Ears in transit: urban interventions in teacher’s learning processes
DOI:
https://doi.org/10.5902/1983734884732Keywords:
Urban intervention, Teacher’s learning, DisplacementAbstract
The project called “Ears in transit” explored immersive experiences in city spaces, trusting on displacements, collectivity and listening as tools to discuss teacher’s learning processes along with the heterogeneous accents, bodies and knowledges that inhabit the city. After visits destined to contact and to map, conversations and interviews were held with residents and commerce workers, along with propositions of participatory urban artistic interventions. Such interventions were related to subjectivities, memories and social themes that were raised from encounters with urban flows, causing formative contents to emerge from the experiences with the city’s residents. Part of the process was the production of fanzines and affective diaries through which we discussed collaborative forms of seeing, hearing, researching and producing, all of them constituting a knowledge field for a teaching that is open to the contingencies of the inhabited contexts. From the child to the elderly, from the stallholder to the trader, from the homeless to the condominium dweller, the ears of the teachers in formation transited through multiple forms of knowledge that make the teacher’s learning a journey that is constant and permeated by the unexpected.
Downloads
References
BRITTO, Ludmila. Arte Colaborativa e a criação de Heterotopias. In Revista-Valise, Porto Alegre, v. 6, n. 12, ano 6, dezembro de 2016. Pp. 33-48.
DELEUZE, Gilles; PARNET, Claire. Abecedário de Gilles Deleuze. Éditions Montparnasse, Paris. Filmado em 1988-1989. Publicado em: 1995.
DELEUZE, Gilles. Francis Bacon. Lógica da sensação. Rio de Janeiro: Zahar, 2007.
DIAS, Belidson; IRWIN, Rita L. Pesquisa Educacional Baseada em Arte: a/r/tografia. Santa Maria: Editora da UFSM, 2013. Pp. 21-26.
ELLSWORTH, Elizabeth. Places of learning: media, architecture, pedagogy. Nova Iorque: Routledge, 2012.
FOUCAULT, Michel. O corpo utópico, as heterotopias. São Paulo: Edições n-1, 2013.
HERGUERA, Pablo. Pedagogia no campo expandido. Porto Alegre: Fundação Bienal de Artes Visuais do Mercosul, 2011.
HERNÁNDEZ, Fernando. Pedagogias Culturais: o processo de (se) constituir em um campo que vincula conhecimento, indagação e ativismo. In MARTINS, Raimundo; TOURINHO, Irene. Pedagogias Culturais. Santa Maria: Editora UFSM, 2014. Pp. 329-355.
INGOLD, Tim. O Dédalo e o Labirinto: caminhar, imaginar e educar a atenção. In Horizontes Antropológicos, Porto Alegre, ano 21, n. 44, jul./dez. 2015. Pp. 21-36
IRWIN, Rita. A/r/tography: Proposições Emergentes e Potenciais para Pesquisa. Youtube. 43’49. 2012. Disponível em: <https://youtu.be/ib0DdRSk1DI>. Acesso em: 15 jul. 2023.
KASTRUP, Virgínia. O Funcionamento da Atenção no Trabalho do Cartógrafo. In PASSOS, Eduardo; KASTRUP, Virgínia; ESCÓSSIA, Liliana da. Pistas do Método da Cartografia: pesquisa-intervenção e produção de subjetividade. Porto Alegre: Sulina, 2015.
KILOMBA, Grada. Memórias da Plantação: episódios de racismo cotidiano. Rio de Janeiro: Cobogó, 2019.
MAGALHÃES, Joanalira Corpes. Discutindo pedagogias culturais e representações de gênero. In SILVA, Fabiane Ferreira da; MAGALHÃES, Joanalira Corpes; RIBEIRO, Paula Regina Costa; QUADRADO, Raquel Pereira. Sexualidade e escola: compartilhando saberes e experiências. 3. ed. rev. Rio Grande: Editora da Furg, 2013. Pp. 64-71.
SARDI, Rosana Aparecida Fernandes. Perguntas-máquina. In Childhood & Philosophy, vol. 3, n. 6, julho-dezembro, 2007. Pp. 227-240.
VAZ, Tamiris. Aprendizagens em devir na cidade: aprendizagens, excessos e narrativas cotidianas. Tese de Doutorado. Programa de Pós Graduação em Arte e Cultura Visual: Goiânia, 2017. Disponível em: <https://repositorio.bc.ufg.br/tede/handle/tede/6828>. Acesso em: 18 dez. 2022.
VAZ, Tamiris; GARLET, Francieli; MACHADO, Fábio Purper. Reflexões e Práticas: Formação Continuada - Artes Visuais. São Paulo: Moderna, 2021.