A proposal for continuing education for teachers in the early years of elementary school
DOI:
https://doi.org/10.5902/1984644465231Keywords:
Continuing education, Beginning of career, Early yearsAbstract
The continuing education of teachers is an important space to discuss and reflect on gaps in initial education. Thus, the aim of this article is to understand the contributions of continuing education for teachers in the early years of elementary school. To this end, a survey was carried out in which fortnightly meetings were held with the participation of teachers from the early years of elementary school, scientific initiation scholarship holders, undergraduates in Pedagogy, Mathematics and Chemistry, master's students, doctoral students and university professors. In this text, a device constructed from the writing of a text about the meaning of participation in these meetings is analyzed. Three categories emerged – Beginning of Teaching, Contents and Practices and Relationships and Interactions – which were analyzed based on some concepts of French Discourse Analysis. The analysis indicated that the study participants were not familiar with the literature or discussions about the beginning of teachers’ careers. In addition, he pointed out that in education courses there is a preponderance of theory over practice, although there is a movement in the perspective of listening to the teacher and their needs, also considering their stories as aspects that influence their learning and practice. It also revealed the importance of socialization processes for beginning teachers and group meetings as a space where participants could share ideas, interact, dialogue and learn from others, breaking away from an authoritarian training, to promote a more playful one.
References
BRASIL. Ministério da Educação. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. 1996. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/seesp/arquivos/pdf/ lei9394_ldbn1.pdf.> Acesso em: 05 set. 2018.
CAMPOS, Raquel Sanzovo Pires; CAMPOS, Luciana Maria Lunardi. A formação do professor de ciências para os anos iniciais do Ensino Fundamental e a compreensão de saberes científicos. Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemática, v.13, n. 25, p. 135-146, jul./dez. 2016.
FLÔR, Cristhiane Cunha. Na busca de ler para ser em aulas de Química. Ijuí: Editora Unijuí, 2015.
FLÔR, Cristhiane Carneiro Cunha; CARNEIRO, Reginaldo Fernando. Sobre tornar-se professor dos anos iniciais do ensino fundamental: para além da causalidade. In: RAMOS, Mariana Brasil; TRÓPIA, Guilherme; OLIVEIRA, Mário Cézar. (Org.). Práticas diferenciadas em ensinos biologias. Campinas, SP: Mercado de Letras, 2018. p. 115-130.
GARCÍA, Carlos M. Formação de professores para uma mudança educativa. Porto: Porto Editora, 1999.
GARCÍA, Carlos M. La evaluación del desarrollo profesional docente. In: GARCÍA, Carlos M. (Org.). La evaluación del desarrollo profesional docente. La Coruña: Editorial Da Vinci, 2011. p. 11-21.
GATTI, Bernardete Angelina; NUNES, Mariana Muniz Rossa. Formação de professores para o Ensino Fundamental: estudo de currículos das licenciaturas em pedagogia, língua portuguesa, matemática e ciências biológicas. São Paulo: FCC/DPE, 2009.
GONCALVES, Jose Alberto. A carreira das professoras do ensino primário. In: NOVOA, Antonio (Org.). Vidas de professores. Porto: Porto Editora, 1995. p. 141-169.
HUBERMAN, Michael. O ciclo de vida profissional dos professores. In: NOVOA, Antonio (Org.). Vidas de professores. Porto: Porto Editora, 1995. p. 31-61.
MARCELO GARCÍA, Carlos. Formação de professores para uma mudança educativa. Porto: Porto Editora, 1999.
NACARATO, Adair Mendes; MENGALI, Brenda Leme Silva; PASSOS, Cármem Lúcia Brancaglion. A matemática nos anos iniciais do ensino fundamental: tecendo fios do ensinar e do aprender. Belo Horizonte: Autêntica, 2009.
NONO, Maevi Anabel; MIZUKAMI, Maria Graça Nicoletti. Processo de formação de professoras iniciantes. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, Brasília, v. 87, n. 217, p. 382-400, 2006.
OLIVEIRA, Bruna Cândido et al. Profissão docente: entre percepções e desafios da docência. In: CONGRESSO NACIONAL DE PESQUISA E ENSINO EM CIÊNCIAS, 5., Campina Grande, 2020. Anais [...], Campina Grande, 2020. Disponível em: <http://www.editorarealize.com.br/ index.php/artigo/ visualizar/72962>. Acesso em: 15 fev. 2021.
ORLANDI, Eni Puccinelli. Análise de discurso: princípios e procedimentos. Campinas, SP: Pontes, 2005.
PACHECO, José Augusto; FLORES, Maria Assunção. Formação e avaliação de professores. Porto: Porto Editora, 1999.
PIRES, Elocir Aparecida Corrêa; MALACARNE, Vilmar. A formação do professor de Ciências para os anos iniciais do Ensino Fundamental. Acta Scientiae, v. 18, n. 1, p. 186-203, jan./abr. 2016.
PONTE, João Pedro et al. O início da carreira profissional de jovens professores de Matemática e Ciências. Revista de Educação, v. 10, n. 1, p. 31-46, 2001.
RAUSCH, Rita Buzzi; SILVEIRA, Marco Aurélio. Desafios de professores iniciantes na Educação Infantil e nos anos iniciais do Ensino Fundamental. In: GARIGLIO, José A. et al. (Org.). A iniciação à docência na Educação Básica: dilemas, desafios e aprendizagens profissionais. Curitiba: Appris, 2020. p. 227-242.
ROCHA, Maína Betagna. A formação dos saberes sobre ciências e seu ensino: trajetórias de professores dos anos iniciais do ensino. 2013. 250f. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade Estadual de Campinas, 2013.
ROCHA, Maria Bertagna; MEGID NETO, Jorge. Práticas de formação de professores para o ensino de ciências nos anos iniciais do ensino fundamental: uma revisão da literatura. Ensino Em-Revista, Uberlândia, v.17, n.1, p. 155-176, jan./jun.2010.
SOUZA, Audrey Pietrobelli; TOZETTO, Susana Soares. A formação continuada e em serviço: uma experiência vivida por professores e pedagogos de uma escola de tempo integral. In: CONGRESSO NACIONAL DE EDUCAÇÃO – EDUCERE, 10., Curitiba, 2011. Anais [...] Curitiba, 2011. Disponível em: <https://educere.bruc.com.br/ CD2011/pdf/4604_3095. Pdf>. Acesso em: 15 fev. 2021.
SUFICIER, Darbi Masson; AZADINHO, Mariana Passafaro Mársico; MUZZETI, Luci Regina. Exigências legais para a atuação de professores nos anos iniciais do Ensino Fundamental (1996-2019). Revista online de Política e Gestão Educacional, Araraquara, v. 24, n. 3, p. 1461-1473, set./dez. 2020.
SZYMANSKI, Maria Lídia Sica; MARTINS, Josiane Bernini Jorente. A formação matemática de professores dos anos iniciais do Ensino Fundamental: reflexões sobre o curso de Pedagogia. Humanidades & Inovação, v. 5, n. 8, p. 196-208, 2018.
VEENMAN, Simon. El proceso de llegar a ser profesor: un análisis de la formación inicial. In: VILLA, A. Perspectivas y problemas de la función docente. Madrid: [s.n.], 1988. p. 39-68.
XAVIER, Patrícia Maria Azevedo. Os saberes populares da produção artesanal de doces por pequenos produtores de Juiz de Fora - MG: um olhar a partir da abordagem CTS. 2014. 125f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade Federal de Juiz de Fora, 2014.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Educação (UFSM)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Declaration of originality
We declare that all articles present in the journal Educação (UFSM) are originals and were not submitted for publishing on any other publication, as a whole or a fraction. We also declare that, after being published by Educação (UFSM), a paper will not be submitted to another journal within two years. After this time, our journal transfers the publishing rights to the authors, with a permit granted by the Editorial Council.
We also acknowledge that the originals’ submission to Educação (UFSM) implies on a transference of copyright for physical and digital publishing to the journal. In case of noncompliance, the violator will receive sanctions and penalties predicted by the Brazilian Copyright Protection Law (n. 9610, dated 19/02/98).
Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)
This license lets others remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially, and copy and redistribute the material in any medium or format.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)