Play in child education: problematizing gender relations in school

Autores/as

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984644434607

Palabras clave:

Gender Relations, Playing, Children's Education.

Resumen

This article proposes to problematize the gender issues from children's plays in children's education, analyzing the ways in which they relate to play, their places and roles in this articulation. Therefore, it is observed how gender relations - and their hierarchies and disparities - are endured and/or are reproduced by 5 and 6 years old children in the public and collective scope of a Municipal School of Early Childhood Education in Aracaju. It is a qualitative research and the method is a case study. The research took place between March and June 2018. The choices and ways in which the children put themselves in the games pointed to questions concerning educational practices in early childhood education, which establish the norms of the polarity of sexism in everyday school life. Finally, there is an urgent need to problematize gender issues from the earliest years of schooling. Implanted meanings in the collective unconscious need to be deconstructed and re-signified.

Biografía del autor/a

Juliana Nascimento de Alcântara, Federal University of Sergipe

PhD student in Education at the Federal University of Sergipe. São Cristóvão, Sergipe, Brasil. 

Alfrancio Ferreira Dias, Federal University of Sergipe

PhD in Sociology. Professor at the Graduation Program in Education at the Federal University of Sergipe. São Cristóvão, Sergipe, Brasil.

Rosana Carla do Nascimento Givigi, Federal University of Sergipe

PhD in Education. Professor at the Graduation Program in Education at the Federal University of Sergipe. São Cristóvão, Sergipe, Brasil.

Citas

BENTO, Berenice. O que é transexualidade. São Paulo: Brasiliense. 2008.

BUTLER, Judith. Problemas de gênero: feminismo e subversão da identidade. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2003.

DENZIN, Nornam; LINCOLN, Yvonna. Handbook of qualitative research. Thousand Oaks: Sage, 2005.

XXXX, XXXX XXXX. 2018.

XXXX, XXXX XXXX, et al. 2017.

XXXX, XXXX XXXX. 2016.

FOUCAULT, Michel. Vigiar e Punir: história da violência nas prisões. 5ª ed. Petrópolis: Vozes, 1987.

LOURO, Guacira Lopes. Segredos e mentiras do currículo. Sexualidade e gênero nas práticas escolares. In. SILVA, L. H. (org.) A escola cidadã no contexto da globalização. Petrópolis: Vozes, 1998.

LOURO, Guacira Lopes. Gênero, Sexualidade e Educação: uma perspectiva pós-estrutralista. Petrópolis: Editora Vozes, 1997.

PACHECO, Eduardo Felipe Hennerich; FILIPAK, Sirley Teresinha. Relações de gênero e diversidade sexual na educação. Psicol Argum. 2017 jan./abr., 35(88), 63-81.

ROSEMBERG, Fúlvia. Caminhos Cruzados: educação e gênero na produção acadêmica. Educação e Pesquisa. São Paulo, v. 27, n.l, p. 47-68, 2001.

SILVA, Mariana Ferreira da. Brinquedos e brincadeiras: questões de gênero, poder e resistência. Revista Philologus, Ano 21, nº 61, Supl.: Anais do VII SINEFIL. Rio de Janeiro: CiFEFiL, jan./abr. 2015.

SCOTT, Joan. Gênero: uma categoria útil para análise histórica. Educação & Realidade. Porto Alegre, vol. 20, nº 2, jul./dez. pp. 71-99. 1995.

VIANNA, Claudia; FINCO, Daniela. Meninas e meninos na Educação Infantil: uma questão de gênero e poder. Cadernos Pagu (33), julho-dezembro de 2009:265-283.

YIN, Robert. Estudo de caso: planejamento e métodos. 4ª ed. Porto Alegre (RS): Bookman; 2010.

Descargas

Publicado

2019-03-12

Cómo citar

Alcântara, J. N. de, Dias, A. F., & Givigi, R. C. do N. (2019). Play in child education: problematizing gender relations in school. Educación, 44, e20/ 1–21. https://doi.org/10.5902/1984644434607

Número

Sección

Artigo Demanda Contínua

Artículos más leídos del mismo autor/a