A proposal for continuing education for teachers in the early years of elementary school

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984644465231

Keywords:

Continuing education, Beginning of career, Early years

Abstract

The continuing education of teachers is an important space to discuss and reflect on gaps in initial education. Thus, the aim of this article is to understand the contributions of continuing education for teachers in the early years of elementary school. To this end, a survey was carried out in which fortnightly meetings were held with the participation of teachers from the early years of elementary school, scientific initiation scholarship holders, undergraduates in Pedagogy, Mathematics and Chemistry, master's students, doctoral students and university professors. In this text, a device constructed from the writing of a text about the meaning of participation in these meetings is analyzed. Three categories emerged – Beginning of Teaching, Contents and Practices and Relationships and Interactions – which were analyzed based on some concepts of French Discourse Analysis. The analysis indicated that the study participants were not familiar with the literature or discussions about the beginning of teachers’ careers. In addition, he pointed out that in education courses there is a preponderance of theory over practice, although there is a movement in the perspective of listening to the teacher and their needs, also considering their stories as aspects that influence their learning and practice. It also revealed the importance of socialization processes for beginning teachers and group meetings as a space where participants could share ideas, interact, dialogue and learn from others, breaking away from an authoritarian training, to promote a more playful one.

Author Biographies

Cristhiane Carneiro Cunha Flôr, Universidade Federal de Juiz de Fora

Licenciatura em Química pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC, 2002), Mestrado em Educação Científica e Tecnológica pela UFSC (2005) e Doutorado em Educação Científica e Tecnológia também pela UFSC (2009). Foi professora de química no ensino médio na rede de educação do Estado de Santa Catarina, professora substituta no Departamento de Metodologia de Ensino da UFSC , professora Adjunta no Departamento de Química da Universidade Federal de Viçosa e atualmente é professora aassociada na Faculdade de Educação da Universidade Federal de Juiz de Fora e do Mestrado Profissional em Ensino de Ciências da UFOP. Coordena o Grupo de Pesquisa Co(m)textos cadastrado no CNPq.

Andreia Francisco Afonso, Universidade Federal de Juiz de Fora

Licenciada em Ciências Biológicas pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro e em Licenciatura em Química pela Universidade de Uberaba. Mestrado em Ciências Biológicas (Área de concentração Zoologia) pelo Museu Nacional do Rio de Janeiro e Doutorado em Ciências (Área de concentração Química) pela Universidade Federal de São Carlos. Atualmente é Professora Adjunta do Departamento de Química, do Programa de Pós-Graduação em Química, do Programa de Pós-graduação Profissional em Gestão e Avaliação da Educação Pública e da Especialização em Ensino de Ciências e Matemática nos anos iniciais.

Reginaldo Fernando Carneiro, Universidade Federal de Juiz de Fora

Doutor em Educação e Licenciado em Matemática pela UFSCar. Professor da Faculdadade de Educação, do Programa de Pós-Graduação em Educação e do Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática da UFJF. Bolsista Produtividade em Pesquisa do CNPq.

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Published

2023-05-15

How to Cite

Flôr, C. C. C., Afonso, A. F., & Carneiro, R. F. (2023). A proposal for continuing education for teachers in the early years of elementary school. Education, 48(1), e37/1–26. https://doi.org/10.5902/1984644465231

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