Sport and school: a review on pedagogical implementation possibilities
DOI:
https://doi.org/10.5902/2316546429859Keywords:
Sport. School. Physical Education.Abstract
The objective was to reflect on the sport since its introduction and visibility, attributed by Azevedo in 1916, its uses and discussions in the school as content of the Physical Education classes. We present an analysis on: sport and the opening critics; Physical education and sports at school; Physical education and sport: critical approaches. Physical Education teachers should transform the sport into an object of teaching, even if it is the dominant content of the classes. It should be consciously discussed, guided by a pedagogical project articulated to the school knowledge. Physical Education as an essential factor in education must assume its role as an integral part of education.Downloads
References
AZEVEDO, Fernando. Da educação física: o que ela é, o que ela tem sido e o que deveria ser. 3. ed. São Paulo: Melhoramentos, 1960.
BELBENOIT, Georges. O desporto na escola. 2. ed. Santos, SP: Editorial Estampa, 1974.
DARIDO, Suraya Cristina. Educação física escolar: questões e reflexões. Rio de Janeiro: Guanabara Koogan, 2008.
SOARES, Carmen Lúcia e colaboradores. Metodologia do ensino de educação física. São Paulo: Cortez, 1992.
GOMES, P. B. Educação física ou desporto na escola primária?. In: BENTO, Jorge Olímpio; MARQUES, A. (Org). A ciência do desporto, a cultura e o homem. 1992.
BRACHT, Valter. Educação física e aprendizagem social. 2. ed. Porto Alegre, RS: Magister, 1997.
______.Esporte de rendimento na escola. In: STTIGGER, Marco Paulo; LOVISOLO, Hugo. (Orgs.). Esporte de rendimento e esporte na escola. Campinas, SP: Autores Associados, 2009,.
COSTA, Vera Lúcia Menezes. Prática da educação física no 1° grau: modelo de reprodução ou perspectiva de transformação? 2. ed. São Paulo: Ibrasa, 1987.
COSTA, Andrize Ramirez; KUNZ, Elenor. Esporte na escola: conhecer, experimentar e transformar. Em Aberto. Brasília, DF, v. 26, n. 89, p. 119-129, jan./jun. 2013.
GÓMEZ, Angel Pérez. As funções sociais da escola: da reprodução à reconstrução crítica do conhecimento e da experiência. In. GÓMEZ, Angel Pérez.; SACRISTAN, J. Gimeno. Compreender e transformar o ensino. 4. ed. Porto Alegre, RS: Artmed, 1998.
HILDEBRANDT, Reiner; LAGING, Ralf. Concepções abertas no ensino da educação física. Rio de Janeiro: Ao Livro Técnico, 1986.
KUNZ, Elenor. Transformação didático-pedagógica do esporte. 6. ed. Ijuí, RS: Unijuí, 2004.
______. O esporte enquanto fator determinante. Contexto & Educação. Ijui, RS, v. 4, n. 15, p. 63-73, jul/set, 1989.
MAHEU, Rene. Esporte e educação. Em Aberto. Brasília, DF, v. 1, n. 5, abril, 1982.
PARLEBAS, Pierre. O significado do esporte na sociedade contemporânea. Congresso Latino Americano de Esporte para todos: O esporte na vida da cidade. Anais do Congresso Internacional do Esporte para todos, 1996.
SEURIN, Pierre. Educação física e desporto: cooperação ou conflito. Em Aberto. Brasília, DF, v. 1, n. 5, abril , 1982.
TAFFAREL. Celi Nulza Zulke. Desporto educacional: realidade e possibilidades das políticas governamentais e das práticas pedagógicas nas escolas públicas. In: STTIGGER. Marco Paulo; LOVISOLO, Hugo (Orgs.). Esporte de rendimento e esporte na escola. Campinas, SP: Autores Associados, 2009.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The works must be submitted in the digital format of the SEER platform, via the electronic address: http://periodicos.ufsm.br/kinesis/index. In case of any doubts, contact the editorial team through the email kinesisrevista@ufsm.br. The authorship that publishes in the Kinesis journal agrees to the following terms:
- They retain copyright and grant the journal the right of first publication.
- They allow and are encouraged to publish and disseminate their work online (e.g., in institutional repositories or on their personal page) as this can cause positive alterations, as well as increase the impact and quotation of the published work.