Play at child education: problematizing gender relations in school
DOI:
https://doi.org/10.5902/1984644434607Palavras-chave:
Gender relations, Playing, Children's education.Resumo
The purpose of this article is to discuss gender relations in early childhood education. This was a qualitative research, with observations made in classes with children between 5 and 6 years old in the public and collective environment of a Municipal School of Early Childhood Education of Aracaju, SE. The research took place between March and June 2018. The choices and ways in which the children put themselves in the games pointed to questions concerning educational practices in early childhood education, which establish the norms of the polarity of sexism in everyday school life. Finally, there is an urgent need to problematize gender issues from the earliest years of schooling. Implanted meanings in the collective unconscious need to be deconstructed and re-signified.
Referências
BENTO, Berenice. O que é transexualidade. São Paulo: Brasiliense. 2008.
BUTLER, Judith. Problemas de gênero: feminismo e subversão da identidade. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2003.
DENZIN, Nornam; LINCOLN, Yvonna. Handbook of qualitative research. Thousand Oaks: Sage, 2005.
XXXX, XXXX XXXX. 2018.
XXXX, XXXX XXXX, et al. 2017.
XXXX, XXXX XXXX. 2016.
FOUCAULT, Michel. Vigiar e Punir: história da violência nas prisões. 5ª ed. Petrópolis: Vozes, 1987.
LOURO, Guacira Lopes. Segredos e mentiras do currículo. Sexualidade e gênero nas práticas escolares. In. SILVA, L. H. (org.) A escola cidadã no contexto da globalização. Petrópolis: Vozes, 1998.
LOURO, Guacira Lopes. Gênero, Sexualidade e Educação: uma perspectiva pós-estrutralista. Petrópolis: Editora Vozes, 1997.
PACHECO, Eduardo Felipe Hennerich; FILIPAK, Sirley Teresinha. Relações de gênero e diversidade sexual na educação. Psicol Argum. 2017 jan./abr., 35(88), 63-81.
ROSEMBERG, Fúlvia. Caminhos Cruzados: educação e gênero na produção acadêmica. Educação e Pesquisa. São Paulo, v. 27, n.l, p. 47-68, 2001.
SILVA, Mariana Ferreira da. Brinquedos e brincadeiras: questões de gênero, poder e resistência. Revista Philologus, Ano 21, nº 61, Supl.: Anais do VII SINEFIL. Rio de Janeiro: CiFEFiL, jan./abr. 2015.
SCOTT, Joan. Gênero: uma categoria útil para análise histórica. Educação & Realidade. Porto Alegre, vol. 20, nº 2, jul./dez. pp. 71-99. 1995.
VIANNA, Claudia; FINCO, Daniela. Meninas e meninos na Educação Infantil: uma questão de gênero e poder. Cadernos Pagu (33), julho-dezembro de 2009:265-283.
YIN, Robert. Estudo de caso: planejamento e métodos. 4ª ed. Porto Alegre (RS): Bookman; 2010.
Downloads
Publicado
Como Citar
Edição
Seção
Licença
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0)
Declaramos o artigo _______________________________ a ser submetido para avaliação o periódico Educação (UFSM) é original e inédito, assim como não foi enviado para qualquer outra publicação, como um todo ou uma fração.
Também reconhecemos que a submissão dos originais à Revista Educação (UFSM) implica na transferência de direitos autorais para publicação digital na revista. Em caso de incumprimento, o infrator receberá sanções e penalidades previstas pela Lei Brasileira de Proteção de Direitos Autorais (n. 9610, de 19/02/98).
_______________________________________________________
Nome completo do primeiro autor
CPF ________________