A., Moraes, R. S. de, Cavalheiro, M., Robattini, J. C., Machado, B. L. da R., Frescura, K. D.-S., & Frescura, V. D.-S. (2020). Use of recyclable materials in school gardens. Ciência E Natura, 42, e46. https://doi.org/10.5902/2179460X40656

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.