Convergences and challenges for the research on moving images from the perspective of multimodal discourse analysis

Authors

  • Graciela Rabuske Hendges Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, RS https://orcid.org/0000-0001-7326-0223
  • Roséli Gonçalves do Nascimento Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, RS

DOI:

https://doi.org/10.5902/2176148525321

Keywords:

Moving images, Multimodal Discourse Analysis, Multimodal literacies

Abstract

In this paper, we set ou to review the literature (Iedema, 2001; O’Halloran, 2004; Baldry e Thibault, 2007) in Multimodal discourse Analysis in search of categories for segmenting and analysing moving imagens in various genres. The purpose is to establish a comparative analysis across proposals and inform multilitearcies research and pedagogy regarding video texts. From our analysis, it became evident that there has been significant advance in the field, since the reviewed papers converge in proposing four analytical units – Frame, Shot, Scene, and Sequence. However, we have identified a few challenges to be adressed in future studies.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Graciela Rabuske Hendges, Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, RS

Professora do Departamento de Letras Estrangeiras Modernas e do Programa de Pós-Graduação em Letras da Universidade Federal de Santa Maria. Licenciada em Letras Português/Inglês (1998) e Letras Espanhol (1999) Universidade Federal de Santa Maria. Mestre em Estudos Linguísticos pela Universidade Federal de Santa Maria (2001) e Doutora em Letras/Inglês pela Universidade Federal de Santa Catarina com estágio de doutorado na University of New South Wales, Sidnei, Austrália (2008).

Roséli Gonçalves do Nascimento, Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, RS

Professora do Departamento de Letras Estrangeiras Modernas da Universidade Federal de Santa Maria. Mestre em Estudos Linguísticos pela Universidade Federal de Santa Maria (2002) e Doutora em Letras/Inglês pela Universidade Federal de Santa Catarina em regime de co-tutela com a University of Sydney, Austrália (2012).

References

ALBERS, P.; SANDERS, J. Multimodal literacies: an introduction. In: ALBERS, P.; SANDERS, J. (Eds.). Literacies, the Arts and Multimodality. Urbana: National Council of Teachers of English, 2010. p. 1-25.

BALDRY, A.; THIBAULT, P. J. Film texts and genres. In: BALDRY, A.; THIBAULT, P. J. ultimodal transcription and text analysis: a multimedia toolkit and coursebook with associated online course. London: Equinox, 2006.

BATEMAN, J. A. Multimodal analysis of film within the GeM framework. Ilha do Desterro, n. 64, p. 49-84, 2013.

COPE, B.; KALANTZIS, M. “Multiliteracies”: new literacies, new learning. Pedagogies: An International Journal, vol. 4, n. 3, p. 164-195, 2009.

FAIRCLOUCH, N. Critical discourse analysis. London: Longman, 1995.

FAIRCLOUCH, N. Discourse and social change. Cambridge: Polity Press, 1992.

FARENCENA, G. S.; FUZER, C. A caracterização da fábula a partir de seu Potencial de Estrutura Genológica (PEG). Linguagem & Ensino, Pelotas, v.15, n.1, p. 65-86, jan./jun. 2012.

GOUVEIA, C. A. M. Texto e gramática: uma introdução à linguística sistémico--funcional. Matraga, Rio de Janeiro, v.16, n.24, p. 13-47, jan./jun. 2009.

HALLIDAY, M.A.K; MATTHIESSEN, C. M. I. M. An introduction to functional grammar. 3rd ed. London: Routledge, 2004.

HALLIDAY, M.A.K; MATTHIESSEN, C. M. I. M. An introduction to functional grammar. 4th ed. London: Routledge, 2014.

IEDEMA, R. Analysing film and television: a social semiotic account of hospital: an unhealthy business. In: Van LEEUWEN, T. JEWITT, C. (Eds.). Handbook of visual analysis. London: Sage, 2001. p. 183-204.

JEWITT, C.; KRESS, G. (Eds.). Multimodal literacy. New York: Peter Lang, 2003.

KRABBE, B. Generic hybridism and multimodality in the film Melinda and Melinda. Trabalho de Final de Graduação. (Curso de Letras - Lic. - Hab. Inglês e Literaturas Língua Inglesa) Santa Maria, RS: Universidade Federal de Santa Maria, 2014.

KRESS, G, VAN LEEUWEN, T. Reading images: the grammar of visual design. London: Routledge, 1996.

KRESS, G, VAN LEEUWEN, T. Reading images: the grammar of visual design. 2. Ed. London: Routledge, 2006.

LEMKE, J. L. Letramento metamidiático: transformando significados e mídias. Trabalhos em Linguística Aplicada. v.49, n.2, p.455-479, 2010.

MOTTA-ROTH, D. Analise crítica de gêneros: contribuições para o ensino e a pesquisa de linguagem. DELTA, v. 24, p. 341-383, 2008.

MOTTA-ROTH, D.; HEBERLE, V. M. A short cartography of genre studies in Brazil. Journal of English for Academic Purposes, v. 19, p. 22-31, 2015.

MOTTA-ROTH, D.; HENDGES, G. R. Explorando modalidades retóricas sob a perspectiva da multimodalidade. Letras, Santa Maria, v. 20, n. 40, p. 43–66, jan./jun. 2010.

NASCIMENTO, R. G. do; BEZERRA, F. A. S.; HEBERLE, V. M. Multiletramentos: iniciação à análise de imagens. Linguagem & Ensino, Pelotas, v.14, n.2, p. 529-552, jul./dez. 2011.

NASCIMENTO, R. G. do; HENDGES, G. R. Multimodalidades e gramática visual de vídeos. I SIGATEC – I Simpósio Internacional de Games, Mundos Virtuais e Tecnologias na Educação e I Simpósio de Arte, Mídias Locativas e Tecnologias na Educação. Universidade Federal de Santa Maria, 2014.

O’HALLORAN, K. L. Multimodal discourse analysis. London/New York: Continuum, 2004. Routledge, 2003.

SOUZA, E. S. de; NASCIMENTO, R. G. Old Spice: gender representations on TV commercials of glooming products for men (em preparação).

SWALES, J. M. Genre analysis: English in academic and research settings. Cambridge University Press, 1990.

THE NEW LONDON GROUP. A pedagogy of multiliteracies: designing social futures. Harvard Educational Review, v. 66, n. 1, p. 60-92, 1996.

VAN LEEUWEEN, T. Moving English: the visual language of film. In: GRADDOL, D. (Ed.) Redesigning English: new texts, new identities. London: Routledge, 1996. p. 81-105.

XAVIER, F. Moving image patterns of analysis from a Multimodal Discourse Analysis’s perspective. Trabalho de Final de Graduação (Curso de Letras - Lic. - Hab. Inglês e Literaturas Língua Inglesa) Santa Maria, RS: Universidade Federal de Santa Maria, 2016.

Published

2016-06-22

How to Cite

Hendges, G. R., & Nascimento, R. G. do. (2016). Convergences and challenges for the research on moving images from the perspective of multimodal discourse analysis. Letras, (52), 25. https://doi.org/10.5902/2176148525321

Most read articles by the same author(s)