Sports Education Following a Critical-Emancipatory Approach: Approximations with the Sport Education Model
DOI:
https://doi.org/10.5902/2316546431177Keywords:
Physical education, Sport, TeachingAbstract
This article aims to analyze possible approximations between the critical-emancipatory approach and the Sport Education teaching model in the Physical Education classes that theme the sport. For this, we present a bibliographical review using the main authors that deal with the subjects (KUNZ, 2010; SIEDENTOP, 1994). From the survey of the characteristics of the approach and the teaching model, we make an approximation between them. We interpret that both have potential characteristics that can aid in pedagogical practice, since they emphasize student learning and also contribute to the teacher's innovation process.
Downloads
References
BRACHT, V. Educação física e aprendizagem social. 2ª ed. Porto Alegre: Magister, 1997.
BRACHT, V; GONZÁLEZ, F. J. Educação Física Escolar. In: GONZÁLEZ, Fernando Jaime; FENSTERSEIFER, Paulo Evaldo. (Org.). Dicionário Crítico de educação física, Ijuí: Unijuí, 2005.
CALDERÓN, A.; HASTIE, P.A.; PEREZ, D.M.O.; El modelo de educacion deportiva (Sport Education Model). Metodologia de enseñanza del nuevo milênio?. In: Revista Espñola de Educacion Física y Deportes, nº 395, p. 63-79, outubro-dezembro, 2011. Disponível em: < http://www.reefd.es/index.php/reefd/article/view/213/205> Acesso em: 03 fev.2017.
CARLAN, P; KUNZ, E; FENSTERSEIFER, P. E. O esporte como conteúdo da Educação Física escolar: estudo de caso de uma prática pedagógica "inovadora". In: Revista Movimento, Porto Alegre, v. 18, n. 04, p. 55-75, out/dez de 2012. Disponível em: < http://www.seer.ufrgs.br/index.php/Movimento/article/view/29643> Acesso em: 24 mar.2017.
DARIDO, S. C. Educação Física na Escola: Conteúdos, duas Dimensões e Significados. Acervo digital da UNESP, 2012. Disponível em < http://www.acervodigital.unesp.br/bitstream/123456789/41549/1/01d19t03.pdf> Acesso em: 25 mai. 2016.
GINCIENE, G.; MATTHIESEN, S. Q. Modelo do sport education no ensino do atletismo na escola. Movimento, Porto Alegre, v. 23, n. 2, p. 729-742, abr./jun. de 2017. Disponível em: <http://www.seer.ufrgs.br/index.php/Movimento/article/view/69788/42227>. Acesso em: 12 jul. 2017.
GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. 4ª edição, SP, editora Atlas S.A. 2002.
GHIRALDELLI Jr, P. Educação Física Progressista. São Paulo: Loyola, 1988.
GONZÁLEZ, F. J.; FENSTERSEIFER, P. E. Entre o “não mais” e o “ainda não”: pensando saídas do não-lugar da EF Escolar I. In: Cadernos de Formação RBCE, Florianópolis, v. 1, p. 9-24, set. 2009. Disponível em: <http://revista.cbce.org.br/index.php/cadernos/article/view/929/539> Acesso em: 08 set. 2016.
GONZÁLEZ, F. J.; FRAGA, A. B. Referencial Curricular de Educação Física. In: RIO GRANDE DO SUL/Secretaria de Estado da Educação/Departamento Pedagógico. Referenciais Curriculares do Estado do Rio Grande do Sul: Linguagens, Códigos e suas Tecnologias / Secretaria de Estado da Educação. Porto Alegre: SE/DP, 2009, v. 2. p. 113-181.
GRAÇA, A.; MESQUITA, I. A investigação sobre os modelos de ensino dos jogos desportivos. In: Revista Portuguesa de Ciências do Desporto, 7(3) 401–421, 2007. Disponível em: < http://www.scielo.mec.pt/scielo.php?pid=S1645-05232007000300014&script=sci_abstract> . Acesso em: 18 de fev. 2017.
KUNZ, E. Transformação Didático-Pedagógica do Esporte. 7ª ed. Ijuí: Unijuí, 2010.
MACHADO, T. S; BRACHT, V. O impacto do movimento renovador da Educação Física nas identidades docentes: uma leitura a partir da “teoria do reconhecimento” de Axel Honneth. Revista Movimento. Porto Alegre, v. 22, n. 3, 849-860, jul./set. de 2016. Disponível em: < www.seer.ufrgs.br/Movimento/article/viewFile/60228/38854> Acesso em: 12 de mai. 2017.
OLIVEIRA, V. M. de. O que é Educação Física?. 10ª ed. São Paulo: Brasiliense, 1993.
SIEDENTOP, D.: Sport education: Quality PE through positive sport experiences. Champaign, IL: Human Kinetics, 1994.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The works must be submitted in the digital format of the SEER platform, via the electronic address: http://periodicos.ufsm.br/kinesis/index. In case of any doubts, contact the editorial team through the email kinesisrevista@ufsm.br. The authorship that publishes in the Kinesis journal agrees to the following terms:
- They retain copyright and grant the journal the right of first publication.
- They allow and are encouraged to publish and disseminate their work online (e.g., in institutional repositories or on their personal page) as this can cause positive alterations, as well as increase the impact and quotation of the published work.


