Cyberbullying: interfaces and implications in schools
DOI:
https://doi.org/10.5902/1984644489097Keywords:
Cyberbullying, School violence, Social networks, Pedagogical tensionsAbstract
The article examines digital changes that, despite having provided numerous benefits, such as the expansion of possibilities for interaction and socialization through virtual platforms, present significant challenges, especially in the educational context. In particular, the excessive use of social networks has been a recurring problem. The research addresses the following question: What are the current challenges of school education in the face of cyberbullying? To explore this issue, the study adopts a hermeneutic approach, analyzing contemporary theoretical research on platforms and other materials about violence in social networks and its manifestations in students' digital screens, and how these violences affect the school environment. The investigations in the educational field highlight the main theoretical-practical trends - digital education and awareness, school policies and procedures, school environment and psychological support, interdisciplinary interventions, humanizing the Theoretical and relational projects, debates and aprobases on cyberbullying in schools. Some strategies are also presented of how the pedagogical dialogue open to concrete situations can be improved by the right to learn to live together, aiming to combat the intercurrent of cyberbullying in schools.
References
ABRAMOVAY, Miriam et al. (Coord.). Diagnóstico participativo das violências nas escolas: falam os jovens. Rio de Janeiro: FLACSO, 2016.
ADAM, Joyce Mary; FONSECA, Débora Cristina. Juventude Educação, violência e perspectivas de futuro. Cadernos CEDES, Campinas, v. 40, n. 110, p. 14-25, jan./mar. 2020.
ADORNO, Theodor W. Educação e Emancipação. 4. ed. Trad. De Wolfgang Leo Maar. São Paulo: Paz e Terra, 2006.
AZEVEDO, Jefferson Cabral; MIRANDA, Fabiana Aguiar de; SOUZA, Carlos Henrique Medeiros de. Reflexões acerca das estruturas psíquicas e a prática do cyberbullying no contexto da escola. Intercom, Revista Brasileira de Ciências da Comunicação, São Paulo, v. 35, n. 2, p. 247-265, 2012.
BAUMAN, Zygmunt. O mal-estar da pós-modernidade. Inquietações da vida contemporânea e suas formas atuais de organização: uma relação de imanência. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1998.
BELUCE, Andrea Carvalho. Estudantes e as tecnologias digitais: relações entre cyberbullying e motivação para aprender. 2019. 211f. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Estadual de Londrina, Londrina, 2019.
BOZZA, Thais Cristina Leite. Adolescentes e interações on-line: uma proposta de intervenção educativa visando a convivência ética virtual. 2021. 349f. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2021.
BOZZA, Thais Cristina Leite; VINHA, Telma Pileggi. Quando a violência virtual nos atinge: os programas de educação para a superação do cyberbullying e outras agressões virtuais. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, v. 12, n. 3, p. 1919-1939, 2017.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2017.
BRASIL. Lei nº 13.185, de 6 de novembro de 2015. Institui o Programa de Combate à Intimidação Sistemática (Bullying). Brasília: MEC, 2015.
BRASIL. Relatório sobre ataques em escolas no Brasil. Brasília: MEC, 2023.
BRASIL. Lei nº 14.811, de 12 de janeiro de 2024. Institui medidas de proteção à criança e ao adolescente contra a violência nos estabelecimentos educacionais ou similares, prevê a Política Nacional de Prevenção e Combate ao Abuso e Exploração Sexual da Criança e do Adolescente. Brasília, 2024.
CAETANO, Ana Paula et al. Cyberbullying: motivos da agressão na perspectiva de jovens portugueses. Educ. Soc., Campinas, v. 38, n. 141, p. 1017-1034, out./dez. 2017.
CONTE, Elaine; SANTOS, Fabiane Rodrigues dos; CARDOSO, Cristiele Borges dos Santos. Hermenêutica Reconstrutiva de Habermas na Educação: perspectivas atuais. Acta Scientiarum. Human And Social Sciences, v. 46, p. e71873-13, 2024. https://doi.org/10.4025/actascihumansoc.v46i3.71873
CONTE, Elaine; BRANCO, Lilian Soares Alves; SOARES, Deivid de Souza. Resenha: Educação e Emancipação. Crítica Cultural, v. 14, p. 111-118, 2019. http://dx.doi.org/10.19177/rcc.14012019111-118
CONTE, Elaine. Notas sobre teoria e práxis. Educação e Filosofia, Uberlândia, v. 30, p. 883-903, 2016. https://doi.org/10.14393/REVEDFIL.issn.0102-6801.v30n60a2016-p883a903
FERREIRA, Taiza Ramos de Souza Costa. Cyberbullying de crianças e adolescentes: definições, associações com a saúde, a educação e propostas de ação. Dissertação (Mestrado em Saúde Pública) - Fundação Oswaldo Cruz, Rio de Janeiro, 2018.
FLÔRES, Fabrine Niederauer et al. Cyberbullying no contexto escolar: a percepção dos professores. Revista Psicologia Escolar e Educacional, v. 26, p. 1-8, 2022.
GONÇALVES, Aline Ferreira. Autolesão na adolescência e as redes sociais virtuais. 2020. 121 f. Dissertação (Mestrado em Saúde Pública) - Escola Nacional de Saúde Pública Sergio Arouca, Fundação Oswaldo Cruz, Rio de Janeiro, 2020.
GUIMARÃES, Áurea. Escola e Violência: relações entre vigilância, punição e depredação escolar. 1984. Dissertação (Mestrado em Educação) – Pontifícia Universidade Católica de Campinas, Campinas, 1984.
HABOWSKI, Adilson Cristiano; CONTE, Elaine. Topologia da Violência: uma visão panorâmica. Educação & Sociedade, v. 42, e247878, 2021. https://doi.org/10.1590/ES.47878
HABOWSKI, Adilson Cristiano; CONTE, Elaine; NEVES NETO, Raul Maia de Andrade. Violência e educação: sensibilização por meio da cinematografia. Dialogia, v. 1, p. 52-64, 2019. https://doi.org/10.5585/Dialogia.n32.13614
HABOWSKI, Adilson Cristiano; CONTE, Elaine; BRANCO, Lilian Soares Alves. A violência institucionalizada pela indústria cultural: debates educativos. Revista Internacional de Educação Superior, v. 4, p. 481-498, 2018. https://doi.org/10.22348/riesup.v4i2.8651336
IBDFAM. Instituto Brasileiro de Direito de Família. Registros de cyberbullying aumentam um ano após inclusão no Código Penal. Folha de S. Paulo, assessoria de comunicação do IBDFAM, abr. 2025.
MAGALHÃES, Mariana et al. Cyberbullying e comunicação de teor homofóbico na adolescência: estudo exploratório das suas relações. Psicologia Escolar e Educacional, v. 23, e195825, 2019.
MANDIRA, Marielly Rodrigues. Cyberbullying entre estudantes: fatores individuais e do contexto escolar. 2017. 68f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal do Paraná, 2017.
MOURA, Christian Simão Rodrigues de; MATTAR, Daniela Costa Soares. Tecnologias digitais e o recrutamento de crianças por grupos extremistas: o uso da internet para radicalização e recrutamento. In: MEDRADO, Vitor (org.). Estado, direitos e transformação social: reflexões interdisciplinares. V. 2. São Paulo: Editora Dialética, 2025. pp. 245-294.
PEREIRA, Edgar Abrahão; FERNANDES, Grazielli; DELL’AGLIO, Débora Dalbosco. O bullying escolar na legislação brasileira: uma análise documental. Educ. Pesqui., São Paulo, v. 48, e249984, 2022.
REIS, Cláudia Benitez Martinez dos. Prática dos profissionais da educação para prevenir caso de bullying e cyberbullying entre adolescentes. 2021. 149 f. Dissertação (Mestrado em Psicologia, Desenvolvimento e Políticas Públicas) - Universidade Católica de Santos, Santos, 2021.
RIBEIRO, Neide Aparecida. Cyberbullying: Práticas e consequências da violência virtual na escola. 2018. 245 f. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Católica de Brasília, Brasília, 2018.
SANTOS, José Vicente Tavares dos. A violência na escola, uma questão social global. In: BRICEÑO-LEON, Roberto. Violencia, Sociedad y Justicia em América Latina. Buenos Aires: CLACSO, 2002. p.117-133.
SCHWABE, Markus. Country Note Brazil: Results from Talis 2018, 2019.
SIBILIA, Paula. Redes ou paredes: a escola em tempos de dispersão. Rio de Janeiro: Contraponto, 2012.
SILVA, Graciele da. Cyberbullying entre adolescentes nas escolas públicas no município de Campo Grande, Mato Grosso do Sul. 2022. 162f. Dissertação (Mestrado em Saúde e Desenvolvimento na Região Centro-Oeste) - Universidade Federal de Mato Grosso do Sul, Campo Grande, 2022.
SILVEIRA, Carla Dias da. Cyberbullying: poder e violência ligados à educação. 2023. 125f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade La Salle, Canoas, 2023.
TIBURI, Márcia. Como conversar com um fascista. Rio de Janeiro: Record, 2017.
TOGNETTA, Luciene Regina Paulino; LEPRE, Rita Melissa (orgs.). Um currículo para a promoção da convivência ética e prevenção da violência: o que é? Americana, SP: Adonis Editora, 2022.
TOKUNAGA, Robert S. Following you home from school: A critical review and synthesis of research on cyberbullying victimization. Computers in Human Behavior, v. 26, n. 3, p. 277-287, 2010.
TREVISAN, Amarildo Luiz. Arquivos da violência na educação e suas mediações na linguagem e na memória. Avaliação, Campinas, v. 27, n. 2, p. 326-346, jul. 2022.
UNESCO. Reimaginar nossos futuros juntos: um novo contrato social para a educação. Brasília: Comissão Internacional sobre os Futuros da Educação, 2022.
UNESCO. Organização das Nações Unidas para a Educação, a Ciência e a Cultura. Violência escolar e bullying: relatório sobre a situação mundial. Brasília: UNESCO, 2019.
VINHA, Telma Pileggi et al. Ataques de violência extrema em escolas no Brasil: causas e caminhos. 1. ed. São Paulo: D3e, 2023.
ZUIN, Vânia Gomes et al. A autoridade pedagógica diante da tecnologia algorítmica de reconhecimento facial e vigilância. Educ. Soc., Campinas, v. 41, e233820, 2020.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Education

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Declaration of originality
We declare that all articles present in the journal Educação (UFSM) are originals and were not submitted for publishing on any other publication, as a whole or a fraction. We also declare that, after being published by Educação (UFSM), a paper will not be submitted to another journal within two years. After this time, our journal transfers the publishing rights to the authors, with a permit granted by the Editorial Council.
We also acknowledge that the originals’ submission to Educação (UFSM) implies on a transference of copyright for physical and digital publishing to the journal. In case of noncompliance, the violator will receive sanctions and penalties predicted by the Brazilian Copyright Protection Law (n. 9610, dated 19/02/98).
Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)
This license lets others remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially, and copy and redistribute the material in any medium or format.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)

