Disney pictures (re)producing gender: Academic production review (2003-2015)

Authors

  • João Paulo Baliscei Universidade Estadual de Maringá e Universidade de Barcelona
  • Geiva Carolina Calsa Universidade Estadual de Maringá
  • Fernando Herraiz García Universitat de Barcelona

DOI:

https://doi.org/10.5902/1983734828210

Keywords:

Cultural studies, Education, Masculinities

Abstract

The images produced by Disney teach individuals to occupy social spaces according to their genre. The objective is to investigate the Brazilian scientific production of the last decade regarding the relations between Disney images, education and gender. The nine situated researches were divided into three groups: one bringing together articles from scientific journals; another, the studies developed in the Graduate Programs of History, Letters, Anthropology and Cultural Studies; and another, those elaborated in Graduate Programs in Education. The researches were analyzed under the perspectives of Cultural Studies and Visual Culture, fields of studies interested in contemporary visuals. It has been found that in general, the situated researches relate Disney to contexts of learning and denounce the ways in which its products suggest specific constructions of gender, especially in relation to femininity.

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Author Biographies

João Paulo Baliscei, Universidade Estadual de Maringá e Universidade de Barcelona

Possui graduação em Artes Visuais pelo Centro Universitário de Maringá (2009); especialização em Arte-Educação (2010) e Educação Especial (2011) pelo Instituto de Estudos Avançados e Pós-Graduação; e Mestrado em Educação (2014) pela Universidade Estadual de Maringá. Atualmente é professor no curso de Artes Visuais na Universidade Estadual de Maringá e doutorando no Programa de Pós-Graduação em Educação da referida instituição. É membro do GEPAC - Grupo de Estudos e Pesquisas em Psicopedagogia, Aprendizagem e Cultura - e desenvolve pesquisas sobre Pedagogias Culturais, Cultura Visual, Ensino de Arte e Multiculturalismo.

Geiva Carolina Calsa, Universidade Estadual de Maringá

Doutora em Educação pela Universidade Estadual de Campinas (2002). Atualmente é professora adjunto da Universidade Estadual de Maringá. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Formação de Conceitos, atuando principalmente nos seguintes temas: cultura, educação, representações sociais, ensino-aprendizagem, construtivismo e intervenção pedagógica.

Fernando Herraiz García, Universitat de Barcelona

Artes pela universidad de Barcelona. Professor de Pedagogías culturales. Facultad de Bellas Artes / universidad de Barcelona.

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Published

2017-12-26

How to Cite

Baliscei, J. P., Calsa, G. C., & García, F. H. (2017). Disney pictures (re)producing gender: Academic production review (2003-2015). Revista Digital Do LAV, 10(3), 156–178. https://doi.org/10.5902/1983734828210

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