Research on the Frontiers of Epistemology: rationality and historicity of knowledge

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984644490843

Keywords:

Epistemology, Rationality, Historicity

Abstract

The review addresses the work "The Frontiers of Epistemology" by Luiz Carlos Bombassaro, highlighting its relevance to the discussion on the relationship between rationality and historicity in the production of knowledge, especially in the human sciences. Bombassaro argues that these two categories are not opposed, but interdependent and complementary, shaping the very condition of knowledge. The review explores the author’s analysis of historical and analytical trends in epistemology, examining contributions from authors such as Popper, Kuhn, Lakatos, Habermas and others. The importance of recognizing the intrinsic historicity of knowledge is emphasized, overcoming the traditional dichotomies between theory and practice. Bombassaro’s work invites an interdisciplinary approach, incorporating hermeneutics for a richer understanding of the dynamics of knowledge. The review concludes by highlighting the relevance of the work as a valuable theoretical reference for the analysis of scientific-educational practices and for the promotion of critical debate on the epistemological bases of education.

Author Biographies

Elaine Conte, Universidade La Salle

Doutora em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Graduada em Pedagogia e Mestra em Educação pela Universidade Federal de Santa Maria. É docente do Programa de Pós-Graduação em Educação e em Memória Social e Bens Culturais, da Universidade La Salle, Canoas. Líder do Núcleo de Estudos sobre Tecnologias na Educação, bolsista de Produtividade Desen. Tec. e Extensão Inovadora do CNPq e Pesquisadora Gaúcha da FAPERGS.

Bárbara Regina da Silva Schumacher, Universidade La Salle

Mestranda em Educação pela Universidade La Salle/UNILASALLE, Canoas, Brasil. Professora de anos iniciais da rede Municipal de Esteio, atuando na Secretaria Municipal de Educação de Esteio. Especialização em Gestão Escolar - UCB/RJ, graduada em Estudos Socias - Habilitação História pela Universidade La Salle, Canoas. Membro do Núcleo de Estudos sobre Tecnologias na Educação (NETE/CNPq).

Caroline Wames, Universidade La Salle

Mestranda em Memória Social e Bens Culturais pela Universidade La Salle/UNILASALLE, Canoas, Brasil. Professora da educação básica no município de Novo Hamburgo. Graduada em Pedagogia (Uninter) e Pós-Graduada (Lato Sensu) em Gestão Escolar - Administração, Orientação e Supervisão pela Faculdade São Luís. Membro do Núcleo de Estudos sobre Tecnologias na Educação (NETE/CNPq).

References

BOMBASSARO, Luiz Carlos. As Fronteiras da Epistemologia: uma introdução ao problema da racionalidade e da historicidade do conhecimento. Petrópolis: Vozes, 1992.

CONTE, Elaine; HABOWSKI, Adilson Cristiano. O agir comunicativo na educação como dispositivo e autoridade epistêmica à práxis tecnológica. Educação & Sociedade, Campinas, v. 40, p. 1-16, 2019. DOI: https://doi.org/10.1590/ES0101-73302019193424

TREVISAN, Amarildo Luiz. O último refúgio da palavra: o desafio de escrever como gente. Escrever com alma, sentimento... “é mais do que desafio. É ato de resistência”. Claudemir Pereira [online], 8 fev. 2025.

VIERO, Catia Piccolo; CONTE, Elaine; TREVISAN, Amarildo Luiz. Filosofia da Educação a partir do Diálogo Contemporâneo entre Analíticos e Continentais. Abstracta, Niterói, v. 1, p. 92-107, 2004. DOI: https://doi.org/10.24338/abs-2004.349.

Published

2025-10-07

How to Cite

Conte, E., Schumacher, B. R. da S., & Wames, C. (2025). Research on the Frontiers of Epistemology: rationality and historicity of knowledge. Education, 50(1), e133/1–10. https://doi.org/10.5902/1984644490843