Play in child education: problematizing gender relations in school
DOI :
https://doi.org/10.5902/1984644434607Mots-clés :
Gender Relations, Playing, Children's Education.Résumé
This article proposes to problematize the gender issues from children's plays in children's education, analyzing the ways in which they relate to play, their places and roles in this articulation. Therefore, it is observed how gender relations - and their hierarchies and disparities - are endured and/or are reproduced by 5 and 6 years old children in the public and collective scope of a Municipal School of Early Childhood Education in Aracaju. It is a qualitative research and the method is a case study. The research took place between March and June 2018. The choices and ways in which the children put themselves in the games pointed to questions concerning educational practices in early childhood education, which establish the norms of the polarity of sexism in everyday school life. Finally, there is an urgent need to problematize gender issues from the earliest years of schooling. Implanted meanings in the collective unconscious need to be deconstructed and re-signified.
Références
BENTO, Berenice. O que é transexualidade. São Paulo: Brasiliense. 2008.
BUTLER, Judith. Problemas de gênero: feminismo e subversão da identidade. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2003.
DENZIN, Nornam; LINCOLN, Yvonna. Handbook of qualitative research. Thousand Oaks: Sage, 2005.
XXXX, XXXX XXXX. 2018.
XXXX, XXXX XXXX, et al. 2017.
XXXX, XXXX XXXX. 2016.
FOUCAULT, Michel. Vigiar e Punir: história da violência nas prisões. 5ª ed. Petrópolis: Vozes, 1987.
LOURO, Guacira Lopes. Segredos e mentiras do currículo. Sexualidade e gênero nas práticas escolares. In. SILVA, L. H. (org.) A escola cidadã no contexto da globalização. Petrópolis: Vozes, 1998.
LOURO, Guacira Lopes. Gênero, Sexualidade e Educação: uma perspectiva pós-estrutralista. Petrópolis: Editora Vozes, 1997.
PACHECO, Eduardo Felipe Hennerich; FILIPAK, Sirley Teresinha. Relações de gênero e diversidade sexual na educação. Psicol Argum. 2017 jan./abr., 35(88), 63-81.
ROSEMBERG, Fúlvia. Caminhos Cruzados: educação e gênero na produção acadêmica. Educação e Pesquisa. São Paulo, v. 27, n.l, p. 47-68, 2001.
SILVA, Mariana Ferreira da. Brinquedos e brincadeiras: questões de gênero, poder e resistência. Revista Philologus, Ano 21, nº 61, Supl.: Anais do VII SINEFIL. Rio de Janeiro: CiFEFiL, jan./abr. 2015.
SCOTT, Joan. Gênero: uma categoria útil para análise histórica. Educação & Realidade. Porto Alegre, vol. 20, nº 2, jul./dez. pp. 71-99. 1995.
VIANNA, Claudia; FINCO, Daniela. Meninas e meninos na Educação Infantil: uma questão de gênero e poder. Cadernos Pagu (33), julho-dezembro de 2009:265-283.
YIN, Robert. Estudo de caso: planejamento e métodos. 4ª ed. Porto Alegre (RS): Bookman; 2010.
Téléchargements
Publié-e
Comment citer
Numéro
Rubrique
Licence
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0)
Declaramos o artigo _______________________________ a ser submetido para avaliação o periódico Educação (UFSM) é original e inédito, assim como não foi enviado para qualquer outra publicação, como um todo ou uma fração.
Também reconhecemos que a submissão dos originais à Revista Educação (UFSM) implica na transferência de direitos autorais para publicação digital na revista. Em caso de incumprimento, o infrator receberá sanções e penalidades previstas pela Lei Brasileira de Proteção de Direitos Autorais (n. 9610, de 19/02/98).
_______________________________________________________
Nome completo do primeiro autor
CPF ________________