Environmental Education and Field Education in Municipal Rural Schools in a protected area of Manancial
DOI:
https://doi.org/10.5902/2236499473482Keywords:
Education, Field Education, Environmental educationAbstract
This article presents an analysis of the results of a Doctoral Thesis, defended in 2017, in the Postgraduate Program in Education – Masters and Doctorate at Universidade Tuiuti do Paraná, entitled “Environmental education and field education: the work of the pedagogical coordinator in a public school located in an environmental protection area”. The object of study was the work of the Pedagogical Coordinator related to Environmental Education, in a municipal public school located in the countryside and in an Environmental Protection Area (APA) of a spring, in the Metropolitan Region of Curitiba (RMC). The general objective of the present work is to analyze the results achieved in the stated research and its propositions. As specific objectives, the following were outlined: to present the research results and their propositions; evaluate the scenario researched in its advances and setbacks; enunciate the research carried out following the process in order to expand the knowledge of the researched reality. In the end, it is clear that Environmental Education and Field Education must be articulated, given the favorable scenario to position itself in favor of something new, which does not ignore the hegemonic impositions, but which is placed in the resistance in the sense of thinking a differentiated reality, in which the relationship between human beings and nature are intertwined and dependent on each other.
Downloads
References
ARAÚJO, M. A. C. DE. Educação ambiental nos colégios dos assentamentos organizados no MST: tendências conservadoras e crítica. 2019. 192 f. Tese (Doutorado em Educação) -Universidade Tuiuti do Paraná. Curitiba, 2019. Disponível em: https://tede.utp.br/jspui/handle/tede/1728. Acesso em: 23 abr. 2022.
BACK, G. C. Educação Ambiental na educação infantil: percursos, processos e práticas evidenciadas em Centros Municipais de Educação Infantil. 247f. Tese. (Doutorado em Educação) - Universidade Tuiuti do Paraná. Curitiba, 2021. Disponível em: https://tede.utp.br/jspui/bitstream/tede/1858/2/EDUCACAO%20AMBIENTAL%20NA%20EDUCACAO.pdf. Acesso em: 25 abr. 2022.
BUCZENKO, G. L. Educação Ambiental e Educação do Campo: o trabalho do Coordenador Pedagógico em escola pública localizada em área de proteção ambiental. 345f. Tese. (Doutorado em Educação) -Universidade Tuiuti do Paraná. Curitiba, 2017. Disponível em: https://tede.utp.br/jspui/bitstream/tede/1355/2/EDUCACAO%20AMBIENTAL.pdf. Acesso em: 25 abr. 2022.
CALDART. R. Educação do campo. In: CALDART. R (org.). Dicionário da educação do campo. São Paulo: Expressão Popular, 2012.
CARVALHO, I. C. M. Educação ambiental crítica: nomes e endereçamentos da educação. In: LAYRARGUES, P. P. (org.). Identidades da educação ambiental brasileira. Brasília, DF: MMA, 2004. Disponível em: http://www.mma.gov.br/estruturas/educamb/_arquivos/livro_ieab.pdf. Acesso em: 29 mar. 2022.
CARVALHO, I. C. M. Educação ambiental: a formação do sujeito ecológico. 6. ed. São Paulo: Cortez, 2012.
GRAMSCI, A. Os intelectuais e a organização da cultura. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1979.
LAYRARGUES, P. P. Para onde vai à educação ambiental? O cenário político-ideológico da educação ambiental brasileira e os desafios de uma agenda política crítica contra hegemônica. Revista Contemporânea de Educação, Rio de Janeiro, v. 7, n. 14, p. 398-421,ago./dez. 2012. Disponível em: http://www.unemat.br/prppg/ppgca/docs2014/para_onde_vai_a_educacao_ambiental_o_cenario.pdf. Acesso em: 13 mar. 2022.
LOUREIRO, C. F. B. Trajetória e fundamentos da educação ambiental. 4. ed. São Paulo: Cortez, 2012.
MARTINS,F. J. Educação do campo: processo de ocupação social e escolar. In: CONGRESSO INTERNACIONAL DE PEDAGOGIA SOCIAL, 2., 2008, São Paulo. Anais...; S.l.: s.n., 2008. Disponível em: http://www.proceedings.scielo.br/pdf/cips/n2/06.pdf. Acesso em: 29 mar. 2022.
MARX, K. O capital: crítica da economia política. São Paulo: DIFEL, 1982. v. 1.
SOUZA, M. A. A educação é do campo no estado do Paraná? In: SOUZA, M. A.(org.). Práticas educativas do/no campo. Ponta Grossa: UEPG, 2011a.
SOUZA, M. A. Fundamentos teóricose metodológicos da educação do campo. Ponta Grossa: UEPG, 2011b.
TOZZONI-REIS, M. F. C. Educação Ambiental: natureza, razão e História. São Paulo: Autores Associados, 2004.
TOZZONI-REIS, M. F. C. Educação ambiental: referências teóricas no ensino superior. Interface, Botucatu, v. 5, n. 9, p. 33-50, 2001. Disponível em: http://www.scielosp.org/pdf/icse/v5n9/03.pdf. Acesso em: 29 mar. 2022.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Geografia Ensino & Pesquisa
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-sa/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
The journal Geografia – Ensino & Pesquisa will obtain the auctorial rights for all published texts. This also implies that the text can be published anywhere in the world, including all rights on renewal, expansion and dissemination of the contribution, as well as other subsidiary rights. The author’s get permission to publish the contribution in other medias, printed or digital, may be in Portuguese or translation, since the publication is credited to Revista Geografia – Ensino & Pesquisa.The journal Geografia – Ensino & Pesquisa will obtain the auctorial rights for all published texts. This also implies that the text can be published anywhere in the world, including all rights on renewal, expansion and dissemination of the contribution, as well as other subsidiary rights. The author’s get permission to publish the contribution in other medias, printed or digital, may be in Portuguese or translation, since the publication is credited to Revista Geografia – Ensino & Pesquisa.