Oral History of Women Social Assistance Users: Dialogues with Non-Formal Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984644448049

Keywords:

Non-Formal Education, Social Assistance, Oral History

Abstract

The present work aims to know and analyze the meanings that the users attribute to the educational actions developed in the services of Protection and Integral Assistance to the Family and Coexistence Service (PAIF) and Strengthening of Links (SCFV) in the city of Americana/SP, conceived by the Policy National Social Assistance. The bibliographic review supported the field research, using the Oral History methodology for this, in the form of oral testimony. It is through the voices of women that the effects of the educational action developed in the services are made known, pointing out the importance of group spaces as mediators of learning and perspectives for the strengthening of community bonds, since they allow the identification and perception of class, of collective. Oral history unveils another reality, which the media is not interested in showing. Finally, the nebulous relationship between Social Assistance and Non-Formal Education, which can contribute to group strengthening, combining new methodological possibilities of Non-Formal Education with the reach power that the social policy status gives to Social Assistance.

Author Biographies

Patrícia Cristina Antonietto, Centro Universitário Salesiano de São Paulo - UNISAL

Mestre em Educação pelo Centro Universitário Salesiano São Paulo. Graduada em Serviço Social pela mesma instituição (2005). Atualmente é analista do seguro social com formação em serviço social do Instituto Nacional do Seguro Social, atuando no serviços de reabilitação profissional.

Lívia Morais Garcia Lima, Centro Universitário Salesiano de São Paulo - UNISAL

Doutora em Educação pela Universidade Estadual de Campinas - UNICAMP. Realizou estágio de pesquisa doutoral pela Universidade Pontifícia de Salamanca - Espanha, como bolsista BEPE - FAPESP (2013 - 2014). É pesquisadora do GEPHOM - Grupo de Estudo e Pesquisa em História Oral e Memória (EACH-USP). Atualmente é docente do Programa de Mestrado em Educação do Unisal - Americana/SP, pós - doutoranda pela Escola de Artes, Ciências e Humanidades da Universidade de São Paulo - EACH/USP e pesquisadora colaboradora do Centro de Memória da UNICAMP - CMU. 

References

BAUMAN, Zygmunt. Confiança e medo na cidade. In: BAUMAN, Zygmunt. Confiança e medo na cidade. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2009, p. 13-51.

BEHRING, Elaine Rossetti; BOSCHETTI, Ivanete. Política social: fundamentos e história. 9. ed. São Paulo: Cortez, 2011

BEHRING, Elaine Rossetti. Trabalho e Seguridade Social: neoconservadorismo nas políticas sociais. In: BEHRING, Elaine Rosseti.

ALMEIDA, Maria Helena Tenório de (orgs.). Trabalho e seguridade social: percursos e dilemas. 2. ed. Rio de Janeiro: Cortez, 2010, p. 152-174

BOSCHETTI, Ivanete. Capitalismo em crise: política social e direitos. São Paulo: Cortez, 2010.

BRANDÃO, Carlos Rodrigues. O que é educação? São Paulo: Brasiliense, 2007. Coleção Primeiros Passos, n. 20.

BRASIL, Política Nacional de Assistência Social – PNAS, aprovada pelo Conselho Nacional da Assistência Social por intermédio da Resolução nº 145, de 15 de outubro de 2004 e publicada no DOU de 28 de outubro de 2004.

BRASIL. Ministério do Desenvolvimento Social e Combate à Fome. Orientações Técnicas sobre o PAIF. O Serviço de Proteção e Atendimento Integral à Família –PAIF, segundo a tipificação nacional de serviços socioassistenciais. Vol. 1. Brasília: MDS, 2012.

BRASIL. Ministério do Desenvolvimento Social e Combate à Fome. Tipificação Nacional dos Serviços Socioassistenciais. Brasília: MDS, 2014.

CARLOTO, Cássia M. MARIANO, Silvana A. No meio do caminho entre o privado e o público: um debate sobre o papel das mulheres na política de assistência social. In: Rev. Estudos Femininos. Florianópolis, vol.18, n.2, p. 451-471, mai./ago., 2010. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S0104-026X2010000200009&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt. Acesso em 01 dez. 2018.

CHARLOT, Bernard. A mistificação pedagógica: realidades sociais e processos ideológicos na teoria da educação. 2ª ed. Rio de janeiro: Editora Guanabara, 1986.

DEMO, Pedro. Política social, educação e cidadania. 2. ed. Campinas: Papirus, 1996, 124 p.

FEDERICI, Silvia. A acumulação do trabalho e a degradação das mulheres. In: FEDERICI, Silvia. Calibã e a bruxa. São Paulo: Elefante, p. 113-243, 2017.

FERNANDES, Renata Sieiro. Educação não formal, projetos e o exercício da formação: por uma educação sem bússolas. In: AIDAR, Gabriela (Coord.).Entre a ação cultural e a social. Museu e educadores em formação. São Paulo: Pinacoteca de São Paulo, 2016.. Disponível em:http://museu.pinacoteca.org.br/wp-content/uploads/sites/2/2017/05/entre-a-acao.pdf. Acesso em 16 nov. 2017.

GARCIA, Valéria A. Educação não-formal: um mosaico, in Park, Margareth B., FERNANDES, Renata S. e CARNICEL, Amarildo. Palavras-chave em Educação não-formal, Holambra/Campinas: ed. CMU/Setembro, 2007, p. 31-54.

GOHN, Maria da Glória. Educação não-formal e cultura política: impactos sobre o associativismo do terceiro setor. 2. ed. São Paulo: Cortez, 2001.

GOMES, Paulo de Tarso. Educação Sócio-comunitária: delimitações e perspectivas. In: II Congresso Internacional de Pedagogia Social, 2., 2008, São Paulo. Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo. Disponível em: http://www.proceedings.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=MSC0000000092008000100013&lng=en&nrm=abn. Acesso em 07 mai. 2019.

GROPPO, Luís Antônio, MARINHO, Elaine, COSTA, Débora Luci da. O campo das práticas socioeducativas e a Assistência Social: o caso do município de Americana/SP. In: Serviço Social & Realidade, Franca, v. 22, n. 02, p. 30-60, 2013. Disponível em: https://periodicos.franca.unesp.br/index.php/SSR/article/view/2460. Acesso em 20 mai. 2019.

GROPPO, Luís Antônio. A educação popular e o campo das práticas socioeducativas: considerações sobre a história da educação popular e de seus desafios atuais. In: EccoS – Rev. Cient., São Paulo, n. 40, p. 129-143, mai./ago. 2016.

IASI, Mauro Luis. Configurações da crise capitalista e suas incidências no mundo do trabalho. Belo Horizonte: CRESS 6ª região. 07 de jun. 2013. Palestra ministrada no 3º Simpósio Mineiro de Assistentes Sociais.

LANG, Alice Beatriz da Silva Gordo. Trabalhando com história oral: reflexões sobre procedimentos de pesquisa. In: Cadernos CERU. 2ª série, nº 11, 2000. Disponível em: http://www.revistas.usp.br/ceru/article/view/75077. Acesso em 28 nov. 2017.

LARROSA-BONDÍA, Jorge. Notas sobre a experiência e o saber da experiência. Rev. Bras. Educ., Rio de Janeiro, n. 19, jan./abr. 2002, p. 20-28. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/rbedu/n19/n19a02.pdf . Acesso em 01 out. 2018.

MARTINS, Marcos Francisco. Educação sócio-comunitária em construção. In: Revista HISTEDBR On-line, Campinas, n.28, p.106–130, dez. 2007. Disponível em: http://www.histedbr.fe.unicamp.br/revista/edicoes/28/art08_28.pdf. Acesso em 16 Nov. 2017.

MATOS, Olgária. Walter Benjamin: polis grega, metrópoles modernas. In: JOBIM e SOUZA, Solange; KRAMER, Sonia. Política, cidade, educação: itinerários de Walter Benjamin. Rio de Janeiro: Contraponto/PUC-Rio, p. 61-84, 2009.

PICHETH, Sara Fernandes; CHAGAS, Priscilla Borgonhoni. Interfaces entre territorialidade e identidade: analisando as vivências das mães do Grupo Maternati. Cad. EBAPE.BR , Rio de Janeiro, v. 16, n. 4, p. 788-801, dezembro de 2018. Disponível em http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1679-39512018000400788&lng=en&nrm=iso. acesso em 20 de maio de 2019.

SANTOS, Boaventura de Sousa. Para além do pensamento abissal: das linhas globais a uma ecologia de saberes. In: Novos estud. – CEBRAP, São Paulo, n. 79, Nov. 2007, p. 71-94. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/nec/n79/04.pdf. Acesso em: 07/09/2018.

SANTOS, Josiane Soares. Questão Social: particularidades no Brasil. São Paulo: Cortez, 2012.

SPIVAK, Gayatri Chakravorty. Pode o subalterno falar? 1. ed. Trad. Sandra Regina Goulart Almeida; Marcos Pereira Feitosa; André Pereira. Belo Horizonte: Editora da UFMG, 2010.

WALLERSTEIN, Immanuel Maurice. Capitalismo histórico e civilização capitalista. Rio de Janeiro: Contraponto, 2001.

Published

2022-01-28

How to Cite

Antonietto, P. C., & Lima, L. M. G. (2022). Oral History of Women Social Assistance Users: Dialogues with Non-Formal Education. Education, 47(1), e08/ 1–24. https://doi.org/10.5902/1984644448049