Curricular Justice and Special Education in the Basic Curriculum of Early Childhood Education and Elementary Education in the Territory of Santa Catarina (2019)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984686X73430

Keywords:

Curricular justice, Special Education, Inclusive education

Abstract

Special education from the perspective of inclusive education hás guided the development of educational policies in Brazil since the first decade of the 2000s. In the State of Santa Catarina, the Base Curriculum of the Territory of Early Childhood Education and Elementary Education, published in 2019, reaffirms the inclusive character of Special Education and highlights curricular justice as one of its principles. This article aims to discuss the notion of curricular justice and its relationship with Special Education, within the scope of the Currículo Base do Território Catarinense (2019). The research, based on a qualitative approach, had bibliographical and documental research as data production instruments. The results show that there is a lack of educational research about curricular justice, especially in the area of Special Education. The analysis of the Currículo Base do Território Catarinense (2019) showed that curricular justice, mentioned only in the section dedicated to Special Education of the document, addresses, in addition to the Idea of ​​curricular flexibility, a curriculum perspective that is based on assumptions of equity, democracy and justice that can contribute to new ways of thinking Special Education.

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Author Biographies

Juliane Bonin, Secretaria Municipal de Educação de Balneário Piçarras, Balneário Piçarras, SC, Brasil

Graduada em Educação Especial pela Universidade Federal de Santa Maria – UFSM e Mestre em Educação pela Universidade Regional de Blumenau – FURB. Atua como orientadora de Políticas Educacionais Inclusivas na Rede Municipal de Ensino de Balneário Piçarras – SC.

Andrea Soares Wuo, Universidade Regional de Blumenau

Professora Permanente do Programa de Pós-Graduação em Educação da FURB.

Líder do LAEDI - Laboratório de Estudos em Educação, Diferenças e Inclusão.

Cassia Ferri, Universidade Regional de Blumenau

Doutora em Educação - Currículo. Professora e pesquisadora do Programa de Pós-Graduação em Educação  - Mestrado e Doutorado - e dos cursos de Pedagogia e Licenciatura da Universidade Regional de Blumenau. Líder do grupo de pesquisa em Políticas Públicas de Currículo e Avaliação.

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Published

2023-12-06

How to Cite

Bonin, J., Wuo, A. S., & Ferri, C. (2023). Curricular Justice and Special Education in the Basic Curriculum of Early Childhood Education and Elementary Education in the Territory of Santa Catarina (2019). Special Education Magazine, 36(1), e64/1–25. https://doi.org/10.5902/1984686X73430