Bodies-ears of these times: cochlear implant media

Authors

  • Daniela Medeiros Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul
  • Maria Simone Vione Schwengber Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984644417871

Keywords:

Cochlear implant, Media, Deafness

Abstract

This article presents a reflection about the relations between the media and the fabrication of deaf citizens. The set of materials, we cut of the program “Fantastic” specifically the presentment of health, story titled “Children that was born deaf hear for the first time”. We make the media a social field from Foucault’s theoretical tools – speeches and subjects – analyzing texts and images, extracting them their statements and the truth regimes that produce, in detail, on a regular and supposed legitimacy, a social pattern and correction by means of cochlear implants – body-subject-ears – desirable. It is still possible notice the invisibilization of sign language and the production of speeches that treat deafness as a disability, located in a place of possible correction by the cochlear implant.

Author Biographies

Daniela Medeiros, Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul

Graduação em Educação Especial/UFSM; Graduação em Pedagogia/UNIJUÍ; Graduação em Letras Libras/Licenciatura Plena/UFSC/em andamento; Especialização em Gestão Educacional/UFSM; Especialização em Transtornos do Desenvolvimento na Infância e na Adolescência: Abordagem Interdisciplinar/Faculdade Dom Alberto; Mestrado em Educação/UFSM; Doutorado em Educação nas Ciências/UNIJUI/em andamento; Docente/DHE/UNIJUÍ; Intérprete de Libras/UNIJUÍ.

Departamento de Humanidades e Educação;

Área: Educação de Surdos.

Maria Simone Vione Schwengber, Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul

Graduação em Educação Física, mestrado em Educação nas Ciências pela Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul (1997) e doutorado em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2006). Atualmente é professora assistente da Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul. É pesquisadora membro atuante do Grupo de Estudos de Educação e Relações de Gênero (GEERGE/UFRGS/CNPq) (desde 2003) e do grupo do Grupo de Estudo e Pesquisa Paidotibus em (Ijui-CNPq) (2010) Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Educação Física, atuando principalmente nos seguintes temas: educação física, corpo, gênero, educação em saúde e corpo-movimento.

Published

2016-07-21

How to Cite

Medeiros, D., & Schwengber, M. S. V. (2016). Bodies-ears of these times: cochlear implant media. Education, 41(2), 435–446. https://doi.org/10.5902/1984644417871

Issue

Section

Continuous Demand