Skin marks: reflections on tattoo, identity, and postmodern schooling

Authors

  • João Paulo Baliscei Universidade Estadual de Maringá
  • Vinícius Stein Universidade Estadual de Maringá - UEM
  • Chih Wei Chiang Universidade Estadual de Maringá - UEM

DOI:

https://doi.org/10.5902/1983734819673

Keywords:

Cultural Studies, Post-modernity, Liquid modernity, Cultural pedagogies, Body

Abstract

The purpose of this article is to establish relationship between tattoo, identity and schooling. To investigate the proposed theme, we have developed a bibliographical research in which, at a first moment, we problematize the different understandings attributed to the identities of the subjects. In a second moment, we highlight the pedagogical potential of the images in post-modern society, and thirdly, we investigated the tattoo as a visual artifact that marks the identity of postmodern individuals. From these topics, we consider that the daily images exert educational functions. Moreover, we identified that in post-modernity, as in previous times, the subjects used the tattoo to mark membership in certain groups and to enhance the aesthetics and beauty of the body.

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Author Biographies

João Paulo Baliscei, Universidade Estadual de Maringá

Possui graduação em Artes Visuais pelo Centro Universitário de Maringá (2009); especialização em Arte-Educação (2010) e Educação Especial (2011) pelo Instituto de Estudos Avançados e Pós-Graduação; e Mestrado em Educação (2014) pela Universidade Estadual de Maringá. Atualmente é professor no curso de Artes Visuais na Universidade Estadual de Maringá e doutorando no Programa de Pós-Graduação em Educação da referida instituição. É membro do GEPAC - Grupo de Estudos e Pesquisas em Psicopedagogia, Aprendizagem e Cultura - e desenvolve pesquisas sobre Pedagogias Culturais, Cultura Visual, Ensino de Arte e Multiculturalismo.

Vinícius Stein, Universidade Estadual de Maringá - UEM

Graduado em Arte-Educação pela Universidade Estadual do Centro-Oeste (2011). Especialista em Educação Especial pelo Instituto de Estudos Avançados em Pós Graduação (2012). Especialista em Teoria Histórico-Cultural pelo departamento de Psicologia da Universidade Estadual de Maringá (2014). Mestre em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Estadual de Maringá (2014). Integra o Grupo de Pesquisa e Estudos em Educação Infantil - GEEI. É professor da Universidade Estadual de Maringá e do Instituto Federal de Educação do Paraná - Campus Paranavaí. Pesquisa sobre ensino de Arte, Educação Estética e Educação Infantil.

Chih Wei Chiang, Universidade Estadual de Maringá - UEM

Graduada em Artes Visuais pela Universidade Estadual de Maringá (2014)

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Published

2015-12-23

How to Cite

Baliscei, J. P., Stein, V., & Chiang, C. W. (2015). Skin marks: reflections on tattoo, identity, and postmodern schooling. Revista Digital Do LAV, 028–047. https://doi.org/10.5902/1983734819673

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