The nursing teachers 'knowledgefor higher education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984644468353

Keywords:

Teaching knowledge, Nursing, University education, Teacher Training

Abstract

 

This study aimed to investigate in the literature researches that address the teaching knowledge of nursing professors. Research with a qualitative, descriptive and exploratory approach. The search took place in the databases of the Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel (CAPES) and the Virtual Health Library (BVS), in theses and dissertations published from 2001 to March 2021, Portuguese language and in the area of ​​knowledge of Nursing in Higher Education. Ten publications were obtained for data collection. For data analysis, the proposal by Gomes (2002) was used, in which the material obtained was decomposed, and Registration Units and their respective Categories were established. It was found that there is a deficient training for teaching in Nursing courses, evidenced by nurses when they enter the classroom. Contents related to pedagogical practice during undergraduate nursing are little explored. Curricular and disciplinary knowledge were rarely mentioned, and the experiential ones stood out the most. It is concluded that nurses, when they enter the teaching area, believe that knowledge from professional experience is enough to be a teacher. The other knowledge is neglected and manifests its lack as the teaching practice demonstrates the need for specific knowledge for the performance.

Author Biographies

Camila da Veiga Sambatti, Universidade Pitágoras Unopar

Possui graduação em Enfermagem pelo Centro Universitário Filadélfia (2001). Mestrado em Metodologias para o Ensino de Linguagens e suas Tecnologias pela Universidade Pitágoras Unopar (2020). Pós graduada em Segurança do Paciente e Qualidade em Saúde(2021) pela Faculdade Ibra de Brasília- FABRAS; Saúde Pública com Ênfase em Saúde da Família (2020); Docência no Ensino Superior (2017) e Nefrologia(2005) pela Universidade Pitágoras Unopar; Educação Profissional na área da saúde: Enfermagem (2003) pela FIOCRUZ. Atualmente é docente do Curso de Enfermagem da Universidade Pitágoras UNOPAR.

Andréia de Freitas Zômpero, Londrina State University

Graduação em Ciências Biológicas , especialização em Biologia Aplicada à saúde, pela Universidade Estadual de Londrina, mestrado em Ensino de Ciências e Educação Matemática pela Universidade Estadual de Londrina (2004), doutorado em Ensino de ciências pela Universidade Estadual de Londrina (2012), pós doutorado na mesma instituição realizado parcialmente na Universidade do Minho- Portugal (2018). Atua principalmente nos seguintes temas: aprendizagem significativa, ensino e aprendizagem de ciências, ensino por investigação, educação para saúde. Docente do curso de Ciências Biológicas da Universidade Estadual de Londrina e do Programa de Pós Graduação Stricto Sensu em Ensino de Ciências e Educação Matemática - PECEM.

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Published

2023-08-15

How to Cite

Sambatti, C. da V., & Zômpero, A. de F. (2023). The nursing teachers ’knowledgefor higher education. Education, 48(1), e92/1–25. https://doi.org/10.5902/1984644468353