Challenges of environmental education in schools municipal city of Caçador – SC

Authors

  • Cláudia Regina Bosa Zoológico Municipal de Curitiba, Curitiba, PR
  • Halandey Camilo de Borba Tesser Pontifícia Universidade Católica do Paraná, Curitiba, PR

DOI:

https://doi.org/10.5902/223613089763

Keywords:

Teaching, Transdisciplinarity, Sustainability

Abstract

The growing questions about how humans are interacting with the environment, suggests that our actions are piling up in worrying environmental problems. Awakening environmental awareness in society is something essential, however, know how to treat this issue is as or more important. Accordingly, a diagnosis was made by means of a questionnaire, to ascertain how the public schools of the city of Caçador - SC Environmental Education work, and what the main difficulties are. The application “in loco” of the questionnaire was accompanied by a visitation on school in order to know the context in which they are embedded. It was shown that E. A. faces numerous challenges, from interpretation of its meaning and application to problems of infrastructure of schools and training of teachers. For the effectuation of  E. A. in schools is necessary, above all, empower educators, since the work of environmental education requires much knowledge, persistence and demand constant stimulation activities, to consolidate a quality education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Cláudia Regina Bosa, Zoológico Municipal de Curitiba, Curitiba, PR

Bióloga do Zoológico Municipal de Curitiba, mestre em Zoologia- UFPR, Professora e orientadora do Curso de Especialização em Conservação da Natureza e Educação Ambiental da PUC/PR. Doutoranda em Microbiologia, Parasitologia e Patologia pela UFPR

Halandey Camilo de Borba Tesser, Pontifícia Universidade Católica do Paraná, Curitiba, PR

Pós-graduando do Curso de Especialização em Conservação da Natureza e Educação Ambiental/PUC-Pr.

References

BARRA, V. M. M. Exploração de necessidades socioeducativas e análise de modelos formativos de educação ambiental com caráter experimental. Educar em Revista, Curitiba, n. 27, p. 111-128, jan/jun. 2006.

BIZERRIL, M. X. A.; DÓRIS, S. F. Percepção de professores sobre a Educação Ambiental no ensino fundamental. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, Brasília, v. 82, n. 200/201/202, p. 57-69, jan/dez. 2001.

BRASIL. Lei nº 9795, de 27 de Abril de 1999. Diário Oficial, Brasília, 1999. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Leis/L9795.htm. Acesso em: 10 de jun. 2012.

CARNEIRO, S. M. M. Fundamentos epistemometodológicos da educação ambiental. Educar em Revista, n.27, p.17-35, jan./ jun. 2006.

CRUZ-LAMOSA, R. A.; LOUREIRO, C. F. B. A Educação Ambiental e as políticas educacionais: um estudo nas escolas públicas de Teresópolis (RJ). Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 37, n. 2, p. 279-292, mai/ago. 2011.

FLEMING, S. F, et al. Manual para elaboração de trabalhos científicos. 1. Ed. Cascavel, PR: Coluna do Saber, 2005.

FONSECA, V. M.; BRAGA, S. R. Globalização e crise da educação: notas para uma ação ética na escola. Revista Formação, Presidente Prudente, v. 1, n. 16, p. 103-116. 2009.

FREIRE, A. M. Educação para a sustentabilidade: implicações para o currículo escolar e para a formação de professores. Pesquisa em Educação Ambiental, Ribeirão Preto, v. 2, n. 1, p. 141-154, jun. 2007.

GOUVÊA, G. R. R. Rumo da formação de professores para a educação ambiental. Educar em Revista, Curitiba, n. 27, p. 163-179, jan/jun. 2006.

GUIMARÃES, M., et al. Educadores ambientais nas escolas: As redes de estratégia. Caderno CEDES, Campinas, v. 29, n. 77, p. 49-62, jan/abr. 2009.

JACOBI, P. R.; TRISTÃO, M.; FRANCO, M. I. G. C. A função da educação ambiental nas práticas colaborativas: Participação e engajamento. Caderno CEDES, Campinas, v. 29, n. 77, p. 63-79, jan/abr. 2009.

JUSTEN, L. M. Trajetórias de um grupo interinstitucional em um programa de formação de educadores ambientais no estado do Paraná (1997-2002). Educar em Revista, Curitiba, n. 27, p. 129-145, jan/jun. 2006.

LINS, R. B.; LISOVSKI, L. A. Educação Ambiental na escola: o trabalho desenvolvido por professores de um colégio do interior do Paraná. Olhar de Professor, Ponta Grossa, v. 13, n. 1, p. 171-184. 2010. Disponível em: http://www.uepg.br/olhardeprofessor. Acesso em: 15/07/2012. Doi: 10.5212.

LOUREIRO, C. F. B. Crítica ao fetichismo da individualidade e aos dualismos na educação ambiental. Educar em revista, Curitiba, n.27, p. 37-53, jan/jun. 2006.

MACHADO, R. F. O.; VELASCO, F. C. G.; AMIN, V. O encontro da Política Nacional da educação ambiental com a Política Nacional do idoso. Saúde e Sociedade, São Paulo, v. 15, n. 3, p. 162-169, set/dez. 2006.

MANZOCHI, L. H.; CARVALHO, L. M. Educação Ambiental formadora de cidadania em perspectiva emancipatória: constituição de uma proposta para a formação continuada de professores. Pesquisa em Educação Ambiental, Ribeirão Preto, v. 3, n. 2, p. 103-124, mai/ago. 2008.

MENDES, R.; VAZ, A. Educação ambiental no ensino formal: Narrativas de professores sobre suas experiências e perspectivas. Educação em Revista, Belo Horizonte, v. 25, n. 3, p. 395-411, dez. 2009.

MUNHOZ, J. M., et al. A Educação Ambiental no ambiente escolar na formação de educandos cidadãos. REMOA, Santa Maria, v. 8, n.8, p. 1817-1823, ago. 2012. Disponível em: http://cascavel.ufsm.br/revistas/ojs- 2.2.2/index.php/remoa/index. Acesso em: 15 Set. 2012.

NETO, A. L. G. C.; AMARAL, E. M. R. Ensino de Ciências e Educação Ambiental no nível fundamental: análises de algumas estratégias didáticas. Ciência & Educação, Bauru, v. 17, n. 1, p. 129-144. 2011.

PELEGRINI, D. F.; VLACH, V. R. F. As múltiplas dimensões da Educação Ambiental: por uma ampliação da abordagem. Sociedade & Natureza, Uberlândia, v. 23, n. 2, p. 187-196, mai/ago. 2011.

RODRIGUES, G. S. S. C.; COLESANTI, M. T. M. Educação ambiental e as novas tecnologias de informação e comunicação. Sociedade & Natureza, Uberlândia, v. 20, n. 1, p. 51-66, jun. 2008.

SAITO, C. H., et al. Conflitos socioambientais, Educação Ambiental e participação social na gestão ambiental. Sustentabilidade em Debate, Brasilia, v. 2, n. 1, p. 121-138. 2011.

SANTOS, V. M. N.; COMPIANI, M. Formação de Professores para o estudo do ambiente: projetos escolares e a realidade socioambiental local. Terrae Didática, Campinas, v. 5, n. 1, p. 72-85. 2009.

SILVA, D. A. A Educação Ambiental popular: o ensino-aprendizagem dos aluno do projeto com ciência versus o conhecimento dos alunos do PROJOVEM. Revista Espaço Acadêmico, Maringá, v. 10, n. 111, p. 53-60, ago. 2010.

SORRENTINO, M., et al. Educação ambiental como política pública. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 31, n. 2, p. 285-299, mai/ago. 2005.

SOUZA, A. M., POVALUK, M. A Educação Ambiental na escola de educação básica Frederico Fendrich no município de São Bento do Sul, SC. Ágora, Mafra, v. 17, n. 2, p. 24-36. 2010.

TOZZONI-REIS, M. F. C. Educação ambiental: referências teóricas no ensino superior. Interface, Botucatu, v. 5, n. 9, p. 33-50. 2001.

TRAJBER, R.; MENDONÇA, P. R. (Orgs). Educação na diversidade: o que fazem as escolas que dizem que fazem educação ambiental. 1. ed. Brasília: Secretaria da Educação Continuada, Alfabetização e Diversidade, 2006.

VALENTIN, L.; SANTANA, L. C. Concepções e práticas de educação ambiental de professores de uma escola pública. Ciência & Educação, Bauru, v. 16, n. 2, p. 387-399. 2010.

VARGAS, M.; LIMA, G. Questão ambiental e educação: contribuições para o debate. Ambiente & Sociedade, Campinas, n. 5, jul/dez. 1999.

VASCONCELLOS, H. S. R., et al. Espaços educativos impulsionadores da educação ambiental. Caderno CEDES, Campinas, v. 29, n. 77, p. 29-47, jan/abr. 2009.

YIN, R. K. Estudo de Caso: planejamento e métodos. 2. ed. Porto Alegre, RS: Bookman, 2001.

Published

2014-03-14

How to Cite

Bosa, C. R., & Tesser, H. C. de B. (2014). Challenges of environmental education in schools municipal city of Caçador – SC. Monografias Ambientais, 13(2), 2996–3010. https://doi.org/10.5902/223613089763

Issue

Section

ARTICLES

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>