Sport and school: a review on pedagogical implementation possibilities

Authors

  • Géssica Adriana de Carvalho Lúcio Universidade Federal de Mato Grosso-UFMT Programa de Pós-Graduação em Educação Física-PPGEF
  • José Tarcísio Grunennvaldt Universidade Federal de Mato Grosso-UFMT
  • Viviani Darolt Rabelo Aluna do Programa de Pós-Graduação em Educação Física da Universidade Federal de Mato Grosso PPGEF. Professora da Rede Municipal de Ensino de Cuiabá Cuiabá Mato Grosso, Brasil.
  • Evando Carlos Moreira Universidade Federal de Mato Grosso-UFMT
  • Verônica Ramos de Assis Aluna do Programa de Pós-Graduação em Educação Física da Universidade Federal de Mato Grosso PPGEF.Coordenadora do Ensino Médio- Secretaria de Educação e Cultura do Estado de Mato Grosso e Professora Formadora na área de linguagem do Centro de Formação e atualização dos profissionais da Educação Básica (CEFAPRO).

DOI:

https://doi.org/10.5902/2316546429859

Keywords:

Sport. School. Physical Education.

Abstract

The objective was to reflect on the sport since its introduction and visibility, attributed by Azevedo in 1916, its uses and discussions in the school as content of the Physical Education classes. We present an analysis on: sport and the opening critics; Physical education and sports at school; Physical education and sport: critical approaches. Physical Education teachers should transform the sport into an object of teaching, even if it is the dominant content of the classes. It should be consciously discussed, guided by a pedagogical project articulated to the school knowledge. Physical Education as an essential factor in education must assume its role as an integral part of education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Géssica Adriana de Carvalho Lúcio, Universidade Federal de Mato Grosso-UFMT Programa de Pós-Graduação em Educação Física-PPGEF

Aluna do Programa de Pós-Graduação em Educação Física da Universidade Federal de Mato Grosso, Cuiabá, Brasil. Bolsista Capes

José Tarcísio Grunennvaldt, Universidade Federal de Mato Grosso-UFMT

Pós-Doutorado.  Universidade Federal de Santa Catarina, UFSC, Brasil. Professor Faculdade de Educação Física da Universidade Federal do Mato Grosso FEF- UFMT. Professor do Programa de Pós-Graduação em Educação PPGE-UFMT e do Programa de Pós-Graduação em Educação Física PPGEF- UFMT – Universidade Federal do Mato Grosso. Cuiabá, MT. Cuiabá Mato Grosso, Brasil

Viviani Darolt Rabelo, Aluna do Programa de Pós-Graduação em Educação Física da Universidade Federal de Mato Grosso PPGEF. Professora da Rede Municipal de Ensino de Cuiabá Cuiabá Mato Grosso, Brasil.

Mestranda em Educação Física. Universidade Federal de Mato Grosso - Programa de Pós-Graduação em Educação Física-PPGEF. Professora da Rede Municipal de Ensino de Cuiabá, MT.

Evando Carlos Moreira, Universidade Federal de Mato Grosso-UFMT

Doutor em Educação Física pela Universidade Estadual de Campinas UNICAMP –. Professor Faculdade de Educação Física da Universidade Federal do Mato Grosso FEF- UFMT. Professor do Programa de Pós-Graduação em Educação PPGE-UFMT e do Programa de Pós-Graduação em Educação Física PPGEF- UFMT – Universidade Federal do Mato Grosso. Cuiabá, MT. 

Verônica Ramos de Assis, Aluna do Programa de Pós-Graduação em Educação Física da Universidade Federal de Mato Grosso PPGEF.Coordenadora do Ensino Médio- Secretaria de Educação e Cultura do Estado de Mato Grosso e Professora Formadora na área de linguagem do Centro de Formação e atualização dos profissionais da Educação Básica (CEFAPRO).

Aluna do Programa de Pós-Graduação em Educação Física da Universidade Federal de Mato Grosso PPGEF.Coordenadora do Ensino Médio- Secretaria de Educação e Cultura do Estado de Mato Grosso e  Professora Formadora na área de linguagem do Centro de Formação e atualização dos profissionais da Educação Básica (CEFAPRO).

 

References

AZEVEDO, Fernando. Da educação física: o que ela é, o que ela tem sido e o que deveria ser. 3. ed. São Paulo: Melhoramentos, 1960.

BELBENOIT, Georges. O desporto na escola. 2. ed. Santos, SP: Editorial Estampa, 1974.

DARIDO, Suraya Cristina. Educação física escolar: questões e reflexões. Rio de Janeiro: Guanabara Koogan, 2008.

SOARES, Carmen Lúcia e colaboradores. Metodologia do ensino de educação física. São Paulo: Cortez, 1992.

GOMES, P. B. Educação física ou desporto na escola primária?. In: BENTO, Jorge Olímpio; MARQUES, A. (Org). A ciência do desporto, a cultura e o homem. 1992.

BRACHT, Valter. Educação física e aprendizagem social. 2. ed. Porto Alegre, RS: Magister, 1997.

______.Esporte de rendimento na escola. In: STTIGGER, Marco Paulo; LOVISOLO, Hugo. (Orgs.). Esporte de rendimento e esporte na escola. Campinas, SP: Autores Associados, 2009,.

COSTA, Vera Lúcia Menezes. Prática da educação física no 1° grau: modelo de reprodução ou perspectiva de transformação? 2. ed. São Paulo: Ibrasa, 1987.

COSTA, Andrize Ramirez; KUNZ, Elenor. Esporte na escola: conhecer, experimentar e transformar. Em Aberto. Brasília, DF, v. 26, n. 89, p. 119-129, jan./jun. 2013.

GÓMEZ, Angel Pérez. As funções sociais da escola: da reprodução à reconstrução crítica do conhecimento e da experiência. In. GÓMEZ, Angel Pérez.; SACRISTAN, J. Gimeno. Compreender e transformar o ensino. 4. ed. Porto Alegre, RS: Artmed, 1998.

HILDEBRANDT, Reiner; LAGING, Ralf. Concepções abertas no ensino da educação física. Rio de Janeiro: Ao Livro Técnico, 1986.

KUNZ, Elenor. Transformação didático-pedagógica do esporte. 6. ed. Ijuí, RS: Unijuí, 2004.

______. O esporte enquanto fator determinante. Contexto & Educação. Ijui, RS, v. 4, n. 15, p. 63-73, jul/set, 1989.

MAHEU, Rene. Esporte e educação. Em Aberto. Brasília, DF, v. 1, n. 5, abril, 1982.

PARLEBAS, Pierre. O significado do esporte na sociedade contemporânea. Congresso Latino Americano de Esporte para todos: O esporte na vida da cidade. Anais do Congresso Internacional do Esporte para todos, 1996.

SEURIN, Pierre. Educação física e desporto: cooperação ou conflito. Em Aberto. Brasília, DF, v. 1, n. 5, abril , 1982.

TAFFAREL. Celi Nulza Zulke. Desporto educacional: realidade e possibilidades das políticas governamentais e das práticas pedagógicas nas escolas públicas. In: STTIGGER. Marco Paulo; LOVISOLO, Hugo (Orgs.). Esporte de rendimento e esporte na escola. Campinas, SP: Autores Associados, 2009.

Published

2018-04-06

How to Cite

Lúcio, G. A. de C., Grunennvaldt, J. T., Rabelo, V. D., Moreira, E. C., & Assis, V. R. de. (2018). Sport and school: a review on pedagogical implementation possibilities. Kinesis, 36(1). https://doi.org/10.5902/2316546429859

Issue

Section

Essays