Content Validation of the Scale for the Identification of Twice-Exceptional Students – EIDEAH/ADHD: A Teacher’s Perspective

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984686X91916

Keywords:

Giftedness, Twice Exceptionality, Validation Studies

Abstract

Twice Exceptionality is characterized by the coexistence of high performance, ability, talent, or potential alongside a psychiatric, neurological, behavioral, sensory, physical, or educational disorder. Considering the possibility of a dual diagnosis of Giftedness and Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder (ADHD), this methodological, cross-sectional, and exploratory study investigated the validity of the items of the Escala para a Identificação do(a) Estudante Duplamente Excepcional – Altas Habilidades com TDAH (EIDEAH/TDAH), culturally adapted from the Escala de Identificación de Estudiantes Doblemente Excepcionales – teacher version, to the Brazilian context.The initial version of the scale comprised 39 items distributed across four dimensions: academic, cognitive, emotional/behavioral, and social. The scale was administered to 30 Basic Education teachers (1st to 9th grade) from a public state school under the Regional Education Directorate of Marília, São Paulo, in order to verify the adequacy of instructions, items, and response options, as well as the level of comprehension and cognitive equivalence of the adaptation. The study also aimed to identify conceptual inconsistencies and interpretation issues not resolved in previous evaluations of the scale.Participants assessed the clarity, comprehension, and adequacy of the items, and the Content Validity Index (CVI) was calculated, with all items meeting the minimum acceptable value and requiring no modifications. Findings indicate that the cross-cultural adaptation was effective, providing evidence of content validity and clear understanding by the target population. The scale demonstrates potential as a screening tool in school contexts, when used in conjunction with other instruments and clinical assessments, supporting more assertive pedagogical and interdisciplinary actions to recognize and appropriately serve students with Twice Exceptionality.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Clarissa Maria Marques Ogeda, Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho

Doutora e Mestra em Educação pelo Programa de Pós-graduação em Educação da Faculdade de Filosofia e Ciências da Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" (UNESP), Campus de Marília (2020), linha Educação Especial. Graduada em Pedagogia pela mesma universidade (2017). Doutorado sanduíche na Pontifícia Universidade Católica de Valparaíso, Chile. Teve pesquisas financiadas pela Fundação De Amparo à Pesquisa do Estado de São Paulo (FAPESP), pelo Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico (CNPq) e pela Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES). Atuou como educadora do Programa de Atenção ao estudante Precoce com Comportamento de Superdotação (PAPCS) - UNESP/Marília. Membro do Grupos de Pesquisas "Diferença, desvio e estigma" (UNESP/Marília) e "Alta Capacidade Chile" (Pontifícia Universidade Católica de Valparaíso/ Chile).

Sadao Omote, Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho

Possui graduação em Psicologia pela Universidade de São Paulo (1971), mestrado em Psicologia (Psicologia Experimental) pela Universidade de São Paulo (1980), doutorado em Psicologia (Psicologia Experimental) pela Universidade de São Paulo (1984), Livre-docência em Educação Especial pela Universidade Estadual Paulista (1992) e provimento do cargo de Professor Titular mediante concurso público (1999). Aposentado em 2005, foi contratado em regime de CLT, como Professor Adjunto, pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, no mesmo ano, ministrando disciplinas em cursos de Pedagogia, Terapia Ocupacional e Fisioterapia, e professor orientador do Programa de Pós-Graduação em Educação da UNESP. Foi aposentado compulsoriamente por idade em dezembro de 2020, mas continua como Professor Voluntário junto ao Programa de Pós-Graduação em Educação da UNESP. Tem experiência na área de Psicologia, com ênfase em Psicologia Social, atuando principalmente nos seguintes temas: educação especial, inclusão, família de deficiente, percepção social, formação de professores e formação de pesquisadores e produção de conhecimento.

References

OGEDA, C. M. M. Superdotação e TDAH: adaptação transcultural e validação de um instrumento de identificação da dupla excepcionalidade. 2025. Tese (Doutorado em Educação) — Faculdade de Filosofia e Ciências, Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho” (UNESP), Marília, 2025.

BARRIOS, M.; FRÍAS, M. Factores que influyeneneldesarrollo y rendimiento escolar de los jóvenes de bachillerato. Revista Colombiana de Psicología, v. 25, n.1, p. 63-82. 2016. Disponível em: https://psycnet.apa.org/record/2016-15054-004. Acessoem: 10 abr. 2024. DOI: https://doi.org/10.15446/rcp.v25n1.46921

BEATON, D. E. et al. Guidelines for the Process of Cross-Cultural Adaptation of Self-Report Measures. SPINE, v. 25, n. 24, p. 3186-3191. 2000. Disponível em: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/11124735/. Acesso em: 02 maio 2024. DOI: https://doi.org/10.1097/00007632-200012150-00014

BERNINGER, V. W.; ABBOTT, R. D. Differences between children with dyslexia who are and are not gifted in verbal reasoning. GiftedChildQuarterly, v. 57, n. 4, p. 223- 233. 2013. Disponível em: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3829472/. Acesso em: 05 jan. 2024. DOI: https://doi.org/10.1177/0016986213500342

BISQUERRA, R.; PÉREZ, N. Las competências emocionales. EducaciónXXI, v. 10, p. 61-82. 2007. Disponível em: https://bienestaryproteccioninfantil.es/las-competencias-emocionales-emotional-competencies/. Acesso em: 18 abr. 2024. DOI: https://doi.org/10.5944/educxx1.1.10.297

BLANCO, M. C. Guía para laidentificación y seguimiento de alumnos superdotados. Educación primaria. Madrid: Cisspraxis. 2001. Disponível em: https://sid-inico.usal.es/documentacion/guia-para-la-identificacion-y-seguimiento-de-alumnos-superdotados-educacion-primaria/. Acesso em: 01 jun. 2022.

CONEJEROS-SOLAR, M. L. C. et al. Doble Excepcionalidad: Manual de identificación y orientaciones psicoeducativas. Escuela de Pedagogía. 2018. Pontifícia Universidade Católica de Valparaíso. Comisión Nacional de Investigación Científica e Tecnológica. 2018. Disponível em: https://www.2e.cl/publicaciones/. Acesso em: 18 abr. 2024.

DIAS, N. M.; BUSATTO, L. M.; TREVISAN, B. T. Dupla Excepcionalidade no Transtorno de déficit de atenção/hiperatividade. In: ALVES, R. J.; NAKANO, T. C. (Orgs.). Dupla excepcionalidade:Altas Habilidades/Superdotação nos transtornos neuropsiquiátricos e deficiências. 1 ed. São Paulo: Vetor Editora. 2021. p. 69-83.

FOLEY-NICPON, M.; ASSOLUINE, S. G. Counseling considerations for the twice-exceptional client. Counseling the Gifted Individual: Theory & practice, v. 39, n. 2, p. 202-211, 2015. Disponível em: Counseling Considerations for the Twice-Exceptional Client | Request PDF. Acesso em: 28 fev. 2024. DOI: https://doi.org/10.1002/j.1556-6676.2015.00196.x

GOLEMAN, D.; BOYATZIS, R.; MCKEE, A. Primal Leadership: Realizing the Power of Emotional Intelligence. Boston: Harvard Business. 2002.

GÓMEZ-ARIZAGA, M. P. et al. Doble excepcionalidad: análisis exploratorio de experiencias y auto imagenen estudiantes chilenos. Revista de Psicología, Lima, v. 34, n. 1, p. 5-37, 2016. Disponível em: http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S025492472016000100002&lng=es&nrm=iso. Acessoem: 28 dez. 2023. DOI: https://doi.org/10.18800/psico.201601.001

GUILLEMIN, F.; BOMBARDIER, C.; BEATON, D. Cross-cultural adaptation of health-related quality of life measures: literature review and proposed guidelines. Jounalof Clinical Epidemiology, v. 46, n. 12, p. 1417-1432, 1993. Disponível em: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/8263569/. Acessoem: 02 jun. 2022. DOI: https://doi.org/10.1016/0895-4356(93)90142-N

HUTCHINSON, A.; BENTZEN, N.; KONIG-ZANHN, C. Cross cultural health outcome assessment: a user’s guide. The Netherlands: ERGHO; 1996.

LANDAU, E. El valor de ser superdotado. Nueva Librería: Buenos Aires. 2008.

MARTÍNEZ, M.; CASTELLÓ, A. Los perfiles de la excepcionalidad intelectual. In: CASTAÑEDA, S (Ed.). Educación, aprendizaje y cognición. Teoría em la práctica. México: Manual Moderno, 2004, p. 251-266.

NAKANO, T. C.; OLIVEIRA, K. S. Triagem de indicadores de Altas Habilidades/Superdotação: estrutura fatorial. Avaliação Psicológica, v. 18, n. 4, p. 448-456, 2019. Disponível em: https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/7267105.pdf. Acesso em: 13 nov. 2024. DOI: https://doi.org/10.15689/ap.2019.1804.18478.13

OYARZÚN, G.; GOIC, C.; ASTETE, E. P. Habilidades sociales y rendimiento académico: una mirada desde el género. Acta Colombiana de Psicología, v. 15, n. 2, p. 21-28, 2012. Disponível em: http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0123-91552012000200003. Acesso em: 20 fev. 2024.

PASQUALI, L. Princípios de Elaboração de Escalas. In: GORENSTEIN, C.; WANG, Y. HUNGERBÜHLER, I. (Orgs.) Instrumentos de Avaliação em Saúde Mental. Porto Alegre: Artmed, 2016. p. 4-11.

PFEIFFER, S. I. Gifted students with a coexisting disability: The twice exceptional. Florida State University, Department of Educational Psychology and Learning Systems, v. 32, n. 4, p. 717-727, 2015. Disponível em: https://www.scielo.br/j/estpsi/a/vKwb6g6bLjVF4NGNjMK57ww/.Acessoem: 18 abr. 2024. DOI: https://doi.org/10.1590/0103-166X2015000400015

PFEIFFER, S. I. Serving the gifted: evidence-based clinical and psychoeducational pratice. New York, NY: Routledge. 2013.

POLIT, D. F.; BECK, C. T. The content validity index: are you sure you know what's being reported? Critique and recomendationas. Research Nursing Health, v. 29, p. 489-497, 2006. Disponívelem: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/16977646/. Acessoem: 01 fev. 2024. DOI: https://doi.org/10.1002/nur.20147

PRIOR, S. Transition and students with Twice-Exceptionality. Australian Journal of Special Education, v. 37, n. 1, p. 19-27. 2013. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/259433964_Transition_and_Students_With_Twice_Exceptionality. Acessoem: 18 abr. 2024. DOI: https://doi.org/10.1017/jse.2013.3

REIS, S. M.; BAUM, S. M.; BURKE, E. An Operational Definition of Twice-Exceptional Learners: Implications and Applications. Gifted Child Quarterly, v. 58, n. 3, p. 217-230, 2014. Disponívelem: https://journals.sagepub.com/doi/10.1177/0016986214534976. Acessoem: 18 abr. 2024. DOI: https://doi.org/10.1177/0016986214534976

WILD, D. et al. Principles of good practice for the translation and cultural adaptation process for patient-reported outcomes (PRO) measures: Report of the ISPOR Task Force for Translation and Cultural Adaptation. Value in Health, v. 8, n. 2, p. 94-104, 2005. Disponívelem: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/15804318/. Acessoem: 05 maio 2024. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1524-4733.2005.04054.x

YUSOFF, M. S. B. ABC of content validation and content validity index calculation. Educational. Resource, v. 11, n. 2, p. 49-54, 2019. Disponível em: https://eduimed.usm.my/EIMJ20191102/EIMJ20191102_06.pdf. Acesso em: 02 maio 2023. DOI: https://doi.org/10.21315/eimj2019.11.2.6

Published

2025-09-29

How to Cite

Ogeda, C. M. M., & Omote, S. (2025). Content Validation of the Scale for the Identification of Twice-Exceptional Students – EIDEAH/ADHD: A Teacher’s Perspective. Special Education Magazine, 38(1), e61/01–20. https://doi.org/10.5902/1984686X91916