Sports Education Following a Critical-Emancipatory Approach: Approximations with the Sport Education Model

Authors

  • Tairone Girardon de Vargas Universidade Federal de Santa Maria
  • Maríndia Mattos Morisso Universidade Federal de Santa Maria
  • Rosalvo Luis Sawitzki Universidade Federal de Santa Maria

DOI:

https://doi.org/10.5902/2316546431177

Keywords:

Physical education, Sport, Teaching

Abstract

This article aims to analyze possible approximations between the critical-emancipatory approach and the Sport Education teaching model in the Physical Education classes that theme the sport. For this, we present a bibliographical review using the main authors that deal with the subjects (KUNZ, 2010; SIEDENTOP, 1994). From the survey of the characteristics of the approach and the teaching model, we make an approximation between them. We interpret that both have potential characteristics that can aid in pedagogical practice, since they emphasize student learning and also contribute to the teacher's innovation process.

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Author Biographies

Tairone Girardon de Vargas, Universidade Federal de Santa Maria

Possui graduação em Educação Física pela Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul (2015). Atualmente é Mestrando em Educação Física, pelo Programa de Pós-Graduação em Educação Física da Universidade Federal de Santa Maria, integrando a linha de pesquisa Aspectos Socioculturais e Pedagógicos da Educação Física. Desenvolve atividades como como professor de Educação Física - Instituição Sulriograndense de Educação. Tem experiência na área de Educação Física, atuando principalmente nos seguintes temas: Educação Física Escolar, Tecnologias de Informação e Comunicação (TIC), Práticas Inovadoras, Abandono/Desinvestimento Pedagógico e Compartilhamento (Sistematização) de Práticas Pedagógicas.

Maríndia Mattos Morisso, Universidade Federal de Santa Maria

Possui graduação em Educação Física, Licenciatura, pela Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul, UNIJUÍ (2015) e mestrado em Educação pela Universidade Federal de Santa Maria, UFSM (2017). É colaboradora do Grupo de pesquisa GEPETER (Grupo de Estudos e Pesquisas em Tecnologias Educacionais em Rede da UFSM) e do Grupo de Pesquisa Paidotribas da UNIJUÍ. Tem experiência na área de Educação Física, atuando principalmente nos seguintes temas: Educação Física escolar, abandono/desinvestimento pedagógico e investimento pedagógico, políticas públicas e tecnologias educacionais em rede.

Rosalvo Luis Sawitzki, Universidade Federal de Santa Maria

Possui Pós- Doutorado - UFES (2015/16); Doutorado em Educação - UNISINOS (2007); Mestrado em Educação nas Ciências - UNIJUÍ (1997); Especialização em Educação Física Escolar - FASEF/Dom Bosco (1991); Graduação em Educação Física pela Universidade de Cruz Alta - Unicruz (1979); Professor Adjunto do CEFD/UFSM atuando na graduação, especialização e no Programa de Pós-Graduação em Educação Física do CEFD/UFSM. Coordenador Subprojeto PIBIDII/EDF/UFSM (2010/17); Diretor Técnico PELC/UFSM (2010/11) Coordenador do Curso de Bacharelado em EDF/CEFD/UFSM (2009/12); Vice-Diretor do CEFD/UFSM (2010/14). Foi professor regente de classe - Secretaria Estadual da Educação por 32 anos; Gestor em Esporte e Lazer do Município de Três de Maio/ RS (84-89); Delegado Adjunto da 30ª CRE de Três de Maio/RS (90/91); Secretário da Educação do Município de Santa Rosa/RS (95/96); Coordenador Adjunto do Curso de Educação Física da Unijuí (00-02).

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Published

2018-12-13

How to Cite

Vargas, T. G. . de, Morisso, M. M., & Sawitzki, R. L. (2018). Sports Education Following a Critical-Emancipatory Approach: Approximations with the Sport Education Model. Kinesis, 36(3). https://doi.org/10.5902/2316546431177

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