The thematic approach and the rural education
DOI:
https://doi.org/10.5902/1984644429026Keywords:
Thematic approach, Rural educationAbstract
In the present work the goal is investigate, in the productions of the Physics and Sciences Teaching area, the articulation between the assumptions of the Thematic Approach (TA) and the context of the Rural Education. By the Textual Discursive Analysis, it was analyzed seventy six works originating from events and journals of the Physics Teaching area and five works from the National Meeting of Research in Education in Sciences. From this assessment emerged the category “Articulation between the Thematic Approach perspective and the Rural Education”. The research realized indicates that the works about the Thematic Approach of Physics Teaching area not established relations with the Rural Education. Besides that, in the Sciences Teaching also there is a lack of studies with this bias. Thus, it was signaled the necessity of expand the researches about the articulation between the perspective of the TA and the Rural Education, aimed that this perspective can contribute in the construction of the curriculum of the schools in rural areas.
References
ARAÚJO, Laís Baldissarelli de. Os três momentos pedagógicos como estruturantes de currículo. 2015. 150 p. Dissertação (Mestrado em Educação em Ciências) – Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências: Química da Vida e Saúde, Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2015, 150 p.
ARROYO, Miguel Gonzalez; CALDART, Roseli Salete; MOLINA, Mônica Castagna. (orgs.) Por uma Educação do Campo. Petrópolis, RJ: Vozes, 2011.
BRASIL. Ministério de Educação e Cultura. LDB - Lei nº 9394/96, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da Educação Nacional. Brasília: MEC, 1996.
BRASIL. Ministério da Educação e do Desporto. Referências para uma política nacional de Educação do Campo: Caderno de Subsídios. Brasília: Secretaria de Educação Média e Tecnológica/Grupo Permanente de Trabalho de Educação do Campo, 2004. p. 48.
BRICK, Elizandro Maurício. Paulo Freire: interfaces entre Ensino de Ciências Naturais e Educação do Campo. In: MOLINA, Mônica Castagna (org.) Licenciaturas em Educação do Campo e o Ensino de Ciências Naturais: desafios à promoção do trabalho docente interdisciplinar. Brasília: MDA, 2014.
BRICK, Elizandro Maurício et al; CAMPOS, Raul Isaias; NETO, F. F. S.; DELIZOICOV, Demétrico. Educação do campo nas pesquisas em ensino de ciências: um olhar para o ENPEC, SNEF e EPEF. In: ENCONTRO DE PESQUISA EM ENSINO DE FÍSICA, 16. Anais [...] Natal/RN, 2016.
CALDART, Roseli Salete. A Escola do Campo em Movimento. In: ARROYO, Miguel Gonzalez; CALDART, Roseli Salete; MOLINA, Mônica Castagna. (org.). Por uma Educação do Campo. Petrópolis, RJ: Vozes, 2011. p.87-133.
CALDART, Roseli Salete . Elementos para construção do projeto político e pedagógico da educação do campo. In: MOLINA, Mônica Castagna; JESUS, Sônia Meire Santos Azevedo de. Por uma educação do campo: contribuições para a construção de um projeto de Educação do Campo. Brasília, DF: Articulação Nacional "Por Uma Educação do Campo, 2004. p.10-31.
CARDOSO, Lívia de Rezende; ARAÚJO, Maria Inês de Oliveira. Currículo de ciências: professores e escolas do campo. Ensaio, Belo Horizonte, v. 14. n.02, ago-nov, 2012.
CENTA, Fernanda Gall. “Arroio Cadena: cartão postal de Santa Maria?”:
possibilidades e desafios em uma reorientação curricular na perspectiva da abordagem temática. 2015. 203 p. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática e Ensino de Física) – Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2015, 203 p.
CENTA, Fernanda Gall; SCHNEIDER, Tatiana Maria; MAGOGA, Thiago Flores; MUENCHEN, Cristiane. Práticas Educativas Baseadas na Abordagem Temática: uma Análise dos Trabalhos no XIII e XX SNEFs. In.: SIMPÓSIO NACIONAL DE ENSINO DE FÍSICA - SNEF, 21. Anais [...] Uberlândia/MG, 2015.
CUNHA M. B. M, SILVA. J. L. P. B.; MORADILLO, E. F. Pedagogia histórico-crítica e sistema de complexos temáticos: buscando convergências no ensino de ciências. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS, 9. Anais [...] Águas de Lindoia/SP, 2013.
DELIZOICOV, Demétrio; ANGOTTI, José André Peres; PERNAMBUCO, Marta Maria. Ensino de Ciências: Fundamentos e Métodos. São Paulo: Cortez, 2011.
FERNANDES, Bernardo Mançano. Diretrizes de uma Caminhada In: ARROYO, Miguel Gonzalez; CALDART, Roseli Salete; MOLINA, Mônica Castagna. (org.). Por uma Educação do Campo. Petrópolis, RJ: Vozes, 2011. p.133-147.
FERNANDES, Bernardo Mançano; CERIOLI, Paulo Ricardo; CALDART, Roseli Salete. Primeira Conferência Nacional “Por uma educação básica do campo”. In: ARROYO, M. G.; CALDART, Roseli Salete.; MOLINA, Mônica Castagna (org.). Por uma Educação do Campo. Petrópolis, RJ: Vozes, 2011. P.87-133.
FERNANDES, Carolina dos Santos; STUANI, Geovana Mulinari. A temática dos Agrotóxicos no Ensino de Ciências: as compreensões de estudantes da Licenciatura em Educação do Campo. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS, 9. Anais [...] Águas de Lindoia/SP, 2013.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. 50. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2011.
GIACOMINI, Alexandre. Intervenções curriculares na perspectiva da Abordagem Temática: avanços alcançados por professores de uma escola pública estadual do RS. 2014. 148 p. Dissertação (Mestrado em Educação em Ciências: Química da Vida e Saúde) – Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2014, 148 p.
GIL, Antônio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2002.
HALMENSCHALGER, Karine Raquel. Abordagem Temática no Ensino de Ciências: Algumas Possibilidades. Vivências: Revista Eletrônica de extensão da URI. v.7, n. 13, p. 10-21, Outubro/2011.
LINDEMANN, Renata Hernandez. Ensino de química em escolas do campo com proposta agroecológica: contribuições do referencial freireano de educação. 2010. 339 p. Tese (Doutorado em Educação Científica e Tecnológica) – Universidade Federal de Santa Catarina, 2010, 339 p.
LINDEMANN, Renata Hernandez; MARQUES, Carlos Alberto. Contextualização e educação ambiental no ensino de química: implicações na educação do campo. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS, 7. Anais [...] Florianópolis/SC, 2009.
MAGOGA, Thiago Flores et al. Uma Análise das Práticas Educativas Baseadas na Abordagem Temática nas Atas dos ENPECs. In.: SEMINÁRIO INTERNACIONAL DE EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS, 3., 2014, Rio Grande/RS. Anais [...] São Leopoldo: Casa Leira, v.3, 2014.
MOLINA, Mônica Castagna. Expansão das licenciaturas em Educação do Campo: desafios e potencialidades. Educar em Revista, Curitiba, Brasil, n. 55, p. 145-166, jan./mar. 2015. Editora UFPR.
MORAES, Roque. Uma tempestade de luz: a compreensão possibilitada pela análise textual discursiva. Ciência & Educação: Bauru, SP, v. 9; n. 2; p. 191-211; 2003.
MORAES, Roque; GALIAZZI, Maria do Carmo. Análise Textual Discursiva. Ijuí: UNIJUÍ, 2014.
MOREIRA, Marco Antônio. Metodologias de Pesquisa em Ensino. São Paulo: Livraria da Física, 2011.
MUENCHEN, Cristiane. Configurações curriculares mediante o enfoque CTS: desafios a serem enfrentados na EJA. Santa Maria: PPGE/CE/UFSM, 2006. 129 p. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2006, 129 p.
NOVAIS, E. S. P. Contribuições da abordagem temática freireana para o ensino de ciências de uma escola do campo de Iguaí/BA. 2015. p. 144. Dissertação (de Mestrado em Educação em Ciências) -. Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências, Universidade Estadual de Santa Cruz, Ilhéus, 2015, 144 p.
PIERSON, Alice Helena Campos. O cotidiano e a busca do sentido para o ensino de Física. 1997. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, 1997.
RIBEIRO, M. Trabalho e educação: reflexões sobre a formação de professores para a escola do campo. In: ANDREOLA, B. A. et al. (Orgs.) Formação de educadores: da itinerância das universidades à escola itinerante. Ijuí: Unijuí, 2010.
RIBEIRO, M. A perspectiva freireana de formação na práxis da educação popular crítica. In: SILVA, Antônio F. G. A busca do tema gerador na práxis da educação popular: metodologia e sistematização de experiências coletivas populares. Curitiba: Editora Gráfica Popular, 2007. p.13-26.
SILVA, A. F.; et al. A produção leiteira em Passos Maia como tema gerador de um projeto comunitário. In: Seminário Internacional de Educação do Campo e Fórum Regional do Centro e Sul do RS, 2. Anais [...] Santa Maria/RS, 2014.
STUANI, Geovana Mulinari; FERNANDES, Carolina dos Santos; YAMAZAKI, Regiani Magalhães. As potencialidades da abordagem temática na formação de educadores do campo e indígenas. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS, 10. Anais [...] Águas de Lindoia/SP, 2015.
VENÂNCIO, Jucelia Marize Pio; LIMA, Maria Emilia Caixêta de Castro. Formação de professores de ciências nas licenciaturas em educação do campo: uma experiência da faculdade de educação da UFMG. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS, 7. Anais [...] Florianópolis/SC, 2009.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Declaration of originality
We declare that all articles present in the journal Educação (UFSM) are originals and were not submitted for publishing on any other publication, as a whole or a fraction. We also declare that, after being published by Educação (UFSM), a paper will not be submitted to another journal within two years. After this time, our journal transfers the publishing rights to the authors, with a permit granted by the Editorial Council.
We also acknowledge that the originals’ submission to Educação (UFSM) implies on a transference of copyright for physical and digital publishing to the journal. In case of noncompliance, the violator will receive sanctions and penalties predicted by the Brazilian Copyright Protection Law (n. 9610, dated 19/02/98).
Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)
This license lets others remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially, and copy and redistribute the material in any medium or format.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)